Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand toevallig ervaring met het inwerken van bokashi in de MM op het moment dat de vakken al beplant zijn? Ik dacht altijd dat je de bokashi niet direct bij de planten mocht doen, maar twee weken moest wachten. Maar nu las ik dit op de website van eco-logisch.nl:

Bij het planten en of zaaien van groenten breng je de Bokashi 14 dagen vooraf in de bodem.

Tijdens het groeiseizoen is het goed de producten tussen de rijen groenten lichtjes in te werken.

Dus zou je de bokashi toch direct tussen de plantjes mogen inwerken?

En als je een vak hebt geoogst, kan je dan gewoon een paar handjes bokashi door dat ene vak mixen en dan twee weken wachten tot je weer kan zaaien?

Ik heb de bokashi-emmer sinds oktober en alleen nog gebruikt in een lege MM. Nu met plantjes erin is het ineens anders ik ben benieuwd naar de tips!

• Like 1
  • 9 maanden later ...
Geplaatst:

Hoi,

Hier is de beter laat dan nooit show .

Maar misschien heb je er voor dit jaar iets aan...

Het is inderdaad niet aan te raden om je gerijpte bokashi in contact te laten komen met de wortels van planten gedurende de eerste twee weken. Exacte afstanden zijn moeilijk aan te geven.

Bokashi begraven na de oogst, twee weken wachten en dan weer zaaien is natuurlijk prima.

Als je het tussen de rijen wilt gebruiken kun je het eerst even ergens anders begraven en na twee weken tevoorschijn halen en gebruiken.

Of je maakt een Soil Factory (de link is in het engels, hopelijk is dat geen bezwaar).

• Like 1

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

• 8 years later...
Geplaatst:

Het onderwerp Bokashi in potten, bakken, SFG en MM lijkt een beetje uitgeput te zijn. Ik lees voornamelijk oude berichten en vaak ook berichten van mensen die hier niet meer actief zijn.

Allemaal naar facebook verhuisd?

Op een trouwe enkeling na.

Terwijl er zoveel leuke toepassingen zijn, ook voor bakken.

Zelf ben ik dit seizoen begonnen met Bokashi in bio-zakken. Geleerd van Jenny van één van mijn favoriete sites: Bokashiworld, die hierboven ook al is genoemd vanwege de soilfactory. 

https://bokashiworld.blog/2012/02/11/bio-bags-dead-easy-and-a-great-way-to-do-bokashi/

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb eens een video gezien van deze methode om voeding voor de tuin te maken uit gecomposteerd (en ik geloof zelfs gefermenteerd) keukenafval.

Kennelijk is deze plantenvoeding heel erg goed, maar wat ik me afvraag: kan deze voeding dan alle andere soorten commerciële voeding vervangen?

Of moet ik dan nog steeds korrelvoeding of andere vloeibare voeding bijgeven?

Je kunt dit systeem kopen voor rond de €80,-, maar is het deze investering waard?

Of is dit weer zo'n hype?

Ik geloof dat @Vrouw Holle hiermee werkt.

Zijn er nog meer mensen en hoe is de ervaring hiermee?

Geplaatst:

Nu heb ik weinig tijd, maar ik geef je vast kort antwoord.

Naar mijn ervaring is Bokashi geen onzinverhaal, het werkt echt.

Het is gefermenteerd afval en daardoor behoudt het de voedingstoffen beter dan compost, zoals zuurkool gezond is voor ons. 
Je hoeft geen extra voeding toe te voegen, al geven sommigen wat extra gier aan ‘grootverbruikers’.

Je kan het eerst uitproberen in plastic bio zakjes, zie bovenstaande link. Dan hoef je alleen starter te kopen.

Vraag gerust als je nog meer wilt weten, ik ben hooked en vertel er graag over.

• Like 2
Geplaatst:

Wat ik op de video zag, was dat de vloeistof onderin gebruikt werd (verdund natuurlijk) als voeding om te gieten van tijd tot tijd.

Maar als ik dit lees, wordt de complete inhoud van de emmer dus door de grond gewerkt, na het groeiseizoen?

Als compost dus?

Mijn idee was om, tijdens het groeiseizoen, dit als vloeibare voeding bij te geven, i.p.v. die korrels die je dan weer moet inharken.

Zo'n emmer is wel een investering, maar als dat zou betekenen dat ik geen andere voeding meer hoef te kopen, zou het wel een overweging waard zijn.

• Like 2
Geplaatst:
2 uren geleden, CJodokus zei:

Het is gefermenteerd afval en daardoor behoudt het de voedingstoffen beter dan compost, zoals zuurkool gezond is voor ons. 

Maar die bewering lijkt me op zich al onzin. Compost die niet uitspoelt bevat nog steeds alle voedingstoffen die erin gingen. Bovendien houdt een fermentatieproces andere normale rottingsprocessen tegen, want alles wat je fermenteerd wordt zuurder. Fermenten zijn afhankelijk van een anaerobe omstandigheid, bij compost is het juist graag met veel zuurstof. Appels en peren vergelijken, dus.

• Like 2
Geplaatst:

Alleen de “thee” is niet voldoende voeding. Dat is wel heel goed voor de bodem en om de aanwezige mineralen opneembaar te maken voor de planten. De voeding komt echt uit de bokashi zelf.

In de moestuin in de vaste grond wordt de bokashi in gleuven tussen de rijen groenten ingegraven. Dat kan op elk moment. Alleen composteert het snel in de zomer en in hartje winter niet of nauwelijks.

Misschien kan jij dit systeem makkelijk toepassen in jouw bakken, met de MM vonden we dat moeilijker.

We hebben op de CoMMunity onder het kopje Gefermenteerd keukenafval met een stel van alles uitgeprobeerd (Bokashi zou een merknaam zijn, wat het niet is).

Regel is, dat de emmer ca 2 weken moet blijven staan en dat je na het ingraven 2 weken moet wachten voordat je er iets op plant omdat de bokashi dan nog even te zuur is.

Dat is in het SFG systeem onhandig.

@Vrouwholle merkte dat ze rustig bij iedere nieuwe zaaironde een schep bokashi onder in het vak kon doen, omdat de worteltjes het dan de eerste twee weken niet raakten.

Ik schep het liefst helemaal niet meer om, dus ik laat het 2 weken in mix of compost ontzuren en gebruik het als compost, bovenop.

Of ik neem een omgedraaide bloempot met bokashi en zet die op de bak. Dat wordt door de bodemdieren wel opgehaald.

Maar, zoals gezegd, misschien schrijf ik dit alles voor niets en past het wel in jouw systeem.

Wel oppassen met te veel vocht in afval en echt lucht eruit stampen. Ik had in het begin hele stinkende bokashi.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb niets tegen compost, @woldistel. Dat is ook goud voor de moestuin.

Ik composteer al jaren en ik doe het nog steeds.

Ik ben niet zo van de onderzoeken, meer van de praktijk en dan heeft bokashi net wat extra’s. Er kan ook veel meer in dan in compost, etensresten, vlees, vis, ei, sinasappelschillen enz.
Maar er zijn net weer onderzoeken gedaan door de microbiologen van de effectieve micro-organismen richting. Die het belangrijk vonden om nu es niet alleen vanuit de praktijk te werken, maar om zich met feiten te verdedigen tegen foutieve testen.

Als je van cijfertjes houdt dan zal ik de link voor je opzoeken.

Maar ik ga me niet verdedigen. Voor mij werkt het en iedereen is vrij om te tuinieren zoals hij wil. En ben jij van de compost? Gefeliciteerd! Dat meen ik. Zoveel beter dan heel veel andere methodes.

• Like 2
Geplaatst:
36 minuten geleden, CJodokus zei:

Maar er zijn net weer onderzoeken gedaan door de microbiologen van de effectieve micro-organismen richting. Die het belangrijk vonden om nu es niet alleen vanuit de praktijk te werken, maar om zich met feiten te verdedigen tegen foutieve testen.

Linkje? Veel interesse.

Geplaatst:

Toet toet, ik kom er even tussendoor laveren.

Ik moet dit toch wat verder gaan bestuderen, merk ik.

Wat ik oppik uit de antwoorden is dat het één het ander toch niet uitsluit.

Terwijl ik eigenlijk dacht, dat het een compleet systeem was, wat de "gewone" compost zou vervangen.

Ik ga er eens over nadenken.

• Like 3
Geplaatst:

@woldistel hierbij de  beloofde link.

https://m.youtube.com/watch?v=ijSgTq5-2Pc

Jee, dat was zoeken! Dat kan je dan zo makkelijk zeggen, en dan de link kwijt zijn!

Zoals gezegd, zelf vind ik het niet zo belangrijk. Ik probeer iets, en als het bevalt dan hou ik het. Effectieve micro-organismen hebben zich voor mij bewezen. 
in dit filmpje wordt uitgelegd hoe ze werken, maar ook wat ze níet zijn. De uitslagen van de testen zijn op ongeveer 12 minuten te zien. In de tekst onder het filmpje staan nog meer onderzoeken die wereldwijd gedaan zijn.

ik vind het wel jammer dat er een soort welles-nietes gedoe ontstaat tussen compost en bokashi. Waarom niet het bestaan van beiden vieren? Het is allebei zóveel beter voor de bodem en het milieu dan chemische middelen.

• Like 4
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Rookie Zeker! Bezint eer gij begint. Zoek naar wat bij je past.

Maar Bokashi is wel één systeem hoor, zoals compost. Het is alleen op veel verschillende manieren toe te passen. En ik heb het meteen al te ingewikkeld gemaakt.

o ja, Romke van de Kaa nog lezen. En de film Onder het Maaiveld nog zien..

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
18 uren geleden, Rookie zei:

Wat ik op de video zag, was dat de vloeistof onderin gebruikt werd (verdund natuurlijk) als voeding om te gieten van tijd tot tijd.

Als dat je doel is, kun je ook een wormenhotel overwegen. De wormenpies is super voedend, en je krijgt ook nog compost er van. 

aangepast door Tanja65
  • Like 4

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Rookie Ben je al wat verder met je overdenkingen?

Ik zat nog even met je mee te denken, kan het niet helpen. Bokashi kan dus prima zoals jij het wilde, maar ik kan me in jouw tuin ook heel goed compost voorstellen. Ik heb het idee dat jij veel bakken hebt en veel ruimte. Veel bakken en bomen en struiken leveren lekker veel groenafval op.

Een Bokashi emmer is ideaal voor mensen met een kleine tuin zoals ik of met een balkon. Voor echt grote tuinen tot boerderijen wordt het zeker ook gebruikt, maar dat gaat dan net even anders. Jij zit daar net tussenin.

Compost is voor jou lekker makkelijk: je groenafval hoeft de tuin niet uit. 
Je kan een simpel systeem met 3 bakken van pallets maken, zie internet. Of je koopt (op marktplaats) 1 of 2 containers. Van de grote takken maak je een takkenril of je versnippert ze in de compost. Voila, circulair!

Nadeel: compost duurt langer dan bokashi, maar als het eenmaal draait maakt dat niet meer uit.

Later kan je nog altijd bokashi erbij doen als je dat wilt. Voor keukenafval in de winter. Om in je compost te doen om het te versnellen. Om ook je etensresten en zo veel meer te kunnen omzetten in waardevolle voeding.

Nou, je hebt al genoeg te lezen begrijp ik. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt.

Succes! 🍀 

• Like 2
Geplaatst:

Lichtelijk ot misschien, maar is de drab die soms uit onze compostmolen drupt ook niet een soort bokashi? Nu loopt het op de tegels, maar ik denk er wel eens over het op te vangen ivm de voedingsstoffen. 

• Like 2
Geplaatst:

Nee @rorror, ik heb ergens staan hoeveel emmers je met zo’n zak kunt doen. Best veel. Als je het precies wilt weten moet ik even zoeken.

Het gaat er vooral om dat het goed door het afval heen gemengd is.

• Like 1
Geplaatst:

Geen idee @Arja. Ik denk dat de profs zullen zeggen dat je hoop te nat is. Misschien meer ‘bruin’ materiaal, zaagsel, karton, eierdozen.

Maar ik snap de gedachte, gezien de bokashi- en wormen ‘thee’.

• Like 2
Geplaatst:

Ik ben er nog niet uit @CJodokus.

Het zal dit seizoen niet meer gaan gebeuren, denk ik.

Maar ik heb het al een poosje in mijn gedachten en het ligt in de week...

• Like 1
Geplaatst:
57 minuten geleden, Arja zei:

Lichtelijk ot misschien, maar is de drab die soms uit onze compostmolen drupt ook niet een soort bokashi? Nu loopt het op de tegels, maar ik denk er wel eens over het op te vangen ivm de voedingsstoffen. 

Nee want het is niet gefermenteerd. 
Het lijkt mij meer vergelijkbaar met percolaat van een wormenbak of hotbin. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...