Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nu nog pepers zaaien?

Kleintje75

Recommended Posts

Ik kreeg vandaag wat peperzaden.

kiemen binnen 2-3 weken en oogsten na 60-90 dagen, eind september dus

Kan dat nog of gaan ze dat niet redden??

Verder staat er 12 uur voorweken in warm water, moet dat water 12 uur warm zijn? Of warm beginnen en af laten koelen??

Dat voorweken doe ik enkel in een heel dun bodempje lauw water (een nachtje en dat zonder bijwarmen van dat water). Lijkt mij nu toch wel erg laat, maar het is nu wel zonniger en warmen dan bij voorzaaien in februari, misschien kan je ze zo toch wat forceren en het alsnog zeer snel laten gaan. Als je ze nadien binnen kan zetten kunnen ze nog narijpen AAN de plant.

*edit: automatische woordvormer gsm even gecorrigeerd

Edited by Guest

Welke soort heb je gekregen? Verschillende soorten hebben wat meer tijd nodig.

Het kiemen van de zaden zal waarschijnlijk wel wat sneller gaan. In de juiste omstandigheden na 4 dagen tot een week. Maar dat hangt ook weer van de soort af.

Heb je een kas? Want dan is het afrijpen van de pepers in september wel iets haalbaarder...

Haha... daar komen we écht verder mee...

Maar hopelijk heb je dan een Annuum te pakken, en met een kas erbij lijkt het me het proberen waard.

Gelijk beginnen dan maar!

Het weken van de zaadjes kan je ook in thee doen. Een uurtje of twee ofzo? Dan kan je ze vandaag nog zaaien.

Goed warm neerzetten (>25gr) tot ze gekiemd zijn.

Je kan ook de Deno-methode proberen:

http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/

Ergens waar een constante temperatuur heerst van > 25 graden...

Dus liever niet van koud naar warm naar koud etc...

Tijdens het kiemen is licht nog niet belangrijk. Als ze boven de grond zijn dan kan je ze gelijk in het licht zetten (op het liefst een warme plek).

Wat je zeker wel kan doen is ze in de kas in een pot houden en niet in de volle grond zetten. Dan kun je ze namelijk in de winter overhouden binnen en heb je volgend jaar in ieder geval een enorme voorsprong mochten ze dit jaar geen pepers meer kunnen produceren.

Maar ik denk dat het nog wel goedkomt!

Niet echt kiem weertje zo.... Weinig zonnige, warme vensterbanken deze week in de vooruitzichten...

Hopelijk is het achter mijn tv warm genoeg, scheelt wel iets voel ik....

tv80151431950678.jpg

Wil inderdaad sowieso proberen om de eventuele planten te laten overwinteren Freya, mocht het nu nog lukken.....

Ouwe truuk is zelf broedmachine spelen. Zaadjes in vochtig wc-papier, plastic zakje er omheen, en onder je kleren bewaren, totdat er gekiemd wordt. Voor pepers niet eens zo belangrijk, maar onwillige auberginezaden heb ik zo in het verleden wel degelijk aan het kiemen gekregen in de koude winter dat de huiskamer maar niet behaaglijk gestookt kon worden...

• 3 weeks later...