Romke3 Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 opeens worden al mijn pepers die ik heb gezaaid geel en worden de blaadjes een beetje verwrongen.Een paar weken geleden stonden ze er nog prachtig bij maar zag ik wat luis op 1 van de plantjes, deze had ook al wat verwrongen blaadjes.Ik heb alles behandeld met spruzit en nu worden ze opeens allemaal geel (zie foto)Het lijkt me niet dat ze voedingsgebrek hebben. Iemand suggesties? Quote
Eefje78 Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Hier ook verwrongen bladeren van paprikaplantjes na luizen. En ze zijn nog maar zo klein... In eentje van de 4 lijkt de hele groeikern aangetast. Ik gebruik brandnetelextract+groene zeep en check dagelijks en verwijder ze zonodig handmatig, dus echt veel luizen zijn het niet, af en toe vind ik er een paar. Maar de paprika lijkt er flink onder te lijden te hebben... Mijn blaadjes zijn trouwens erger verwrongen dan om de foto hierboven, maar ze zijn niet geel. Misschien komt dat dan toch van de spruzit? Quote
hansm Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Ik denk dat je verstandig aanpakt Eefje, vooral elke dag even checken denk wel dat het goed komt. Maar de foto/plantjes van romke lijken mij echt zieke plantjes wat precies ermee te doen weet ik niet,maar mischien zou ik maar nu nog wat reserve zaaien, zelf zou ik zoiets weggooien zeker als je nog meer wel gezonde plantjes hebt staanomdat het mischien besmettelijk voor ze is. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Het lijkt me niet dat ze voedingsgebrek hebben. Waaruit maak je op dat ze geen voedingsgebrek hebben?Heb je ze net verwend met meststof, misschien net iets teveel gegeven? Quote
dennislp Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Sjit, heb dit net ook op 4 tomaten plantjes gezien! Tenminste, dan waren het echt lijntjes die lichter waren, net als of er een slakje over is gegaan en de kleurstoffen heeft mee genomen, wat wel opvalt is dat aan de onderkant, op dezelfde plekken zwarte streepjes zitten. Heb het er maar deels afgeknipt, en de 4 afgezonderd van de rest, zijn toch niet de belangrijkste tomaatjes, eigenlijk de enigste soort van de 4 waar ik weinig mee wil. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Romke3 Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 @borsalino nee ik heb ze geen voeding gegeven, maar het zijn nog maar kleine plantjes die nog niet eens het hele potje hebben beworteld, dus het lijkt me stug dat ze nu al alle voeding uit de potgrond hebben gezogen. Quote
Romke3 Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 ik denk dat ik ze ga verpotten, en afzonderen van de rest, want als ik nu nog pepers moet zaaien krijg ik dan nog wat opbrengst dit jaar? ik vond het n.l. erg traag gaan met kiemen en groeien Quote
Borsalino Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Iets mis, maar wat he, ik gooi zulke plantjes meteen weg, komt toch niks meer van in huis. Heb ook zaad gehad van wel ander soort groenten en fruit waar in feite slecht groeiende plantjes uit voort kwamen, die tekenen bij mij hun eigen doodvonnis. Quote
hansm Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Ja dat is beetje een probleem of ze nog op tijd rijp zijn als je nu nog zaait, ligt aan weer en of je ze bv in kasje/tunneltje doet.maar deze geef ik niet veel kans meer vandaar dat ik denk dat opnieuw zaaien mischien idee voor je is als je pepers wilt dit jaar.Je kan ze nu ook in de vollegrond zetten, of in kasje als je hebt mischien pept dat ze een beetje op.en mischien heb je de ergste op foto gezet, zodat we het goed konden zien en vallen je andere pepers nog mee hoor en herstellen die.planten kweken is ook beetje proberen en afwachten soms. Quote Players only love you when they're playing.
Lisa Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 (aangepast) Mijn paprika's heb ik begin maart gezaaid en het zijn nu planten van 30 cm waar knopjes aan zitten. Een van de zaailingen die ik gelijk met de anderen had gezaaid heb ik wat langer in een kleinere pot laten zitten (eigenlijk wou ik die weggooien omdat ik teveel planten had, maar ik ben een softie en heb dus toch maar in een goed huisje gezet )En deze is nog steeds erg klein, nog geen 10 cm. Maar na het verpotten naar een groter huis, nu een week later, is hij zich aan het herstellen.Ik hoop dus voor je dat het inderdaad helpt om ze te verpotten.Als dat niet helpt is het misschien een idee om een peperplantje erbij te kopen zolang ze nog te krijgen zijn, dan weet je zeker dat je dit jaar nog pepertjes gaat krijgen. Want als je nu nog gaat zaaien komt er niet veel meer uit. 19 mei 2011 aangepast door Gast Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
Jorg Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Ik denk dat je inderdaad kunt stellen dat als je nu nog gaat zaaien je geen rijpe pepers meer zal oogsten. Ik zou de plantjes afzonderen en buiten zetten en hopen dat ze weer wat bijtrekken. Ik heb trouwens niet echt een idee wat de oorzaak is, buiten de luizen die je noemt. Quote
hansm Geplaatst: 19 mei 2011 Geplaatst: 19 mei 2011 Romke heeft wel een mooie kas he jongens, als hij ze daar in zou zaaien en uitplanten kan het volgens mij nog wel alzal het mischien wat krap zijn, maar een kas kan wonderen doen. Quote Players only love you when they're playing.
Romke3 Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 Ik zag vandaag dat de nieuwe blaadjes er toch weer groen uitzien, dus heb ik de ergst aangetaste en de kleinste plantjes weggegooid, en de anderen liefdevol toegesproken en in een nieuw potje gezet met verse grond. Nu maar hopen dat ze weer aan de groei gaan. Toch vond ik ook in mijn paprikaplantjes twee exemplaren die dezelfde symptomen vertonen. deze heb ik meteen weggegooid, ik heb er toch genoeg. Quote
Nicolette Geplaatst: 21 mei 2011 Geplaatst: 21 mei 2011 Dit kwam ik tegen op het chili peper forum. Misschien is dat t wel.succes!groetjes Nicolette Hey ZEE-EGEL, Volgens mij ligt het aan je grond...Krijgen de wortels niet genoeg zuurstof en/of zit er teveel (overteerde) voeding in je grond...Haal eens een zak stekgrond bij je lokale tuincenter en verpot 1 plant. Spoel de wortel kluit goed uit zodat alle aarde van de wortels weg is en verpot dan, heel voorzichtig, de planten in de stekgrond...Waarom zeg ik dit nu...volgens mij is je grond te vast, ofwel door je grond zelf te mengen (1/3 tuingrond, 1/3 iets anders en 1/3 stalmest ofzo...) ofwel slechtverteerde potgrond gekocht. Zo komt er geen of te weinig zuurstof de grond in tijdens het bewateren... In ieder geval is dit iets wat je kan proberen...Nog een vraagje...Als je de planten water geeft let dan even op naar het water dat via de afwateringsgaten naar buiten komt...Als dit heel donker van kleur is zit er echt teveel voeding in je grond en zal je moeten spoelen met heeeel veeel water, tot deze terug licht van kleur is... Hopelijk werken mijn tips voor jou Quote
Romke3 Geplaatst: 21 mei 2011 Auteur Geplaatst: 21 mei 2011 @Nicolette thnx voor je info ik denk inderdaad dat een van deze zaken de oorzaak is, want zelfs 1 dag na het verpotten zijn de blaadjes alweer groen, nu maar hopen dat de groei er weer snel in komt Quote
Romke3 Geplaatst: 30 mei 2011 Auteur Geplaatst: 30 mei 2011 Ja dat was dus het euvel. Ik denk dat de plantjes te lang in dezelfde potjes hebben gestaan, of dat door de droogte en het vele watergeven de voeding uit de potgrond is gespoeld. Ik vind het ongelofelijk dat ze na een dag alweer groen begonnen te worden! Het heeft zich goed doorgezet en de groei zit er weer helemaal in. Ik ben blij dat ik ze niet weggegooid heb! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.