Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2019 Auteur Geplaatst: 11 januari 2019 Oh joh, dat was vorig jaar nog niet zo. Kon je er gewoon 1 in je mandje stoppen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 13 januari 2019 Geplaatst: 13 januari 2019 Balen zeg.... Nog een vraag. Hoe vers moet je melk zijn om kaas mee te maken? Ik had gisterenavond melk gekocht on vandaag te maken. Mar soms gaan dingen anders dan gepland. Als ik het morgen maak, kan dat ook of moet ik de melk vandaag verwerken? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 januari 2019 Auteur Geplaatst: 13 januari 2019 Gaat gewoon goed Pasteuriseer je? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 13 januari 2019 Geplaatst: 13 januari 2019 O gelukkig! Ik heb het tot nog toe tot 73 graden verwarmd, maar morgen anders maar warmer. Fiejoeh dan kan ik rustig hier de feestchaos van gisteren opruimen i.p.v. te denken dat ik anders midden in de nacht de gewichten eraf moet halen. Haha ik voel me een stuk relaxter nu. Dank je wel voor de mega snelle reactie! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 januari 2019 Auteur Geplaatst: 13 januari 2019 Ik zou het gewoon tot 73 graden doen hoor. Misschien iets langer op die temp houden, maar niet heter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 januari 2019 Geplaatst: 14 januari 2019 Deze bovenste 2 heb ik al meerdere keren in mijn winkelwagentje gehad: https://cheesemakers-choice.com/index.php?item=baby-gouda-kaasvormen&action=page&group_id=9&lang=NL Meteen maar een oproepje; mocht iemand zo'n vorm van een kilo willen ruilen voor deze: https://www.braumarkt.com/kaasvorm-kunststof-zonder-net-voor-kazen-van-2000-gr.html Dan hoor ik dat graag Ik heb een reactie van de cheesmakers gehad of ik 1 kaasvorm van 1,2 kg kon bestellen. Voor €20 extra ‘handelingskosten’ kan ik 1 vorm bij ze bestellen. Ligt het aan mij dat ik dat belachelijk vind, of is dat normaal? Dan zou de vorm €43 kosten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2019 Auteur Geplaatst: 14 januari 2019 Tja, het zullen een soort van groothandelsprijzen zijn die op de site staan? Maar dat mogen ze dan wel wat duidelijker aangeven. Ook zijn er meerdere vormen wel per stuk te bestellen. Of per 5. Maar dan weer niet de vormen waar je een kilo kaas mee maakt. Ja, wel die dure microgeperforeerde of de Kadova's. Maar die zijn echt prijzig. Charly heeft via Marktplaats een 'Manchego' vorm gekocht een tijd terug, en is daar volgens mij wel tevreden mee. Dus daar zou je ook eens op kunnen letten. überhaupt op Marktplaats... (niet alleen die bepaalde vorm..) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2019 Auteur Geplaatst: 14 januari 2019 Ik heb even wat verder gezocht. En die van een kilo is moeilijk te krijgen. Als de maat er al is dan is het er vaak 1 met zo'n net, of dure mini gaatjes of sowieso van Kadova. Maar hier heb ik een shop, via Etsy: https://www.etsy.com/nl/shop/cheesemolds?ref=l2-shopheader-name de vormen zien er nogal goedkoop uit, maar goed, zoveel hoeven ze ook niet te kunnen toch? Ik heb er verder geen ervaring mee, wel met Etsy maar niet met dit soort vormen. Geen geld voor 4 stuks: https://www.etsy.com/nl/listing/640018146/set-van-4-stuks-harde-kaas-schimmel-edam?ref=shop_home_active_16&frs=1 Deze ziet er steviger uit maar lijkt zo op de foto geen gaatjes te hebben...? Zou vreemd zijn. https://www.etsy.com/nl/listing/582302942/grote-harde-kaas-maken-schimmel-met?ref=shop_home_active_7&frs=1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 januari 2019 Geplaatst: 14 januari 2019 Marktplaats kijk ik al een poos, maar nog niks gevonden. De huidige heb ook via marktplaats, maar ben er enorm ingestonken als leek. Had zgn kadova vormen moeten kopen. Echt niet hoor. De goedkoopste vormen die er zijn, voor veel te veel geld overgenomen. Ik weet inmiddels wel wat meer, maar goed. Leed is al geschied. Aangezien ik vandaag gedonder had met 3 verschillende digitale thermometers en een mislukte kaas als gevolg, was ik aan het rondkijken. Mijn oog viel op dit. Een sousvide stick. Kan ik dit niet gebruiken bij het op temp brengen van de melk? Je kunt het instellen van 30 tot 95 graden. Lijkt me ideaal. Ik blijf nu toch altijd paniekerig rondcirkelen bij mijn melkpannen. SILVERCREST Sous-vide stick https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Sous-vide-stick/p100247483 Quote
paddestoelengek Geplaatst: 14 januari 2019 Geplaatst: 14 januari 2019 om welke hoeveelheid melk gaat het per keer Mellie? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2019 Auteur Geplaatst: 14 januari 2019 kweet niet... zou dat ding de melk niet verbranden bij aanraking? Hij is gemaakt voor water dus misschien gaat het met melk niet goed? Geeeeen idee, ik roep maar wat Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 januari 2019 Geplaatst: 14 januari 2019 11 l max. Geen onoverkomelijke hoeveelheid, maar wil al een poos een sousvide. Melk en water... sja. Geen idee of het uitmaakt. Ik ga wat dingen navragen bij een kenner. Zal het posten als ik wat weet. Zou zo maar interessant kunnen zijn! Quote
Mellie Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 Jeetje wat is dit een gaaf boek! Geweldige tip, wederom dank! Kaas je kaasje is zo sneu geschreven, dan is dit een heerlijke verademing. Kan niet stoppen met lezen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2019 Auteur Geplaatst: 7 februari 2019 Ik heb dit kaasseizoen nu al 3 fenegriek en 3 naturel (en dan gerookt..) kaasjes gemaakt, en vandaag maak ik er 3 met komijn. Ik maak steeds 2 stuks in zo'n 650 grams vorm, en eentje in de Thea vorm. Dus 2 kleine en 1 grote. Dat bevalt wel goed. Er staat nu 15 liter melk op het vuur om te pasteuriseren. En vanavond is dat kaas. Eerder maakte ik verschillende smaakjes in 1 sessie, maar nu niet meer. Dat was toch best heel wat werk om alles een beetje gescheiden te houden, zodat er geen komijn in de fenegriekkaas komt enzo. En dus uitmeten hoeveel er in de bepaalde vormpjes past, etc. Nu gewoon alles 1 smaak en dan snijd ik ze wel op verschillende momenten aan. Dus niet op(-volgend qua) nummer deze keer, maar op smaakje. Eens zien hoe dat gaat bevallen. Qua maken scheelt het iig Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 7 februari 2019 Geplaatst: 7 februari 2019 Wax je de gerookte kaasjes? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2019 Auteur Geplaatst: 7 februari 2019 Ja, die wax ik nog ja. Morgen of overmorgen verwarm ik die bak met wax weer voor 6 kaasjes in 1 keer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 7 februari 2019 Geplaatst: 7 februari 2019 Ok dank je. Ik wist niet meer wat ik vorige keer heb gedaan..gewoon meteen opgegeten misschien. Mijn buurman gaat worsten roken dus mijn kaasje kan dan meegerookt Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2019 Auteur Geplaatst: 7 februari 2019 Het zal uitmaken of je hem rookt voor of na het (lange) rijpen? Als je een uitgepakt en ouder kaasje rookt dan kan je die meteen eten. De kaasjes die ik nu heb gerookt zijn pas een dikke week oud. Dus ik rook eerst, en laat ze dan pas een tijd liggen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 7 februari 2019 Auteur Geplaatst: 7 februari 2019 Wel koud roken dan he? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 7 februari 2019 Geplaatst: 7 februari 2019 Ja ik denk dat ik de vorige keren al oudere kaasjes had. Nu dus eentje van een week. Jawel koud roken, denk ik..het kaasje hangt ruim anderhalve meter boven smeulende mot in een soort kast. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 8 februari 2019 Geplaatst: 8 februari 2019 Lie komt net thuis met melk, gehaald bij een nieuwe boer, afstammeling van een in de jaren 50 geëmigreerde boer uit Raalte. Vanwege de -Hollandse- verwantschap zit er wel erg ruim melk in de emmer, ruim 14 liter. en betalen mocht niet. En ik heb maar twee kaasvormpjes of ik moet die gekke kleine vormpjes van vroeger nog eens proberen..en dan persen met een/twee pak suiker ois Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2019 Auteur Geplaatst: 8 februari 2019 Paar liter gebruiken voor yoghurt of roomkaas ofzo? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2019 Auteur Geplaatst: 8 februari 2019 Hopla, stapel gewaxte kaasjes. (gerookte) (fenegriek) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.