Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Papaver op tuinpad zaaien?

zaaizee

Recommended Posts

Ik heb een tuinpad en nu lijkt het me leuk om tussen de papavers door naar boven te lopen. Het pad ligt op het zuiden. En omdat ik laatst op het pad twee stenen heb weggehaald en zaadjes van de Eschscholzia californica (Slaapmutsje) heb gezaaid die nu prima groeien, denk ik dat dat gaat lukken maar omdat ik niet veel papaver-zaad heb wil ik eerst jullie vragen of dat mogelijk is. Vandaag heb ik de voegen tussen de stenen schoon gekrabd zodat ik het zaad in de voegen kan strooien maar misschien heb ik de voegen niet diep genoeg uitgekrabd of hoeft dat niet?

DSC0986898671431525423.JPG

DSC0986971011431525477.jpg

Een leuk alternatief is misschien kruiptijm? Kan enige "beloping" verdragen.....

Papavertjes zijn echte pioniersplanten...hebben weinig nodig om ergens te groeien. Bloeien maar heel kort. Slaapmutsjes lijken me iets minder geschikt voor verwildering hier, omdat ze toch iets meer bodem nodig hebben om zich echt te ontwikkelen. Maar als ze het doen heb je er wel veel langer kleur van omdat ze veel langer doorbloeien dan gewone papavertjes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Slaapmutsjes vermeerderen zich bij mij meer en meer en overal in de tuin zonder dat ik er wat aan hoef te doen. Ook tussen de tegels. Dus erg diep hoef je ze niet te zaaien lijkt me.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Als je voor de papavers gaat, is de diepte in ieder geval niet van belang. gewoon strooien en tussen de voegen vegen met een stoffer. Juist niet diep. het zaad wil het licht zien. Tip zou kunnen zijn: het beetje zaad wat je hebt vermengen in een handje zand, dit zand uitstrooien, dit met een stoffer in de voegen vegen en 1x water geven en bij langere droogte nog een keer vochtig maken.

Fijn om te weten dat het mogelijk is, daar ben ik blij om. Dat papaver zich makkelijk uitzaait wist ik niet. Het is niet de bedoeling dat ik tussen bossen loof naar boven loop. Ik dacht aan her en der een mooie papaver op het pad. Dus zal ik spaarzaam met het zaad zijn en in een pot ook wat papaver kweken. De slaapmutsjes hebben van mij de ruimte gekregen. Die zal ik niet tussen de voegen zaaien want dat zullen ze in de toekomst vanzelf gaan doen, begrijp ik. Dat zit wel snor dus. Door jullie reacties lijkt het me beter om een andere plek te kiezen waar de papaver lekker kan groeien en vermeerderen. Tja misschien is kruiptijm idd veel beter geschikt. Bedankt!

Bieslook zou er denk ik ook best goed kunnen groeien. Hier groeit hij tenminste ontzettend goed tussen het terras en de schuur in. 4 á 5 jaar terug begonnen met een verdwaald zaadje. Nu de mooiste bieslook die ik heb staan. Ook loopt hij in het voorjaar sneller uit dan de rest, omdat hij zich tussen een en al steen bevind en het er dus sneller warm is.

foto's van een jaar (en een dag ) geleden:

DSC0130522601431865833.JPG

DSC0130658391431865828.JPG

Eigenlijk knap dat een plant op zo'n schrale en vermoedelijk ook droge plek kan volhouden