Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe ik (Goudse) kaas maak

Featured Replies

Geplaatst:

0a1b8e79eb67a9679eaeb16711281509.jpg

Ziet er zo anders uit dan de eerste 3 die ik heb gemaakt. Waarschijnlijk is alle moeite voor niks geweest. Zucht

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zou iig wat minder melk nemen de volgende keren. Het vergt even wat oefening, en je zei het laatst al: je weet nu nog niet of ze straks lekker zijn. Misschien zijn ze wel wat te zuur, te stug, wat dan ook.

Als je wel die hoeveelheid melk haalt kan je wat minder verkazen tot Goudse kaas, en tussendoor nog een eenvoudiger kaasje maken. Roomkaas, queso fresco/blanco, meikaas, ricotta van melk (ipv melkwei), etc. etc.

Dat zijn recepten die je redelijk makkelijk kunt maken terwijl je ook met die Goudse bezig bent. Zonder dat je nou heel goed op moet letten in welke pan je wat doet en wanneer je waar roert enzo

Geplaatst:

Ow ja wat een goede ideeen! Ik ben zo gefocust op de Goudse kaas dat ik de legio andere zaken ben vergeten.

In kaas je kaasje staat nog een meikaas recept. Geen idee hoe die andere kazen gemaakt worden. Staat dat ook hier? Die zoekfunctie in Tapatalk werkt voor geen meter.

Ik wil ook nog brie proberen trouwens. Lijkt me ook leuk. Heb ik het recept voor geprint. Werkt net wat fijner.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb hier op het forum ook een topic over meikaas, en als je zoekt met Google dan kan je heel wat verschillende kaas recepten vinden. Of je moet een wat completer boek kopen nog. Met meer recepten dan er in kaas je kaasje staan. Ik heb een Amerikaans boek, dan moet je steeds wat zaken omrekenen. Maar er staat heel wat in om te proberen.

Geplaatst:

Yes de kaaskoorts heeft nu flink toegeslagen. Vind het superleuk! Welk Amerikaans boek is dat Jorieke?

Dit zijn de net gewaxte kaasjes. Met assistentie van Charly en mooie waarschuwing dat het vooral geen plons moest doen. Glibberig spul!

Ik moet een grotere kaasvorm hebben. Deze 2 die ik heb, zijn wel heel klein...

80b9fcc1e4c45432661748ef55b1a1dc.jpg

Links zijn de kazen die ik afgelopen week heb gemaakt. De 3 gewaxte van 22 dec.

Geplaatst:

Ik heb liever ook een echt boek. Ik ga kijken dank je wel!

Geplaatst:

Kan je kaas de ene x sneller droog zijn dan de andere x? De kazen van de laatste sessie zijn kurkdroog. Maar dat is wel heel snel vergeleken met de vorige x.

Boek heb ik overigens gekocht. Wordt rond 20/1 geleverd.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, dat kan zeker. Het ligt aan de luchtvochtigheid van de plek waar je hem droogt, aan hoe droog de wrongel was toen je het in de vormpjes propte, de temperatuur tijdens het persen, en nog veel meer. Schrijf het per kaas op in je boekje, en je kunt straks bij het uitpakken/proeven kijken wat er toen anders was enz. Als een kaas te lang nattig/klef blijft dan geeft dat aan het eind een ander resultaat dan een snel drogende. Wat dan allemaal weer ligt aan andere factoren, nou ja je snapt me denk ik

Geplaatst:

Haha, het is duidelijk! Goh. Dat scheelt wel fiks met de vorige x zeg. Ik wax ze dan morgen maar en zal de vorige een extra laagje geven. Charly zei dat dat de kans op scheuren vermindert. Na al dat werk wil ik natuurlijk geen scheurtjes, haha!

Nog een vraag. Zo’n 300 gr kaas is veel te weinig kaas voor ons. Dat snekken wij zo in uurtje weg vrees ik. Welke grootte is dan handig en werkbaar? Ik wil max 10 l melk verwerken voor een kaassessie.

Geplaatst:
  • Auteur

Met zo'n 9 liter melk maak ik kazen van (+/-) een kilo. Je zou dus een kilovorm kunnen kopen. Die heb ik nog steeds niet, zit er vaak naar te lonken maar heb eigenlijk al zoveel verschillende vormen en dus ook veel plek in de keuken voor al die vormen dat ik de webshop dan weer weg klik...

Ik maak die kazen van 9 liter melk in een (micro geperforeerde) vorm die ik ooit van Thea van dit forum kreeg. Maar dat is een vorm waar je zeker 2 kilo mee kunt maken als je hem echt heel goed vol propt. Zie ook het cheddar-topic: moestuinforum.nl/topic/20326-cheddar-kaas-maken/

Je zou dus zeggen dat je een vorm op de groei zou kunnen kopen, maar mijn andere vorm, een goedkopere (die van Thea had ik ook voor weinig van haar overgenomen, als je die nieuw koopt zijn ze echt erg duur) waar je ook wel 2 kilo kaas mee kunt maken, heeft een volger die niet heel diep in de vorm kan en dus moet ie echt wel aardig vol zitten. Je kunt er geen kaas van een kilo van maken dus. Pas dus op daar mee. Een kaasvorm met rechte wanden is dan het beste, daar kan je ook een soort van dunne schijf kaas in maken als je zou willen. Gewoon omdat die volger helemaal tot de bodem gaat.

Geplaatst:

Oei... de minimale besteleenheid is 10 stuks! Dat is dan wel weer jammer... ik ga nog verder zoeken.

Hier zijn alle kaasjes gewaxt. Het lange wachten mag beginnen.

5df83eef8b1e3a1b7e67d9d7f5e52ce7.jpg

Geplaatst:

Balen zeg....

Nog een vraag. Hoe vers moet je melk zijn om kaas mee te maken? Ik had gisterenavond melk gekocht on vandaag te maken. Mar soms gaan dingen anders dan gepland. Als ik het morgen maak, kan dat ook of moet ik de melk vandaag verwerken?

Geplaatst:

O gelukkig! Ik heb het tot nog toe tot 73 graden verwarmd, maar morgen anders maar warmer. Fiejoeh dan kan ik rustig hier de feestchaos van gisteren opruimen i.p.v. te denken dat ik anders midden in de nacht de gewichten eraf moet halen. Haha ik voel me een stuk relaxter nu. Dank je wel voor de mega snelle reactie!

Geplaatst:

Ah ok!

Geplaatst:

Deze bovenste 2 heb ik al meerdere keren in mijn winkelwagentje gehad:

https://cheesemakers-choice.com/index.php?item=baby-gouda-kaasvormen&action=page&group_id=9&lang=NL

Meteen maar een oproepje; mocht iemand zo'n vorm van een kilo willen ruilen voor deze: https://www.braumarkt.com/kaasvorm-kunststof-zonder-net-voor-kazen-van-2000-gr.html Dan hoor ik dat graag

Ik heb een reactie van de cheesmakers gehad of ik 1 kaasvorm van 1,2 kg kon bestellen. Voor €20 extra ‘handelingskosten’ kan ik 1 vorm bij ze bestellen. Ligt het aan mij dat ik dat belachelijk vind, of is dat normaal? Dan zou de vorm €43 kosten.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, het zullen een soort van groothandelsprijzen zijn die op de site staan? Maar dat mogen ze dan wel wat duidelijker aangeven. Ook zijn er meerdere vormen wel per stuk te bestellen. Of per 5. Maar dan weer niet de vormen waar je een kilo kaas mee maakt. Ja, wel die dure microgeperforeerde of de Kadova's. Maar die zijn echt prijzig.

Charly heeft via Marktplaats een 'Manchego' vorm gekocht een tijd terug, en is daar volgens mij wel tevreden mee. Dus daar zou je ook eens op kunnen letten. überhaupt op Marktplaats... (niet alleen die bepaalde vorm..)

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb even wat verder gezocht. En die van een kilo is moeilijk te krijgen. Als de maat er al is dan is het er vaak 1 met zo'n net, of dure mini gaatjes of sowieso van Kadova.

Maar hier heb ik een shop, via Etsy: https://www.etsy.com/nl/shop/cheesemolds?ref=l2-shopheader-name de vormen zien er nogal goedkoop uit, maar goed, zoveel hoeven ze ook niet te kunnen toch? Ik heb er verder geen ervaring mee, wel met Etsy maar niet met dit soort vormen.

Geplaatst:

Marktplaats kijk ik al een poos, maar nog niks gevonden. De huidige heb ook via marktplaats, maar ben er enorm ingestonken als leek. Had zgn kadova vormen moeten kopen. Echt niet hoor. De goedkoopste vormen die er zijn, voor veel te veel geld overgenomen. Ik weet inmiddels wel wat meer, maar goed. Leed is al geschied.

Aangezien ik vandaag gedonder had met 3 verschillende digitale thermometers en een mislukte kaas als gevolg, was ik aan het rondkijken. Mijn oog viel op dit.

Een sousvide stick. Kan ik dit niet gebruiken bij het op temp brengen van de melk? Je kunt het instellen van 30 tot 95 graden. Lijkt me ideaal. Ik blijf nu toch altijd paniekerig rondcirkelen bij mijn melkpannen.

8d41b217d7a9e4902089d33eb6e8f920.jpg

SILVERCREST[emoji2400] Sous-vide stick https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Sous-vide-stick/p100247483

Geplaatst:

om welke hoeveelheid melk gaat het per keer Mellie?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

11 l max. Geen onoverkomelijke hoeveelheid, maar wil al een poos een sousvide. Melk en water... sja. Geen idee of het uitmaakt. Ik ga wat dingen navragen bij een kenner. Zal het posten als ik wat weet. Zou zo maar interessant kunnen zijn!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.