Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe ik (Goudse) kaas maak

Featured Replies

Geplaatst:
Paar liter gebruiken voor yoghurt of roomkaas ofzo?

nou mijn laatste yoghurt was compleet mislukt, gebeurd me niet vaak, dus uit narrigheid heb ik zo`n heel groot pak franse yoghurtjes voor erg weinig geld gekocht. Roomkaas..mm hebben we dat ergens hier staan? Ik heb nl geen idee

Edit: eerst zoeken dan roepen ..gevonden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Na het brie fiasco vandaag een Goudse aangesneden. Die heb ik op 22 dec gemaakt.

Mijn eerste Goudse vond ik lekker, maar smaakt niet naar Goudse. Het smaakt een beetje naar Zwitserse kaas als iemand die smaak kent? Een beetje kruidig en droog.

Wax zag er prima uit. Kaas kon ik er zo uithalen. Heel leuk om te zien! Wat gaatjes in de kaas, dus kennelijk is er iets niet goed gegaan. Dat las ik althans dat dat dan aan de hand is. Conclusie; Geen Goudse kaas, maar wel echt een lekker kaasje! De brie ligt in de vuilnisbak, maar deze gaat gewoon op! Sterker nog, de helft van de 300 gram is al op...

Maar dan! Pompompommmm.

Hoe krijg ik de smaak wel naar een Goudse kaas? Iemand enig idee wat ik anders moet doen? Las dat als je kaas droog is, je de wrongel minder fijn kan snijden. Nog andere tips toevallig?

672a1d5252abbe8f7af00a8ec3988706.jpg

Geplaatst:

Het kaasje ziet er mooi uit. Misschien is langer laten liggen een optie? Hier in Frankrijk zeggen ze dat je de echte smaak, bv van emmentaler of gruyère alleen daar krijgt waar de koeien de goede kruiden grazen in de wei. De schimmels in de lucht en de plekken (bv grotten) waar ze rijpen tellen ook mee.

Ik heb 14 liter melk staan afkoelen, plus nog een liter room/ melk om eventueel crème fraiche en of roomkaas te maken. Verder wil ik toch proberen 3 kazen te maken ondanks dat ik maar twee vormen heb..ik ga wat knutselen met een faisellevorm uit de supermarkt of met het oude stenen vormpje..

image70251549712221.jpg

Geplaatst:

Ik k weet dat ik vroeg was, maar vond het zo spannend na gisterenavond (brie die te oud was) dat ik vond dat het wel kon. En is ook maar een kaasje van 300 gr. Heb er nu nog 7 met de oude vorm (dus die 300 gr) die ik wel langer ga laten staan.

Met de nieuwe vorm ga ik volgende week aan de slag denk ik. Even kijken hoe het uitkomt.

Ik denk trouwens dat je met knutselwerkjes best een eind komt. Ik had ook te veel wrongel voor mijn vormpjes en heb toen een klein zeefje gebruikt. Anders toch zonde. Misschien niet zo mooi qua vorm maar ach. Als het maar lekker smaakt! Succes straks.

Geplaatst:

Dank je, ja zo is het ook gegaan. Zie foto,s. Wat een troepje altijd he, na het vullen. Pffft nog ff ricotta en dan een uurtje op de bank liggen met een goed boek

1B8FE0E5-8018-4410-B6DC-CACBB6084B8287281549730043.jpeg98E54554-68E5-40EF-A219-3CC52F9B6C9974471549730045.jpeg

• 2 weken later...
Geplaatst:

De veel te jong verorberde kaas is goed in de smaak gevallen op ons feestje! [emoji1316][emoji1316][emoji1316]

Geplaatst:

@Mellie, welk recept en ingrediënten volg/gebruik jij?

Geplaatst:

Ik gebruik Charly’s omschrijving die weer Joriekes omschrijving volgt en zij volgt weer kaas je kaasje geloof ik

Staat op de eerste bladzijde van deze post.

O en de ingrediënten: verse melk van de boer in de avond gekocht en de volgende ochtend rond 9 u verwerkt met zuursel en stremsel. Verder niks. Nog geen kruiden oid gebruikt.

Geplaatst:

Welke zuursel gebruik je?

Geplaatst:

https://www.levenvanhetland.nl/zelf-kaas-maken/kaasferment-zuursel/dickmilch-bioferment.html

Deze heb ik in 1 liter verse melk gedaan (ik hoorde later dat je het ook met gekochte melk kunt maken, dat wist ik niet.

Ik heb met de gemaakte nog 1 x doorgeënt in 1 l gepasteuriseerde melk) en 24 u later had ik zuursel.

Ik heb het ook nog geproefd. Een dunne kwarkachtige, beetje zurige substantie. Had iets heel vies verwacht, maar het viel me erg mee.

Geplaatst:

De nieuwe kaasvorm is ingewijd. 1,6 kg vorm resulteerde in 2856 gr kaas na 1e persing.

ba002aa2792f78c2bd6c48180229acf4.jpg

De man keek vanochtend mee en het is gelijk een heel andere kaasrrvaring. Hij keek hoe snel de melk opwarmt en rekende eventjes uit hoe lang het zou duren voor de melk 73 graden zou zijn. Heb ik nooit over nagedacht. Ik kijk gewoon regelmatig, en neem de gejaagdheid die daarmee gepaard gaat, voor lief. Want raak daar wel een beetje gestresst van. Ik ga niet tussendoor nog ontspannen iets anders doen, ik blijf dan in mijn hoofd bezig met de thermometer. Was dus kortom relaxt!

Met afkoelen evenzo met een even tussen neus en lippen door gemaakt ingenieus afvloeisysteem voor het opgewarmde water. Afkoelen ging én veel sneller en ik hoefde niet om de haverklap te meten of het koud genoeg was. Zo veel ontspannender zeg! Hij mag vaker meekijken [emoji38]

Geplaatst:

@Mellie, dat vraagt om foto's van die ingenieuze systemen hoor! Was je kaas na de 2e keer persen wel helemaal 'glad' en 'dicht'? Anders, warm water erover laten lopen en dan nog even persen.

Ik heb weer een grote (kadova)vorm geleend bij de kaasmakerij (ca 18,5cm diameter x 15cm diep, denk dat het deze is) en wil 1 grote en 2 kleine kazen (650g-vormen) gaan maken eind van de week.

2019022511083044251551092735.jpg

Van 17,5L melk kreeg ik vorig jaar 1 'grote' kaas van 2,14kg en 1 kleine van 716g, gewicht net voor het pekelen. Dus dacht dat ik wel wat meer nodig zou hebben als ik nog een kleine erbij wil maken, maar bedacht dat zoveel melk pasteuriseren niet echt handig is, past misschien niet eens op m'n fornuis Wil de eerste keer na lange tijd geen kaas te hebben gemaakt nog maar even geen rauwmelkse experimenten, ook niet omdat het (biologische) melk van een nieuw adres is. Misschien toch gewoon maar 1 grote en 1 kleine

Ik maak steeds 2 stuks in zo'n 650 grams vorm, en eentje in de Thea vorm. Dus 2 kleine en 1 grote. Dat bevalt wel goed. Er staat nu 15 liter melk op het vuur om te pasteuriseren. En vanavond is dat kaas.

Hoeveel wegen je kazen dan? Wat zijn de binnenmaten van je microgeperforeerde vorm? En hoe krijg je die Edammertjes zo mooi afgeplat zeg maar? Vormen niet zo vol proppen? Ik heb meestal wel wat moeite om ze goed rechtop te laten staan op de bolle kanten, ik prop die vormen dan ook echt heel vol volgens mij

Geplaatst:
  • Auteur

De 2 kleine kaasjes wegen na het pekelbad dan zo'n 700 gram per stuk. Na het drogen weeg ik ze eigenlijk nooit. Ben ik wel vaak van plan maar dan zitten ze ineens al in de wax

En de grotere verschilt nogal qua gewicht. Ergens tussen de 1 en de 2 kilo (na het pekelbad, dus lichter na drogen). Afhankelijk van de hoeveelheid melk ook. Toen ie 2 kilo woog had ik 3 liter extra melk. Als ik 15 liter melk neem voor de 3 kaasjes die ik maak dan weegt de grote zo'n 1,2 kilo. En zit de vorm echt bij lange na niet vol.

De afmetingen van die vorm: 12 cm hoog (binnenmaat, gemeten tot waar de gaatjes eindigen, daarboven zit nog een rand maar die loopt al wat wijder uit). En 15 cm doorsnee.

Na het pekelbad spoel ik de kaasjes snel af onder koud water (heel minimaal), en leg ze op een taartrooster waar weer zo'n kaasmatje op ligt. Om die 'boven' en 'onder' kant zo plat te krijgen zet ik het vormpje er weer op. Op de kop. Het kaasje kan dan niet omrollen, en zakt een beetje uit. Na een uur of wat omdraaien en weer die vorm er op. En dan heb je echt 2 platte kanten.

Geplaatst:

Ok dat is ook een goede tip. Ik stop er de eerste uren een keukenrolpapiertje tussen zodat hij afplat/ inzakt zoals ik het wil.

Geplaatst:

@Anna3

Foto heb ik niet gemaakt, maar de uitleg is simpel genoeg joh. De spoelbak wateroverloopplek (erhm... waar het overtollige water uitloopt!) aan 1 kant afgedekt met een vaatdoekje. Aan de andere kant de kraan zacht open gezet. Pan met melk in het koude water met koelelementen. Het opgewarmde water is warmer en stijgt op en vloeit dus als eerste uit je spoelbak. En doordat je zachtjes het koude water laat stomen, heb je een constante stroom van ijskoud water. Superhandig!

Ik ben er inmiddels ook achter waarom mijn parmezaan is gebarsten en deze Goudse waarschijnlijk ook gaat barsten. Ik krijg het voor elkaar om zo veel wei af te scheppen, dat mijn wrongel al best droog is als ik die in de vorm stop. Die breuken zijn de verschillende lagen wrongel die ik op elkaar heb gelegd en aangedrukt. Zal de volgende x iets meer wei laten zitten. Dat pers je er toch uit en anders kan ik nog altijd even de kaas mat maken met warm water. Goede tip, dank je wel Anna3!

Geplaatst:

Mijn kaas was vóór de pekel 2600 gram. Op basis daarvan heb ik hem 25 u gepekeld. Nu haalde ik de kaas vanochtend uit de pekel en hij woog nog maar 2000 gram. Mijn 25 u pekelen zou dan in theorie 5 u te lang zijn geweest met dit gewicht (en anders een uurtje te kort, ik weet het).

Is dit gewichtsverlies normaal ? Met die 300 grams kaasjes had ik niet zo veel verschil. Dit is toch best fiks.

Geplaatst:

Hoi Mellie,

Het gewichtsverlies met grotere kazen is groter, meer oppervlakte om vocht kwijt te raken.

Mogelijk omdat er scheuren in zitten is het niet voldoende geperst en lopen de scheuren door naar binnen waardoor er nog meer vocht verlies is.

600 gram vocht verlies is wel een beetje heel erg veel, misschien is er iets anders aan de hand, maar kaas is kaas, je weet het pas over minimaal 1 maand

En je doet het goed, ik zou het ook 25 uur gepekeld hebben, alleen zou ik om de 5 uur een keer de kaas een duw geven zodat het zout weer verdeeld.

De kaas trekt al het zout rond om uit het water en geeft wei terug, dit word steeds moeilijker naarmate er een water/wei barrière tussen komt.

Vergeet het niet te zouten aan de boven kant (voorkomt uitdroging als de kaas boven drijft) en om te draaien na 12.5 uur.

Je kunt ook vormen vullen met pekel water en dat op de kaas zetten zodat de kaas onder water blijft, dan is af en toe een duw genoeg en hoef je het niet te draaien.

Geplaatst:

Ah ja ik heb hem tussendoor wel een paar x gedraaid. Leek me anders erg zout aan een kant en andere kant juist niet! Fijoeh toch weer wat gerustgestelder hier.

Bedankt kaasexperts

Geplaatst:

Ik ben benieuwd. En nu de pekel maar weer wegen (meten?) Hoe vaak doen jullie dat trouwens, na elk pekelbad?

Geplaatst:

Pekel wegen met een pekel weger...20 baum.

Ik strak na elke sessie, maar is niet echt elke keer nodig want ik heb er tot nu toe iets meer dan half jaar een beetje zout bij gedaan.

Ook als je er zout op gooit (de kaas) dan zout je het gelijk een beetje bij.

Geplaatst:

Nou dat is misschien wel handig jorieke

Friemel jij strooit zout op de kaas als ze in de pekel ligt? Ik doe als Jorieke ik draai de kaas af en toe om/ duw hem even onder.

Geplaatst:

Zout op de kaas helpt tegen het uit drogen.

Het duwen tegen de kaas (onderdompelen) helpt tegen de zout loze water/wei barrière.

Als de kaas kort ligt dan maakt het niet heel veel uit, maar als je 2 a 3 kilo kazen hebt en je wil niet de hele tijd duwen dus dan wat zout er over.

Je er ook voor kiezen om iets zwaars er op leggen bv met pekel gevulde kaas vorm, dan blijft je kaas onder en hoef je het niet eens meer om te draaien (dit lost helaas de zoutloze barrière niet op

Of zoals Jorieke, een kaas doek er over (ik heb geen ervaring daar mee)

De keuze is reuze

Pro's hebben een pekel bad waarin het pekel constant in beweging word gehouden.

• 2 weken later...
Geplaatst:

6cf4e7c05f2c8870e9e79853256b44bb.jpg

Dit is de Goudse. Die is gelukkig niet gebarsten. Die ga ik volgende week waxen denk ik. Bijna helemaal droog.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.