Fleur Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Goede avond allemaal. Ik ben nog een leek op moes tuinieren wat begonnen is met de AH moestuintjes.Nu lijkt alles voorspoedig te gaan en zie op 1 tomatenplantjes wat knoppen zitten.Ik vraag me af of dit nu nieuwe blaadjes worden of dat het toch om de eerste bloemknoppen gaat.Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen/ willen geven. Ik heb zoveel hier en elders gelezen over het wel en wee van moes tuinieren en wat wel of niet te doen.De tomatenplantes van AH zijn balkonzauber tomaatjes en vraag me nu af of ik ze nu wel moet toppen en dieven of niet.Lees zoveel over het toppen en dieven etc dat ik nu twijfel of dat bij dit ras ook zo is. Ik plaats meteen een foto bij van plantjes die spontaan voor in de tuin groeien en wel veel weg hebben op aardbeien. Ik twijfel echter of dit wilde bosaardbeitjes zijn en offff je die ook veilig eten kan. Hoop dat het lukt de foto's te plaatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 ja dat zijn nu bloemknoppen jouw balkontover is zelftoppend, dus dat hoef je niet te doeneventueel dieven als er teveel dieven/scheuten komen je aardbei zal wel een bosaardbei zijn en die is eetbaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Ohhh dank je wel RobO, Ik vermoede het al toen ik ze gisteravond zag en dan ga ik twijfelen of het toch geen blaadjes zijn.Zal mijn dochter blij mee zijn met je antwoord Kan ik die bosaardbeitjes ook zonder probleem straks een leuk plekje in de tuin geven offf is verplaatsen van geen goed idee?Ze staan nu op een plek aan tussen andere planten en wat onkruid in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Hoi Fleur, bosaardbeitjes zijn heel sterk is mijn ervaring. Misschien wel het best verplaatsen na de bloei, maar verder is het net onkruid:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 dank je Raquette voor je antwoord.Ik heb ze zelf nog nooit gehad en zag ze vorig jaar ineens voor in de tuin tussen al het onkruid staan.Ik ga ze extra in de gaten houden nu tot de aardbeitjes rijp zijn zodat we ze kunnen proeven en ze een leuker plekje geven als de tijd van aardbeitjes voorbij is. Ben tot nu toe best wel blij dat eigenlijk tot nu toe alles wat ik gezaaid en verpot heb goed is gegaan ( tot nu toe)Ik kan het maar niet laten om iedere keer weer alles na te kijken en mijn rondje langs alle plantjes te lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Hahaha, dat doe ik ook de hele dag:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Oh en trouwens, bosaardbeitjes kunnen goed tegen halfschaduw en wortelen niet diep, dus staan daar verder prima (behalve misschien voor jouzelf). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 De plek zal ze best bevallen aan de voorkant, alleen wat je zelf ook al aangeeft heb ik ze liever aan de achterkant hihiDe voortuin kom ik eigenlijk liever alleen als het echt nodig is om onkruid te trekken.Daar staat voor mij een vreselijke conifeer die nogal wat spinnen trekt en het niet mijn favo diertje is om het ff zacht uit te drukken. Ik moet weg kunnen rennen als ik er 1 zie opduiken en daar zou ik mijn nek breken Achter ben ik veel bezig en daar heb ik overzicht over wat er rondom mij gebeurd, wat er groeit en wat er fout gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Zoals hierboven gezegd zijn dat bloemknoppen. Leuk dat het zo goed gaat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditore2011 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Ooh nog zo'n held hier. Volgens mij hebben wij de verkeerde hobby. Ik ben al zo ver dat een spin van 1 cm zet ik mijn voet nog op (eerst rende ik weg) maar veel groter moeten ze niet worden. Mijn hubby vind mij mega stoer. in de kas zitten vaak spinnen (van die hele snelle of springers) en ik zit er nog geen 15 cm van af. mijn ogen schieten dan wel alle kanten op maar ga stuf door lol. en zit bosaardbeitje is vanzelf bij je gekomen of is dat ook van de AH zaadjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 (edited) Oxygen ook jij bedankt voor je antwoord en ben er zelf ook blij mee, had het echt niet verwacht.Nu twijfel ik ook over de komkommer en courgette plantjes die naar mijn idee bloemknoppen hebben.Zit te denken een aantal foto's te plaatsen straks van wat hier groeit en bloeit. Ik begin het ook te leren hier Auditore2011. Voorheen rende ik voor alles wat spin heet weg en maak nu ook de grotere spinnen zelf dood ( heb ook geen andere keus als je er alleen voor staat)Sorry mensen voor wie niet bang is voor spinnen en ze zien als de nuttige dieren, ik weet dat ze heel nuttig zijn alleen is mijn angst er te groot voor ze te laten zitten. Dat van die kas had je misschien beter ff niet kunnen zeggen lol, nu ging ik erin zonder te rond te kijken en zo meteen duurt het een uur voor ik alle hoeken goed bekeken heb ( heb een goedkope foliekas om mee te beginnen)En om even op je vraag terug te komen over de bosaardbeitjes, ja die zijn zomaar in de voortuin opgedoken, heb er nooit 1 gehad en ook mijn buurtjes hebben geen aardbeitjes gehad in hun tuinen.Heb wel bosaardbeitjes van de AH moestuintjes, alleen die willen nog niet echt gaan groeien. Nou ja het lijkt erop of ze nu pas een beetje meer aan willen slaan. Edited May 11, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditore2011 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Als je met 'folie kas' de kas van lidl bedoeld heb ik die ook. Ik vind hem echt perfect werken:-) Glas gaat hem hier in de tuin niet worden. zeker niet met kids. bosaardbeitjes van AH doen hier nog niks. Ik blijf voorlopig nog maar even het zaad bewateren. Wie weet denkt er een wakker te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 nee ik heb de kas van de aldi, had graag die van de lidl willen hebben gezien de rekjes die je er dan ook bij zitten. De lidl hebben we in ons dorp niet en om nu lopend een paar dorpen verder op een kas te gaan halen is niet te doen.Het erge is dat ik de kas meteen had opgezet en nog voor mijn tomaatjes ed erin konden er een storm meteen mijn kas vernietigde. Rits kapot en aan de achterkant een stang bijna afgebroken. De aardbeitjes duurde hier ook lang voor ze gingen ontkiemen, nu weet ik dat ik er geen aarde erboven op had moeten leggen maar ja kwam daar te laat achter.Hier zijn ze dus wel boven de grond gekomen en dan is ook alles gezegd hoor. Zal straks of morgen er even een foto van maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ja je hoort veel verhalen dat die kassen snel kapot gaan door een storm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kleintje75 Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Hier ook een kapotte rits van t aldi kastje door de storm. Ding stond net een dag verdorie.Beetje improviseren met n paar veiligheidsspelden en volgend jaar maar een nieuwe.. Of zelf maar een nieuw folietje over spannen... Maar zit je wel moeilijk met bevestiging en luchten en zo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleur Posted May 13, 2015 Author Share Posted May 13, 2015 Kleintje de rits was hier al kapot voor de storm, al bij het opzetten bleek dat het allemaal veel te strak gespannen stond en tjaa mijn dochter wilde toch de rits dichtdoen waarna die al meteen begon te scheuren.Hier is met de storm zoveel water op de folie blijven liggen dat die gebukt ging onder het gewicht waarna de buis achter op breken stond, hij zit nog vast en daar is alles mee gezegd.Heb de kas uit elkaar gehaald en die stang andersom gezet zodat de breuk nu op de tegels ligt Heb een topic aangemaakt van mijn moestuin en daar kan je zien hoe ik het nu voor nood heb opgelost.Tjaa op de rits na want die kan niet meer dicht en dus span ik zelf de folie zo goed mogelijk waarna ik er een tegel op leg zodat die zo blijft zitten.In ieder geval staan de planten er droog in nu en dat vind ik al heel wat auditore2011 heb de foto van de AH bosaardbeitjes bij de foto's staan in mijn topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditore2011 Posted May 15, 2015 Share Posted May 15, 2015 Ik moet toegeven dat de kwaliteit van de lidl kas schijnbaar stukken beter is. Woon aan het Ijsselmeer dus een beetje wind is hier vaak al wat harder. En de storm was dus ook best echt wel een serieuze storm. Menige takken werden van de bomen gerukt, maar mijn kas staat nog steeds onbeschadigd. hij staat niet eens met de scheerriemen vast. De zijkanten van het zeil ligt hier onder de tegels. Dus de enige opening is zeg maar de deur (en raampje aan de achterkant). Bij het deurtje is ook alleen het zeil aan de onderkant los. Verder overal onder tegels. Staat als een huis. Van de week de mini tomaten plantjes en paprika plantjes weer in potjes gezet. Zie ik vanmiddag weer een nieuw plantje opkomen. Snap er niks van, die dingen jongen maar wat aan terwijl er geen zaag (naar mij idee) mer inzat lol. Mijn komkommer groeit als een trein. aardbeien staan vol in de bloei. Gemiddeld 19 bloemetjes per plant. 1 bloemenzee dus. En het is nog niet eens lekker warm BTW Lidl heeft weer kleine plantjes voor 99 cent. Altijd leuk toch als je te kort denk te komen of no een plekje over heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts