Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben wel gek op mijn 650 grams vormen. Die van 400 gram is leuk voor heel speciale smaakjes ofzo. Maar je moet ze ontzettend vol proppen wil je echt een mooi rond kaasje krijgen. Door persen wordt ie steeds platter. En dan blijft er in die grotere vorm een mooiere kaas over. Vind ik dan, ik gebruik ook die kleinere hoor.

Ik leg de kaasjes eerst op een plastic kaas matje. De sushi matjes gebruik ik voor camembert, en voor gewaxte kaas. Maar het kan allemaal

Geplaatst:

Dank je wel dat sambaltopic ga ik lezen. Ik vind ook de kaasjes uit mijn 650 gramsvorm fijn. Daar heb ik liefst een tweede vorm van. Verder maak ik die kleine kaasjes maar die eet ik sneller, en daar kan ik lekker mee experimenteren.

Ik zou eigenlijk een grotere pan moeten hebben..waar ik dan voor twee vormen genoeg kaas in kan maken. Ik snij etc in de pan, niet in een emmer, zou ik wel kunnen doen natuurlijk..dat is een idee.

Hier de kaasjes op plastic matjes en op roosters als ze gewaxt zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Kaas kaas kaas kaas kaas! Ik heb er weer 3 voorzien van wax, en vandaag ga ik alweer nieuwe maken. Ik maak in ieder geval camembert, 2 Gouda-kaasjes, en verder moet ik nog even kijken... Vorige week heb ik Queso blanco gemaakt, dat was nogal smakeloos maar wel leuk om eens te doen (erg simpel recept, zonder (officiëel) zuursel en stremsel) en de kaas kan gebakken worden zonder dat hij smelt. Nu nog een betere smaak... want het smaakte nog meer naar nix dan een goedkope mozzarella. Misschien kruiden mee-kazen? Ook even pekelen?

We hebben er een plak van gepaneerd en gebakken, we hebben er stukjes van mee gebakken met gehakt en maïs en paprika voor in wraps. En gisteren heb ik stukjes gemarineerd in sojasaus en tomatensaus en ze daarna gebakken met paddenstoelen en paprika (uit de vriezer...) en ze met noodles gegeten. Lekker hoor. Maar meer door alle andere ingrediënten dan door de kaas

IMG243859671453191461.JPG

Geplaatst:

Mooie kazen! En nummer 42 al

Koop je die stickers bij..?

Zo`n bakkaasje, misschien meer voor indiase curry-recepten als panir?

Ik heb nu ook oranje kaasjes haha lang leve de rode wax..

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, mijn oranje wax wordt nu langzaam weer geler, ik heb er weer wat geel aan toegevoegd. Die kaas is vast ook voor dat soort curry's ja. Leuk om eens te maken hoor, je verhit de melk en voegt er azijn aan toe tot het vlokken worden. En dan uitlekken en wat persen. Zie hier, voor een iets uitgebreidere werkwijze dan in mijn kaasmaakboek:

http://www.seriouseats.com/2014/11/easy-fresh-cheese-recipe-farmers-cheese-paneer-queso-fresco.html

Die papiertjes kocht ik bij Levenvanhetland.nl maar ze hebben ze ook bij brouwmarkt. Op de kleinere kaasjes passen ze niet, dus dan knip ik de koe er maar vanaf. Beetje zonde, maar ik heb er nou eenmaal zo veel. Ik plak ze op de hete wax, en wax er nog een keer overheen.

Kaasje 42 ja, maar niet alle 42 kazen waren even goed gelukt. En het zijn alleen de Gouda kazen die ik nummer.

Geplaatst:

Ziet er goed uit!

Kunnen we op de MTFD weer een stukje proeven? Net als vorige keer met de brie die zeer snel weg was

Geplaatst:

Ik ben wel benieuwd naar de smaak van de meikaas, nog nooit op.

Geplaatst:

O, ok, dus het zijn toch die koetjes..die had ik ook mee bestelt en verknip ze ook, maar zo dat ik er 3 x gebruik van kan maken...us bent zunig hè...

Hieronder ook nog een foto van mijn sambalkaasje dat ik "vers" ga eten een dezer dagen. Het persen was lastig, maar alleen de randen zijn niet mooi..verder is de kaas wel goed geperst. deze heb ik in een plastic verse kaas vorm gemaakt..werkt ook wel aardig als vorm trouwens.alleen een goede deksel vinden blijft het probleem, ik doe nu de buitenkant van de vorm in de binnenkant en daar het gewicht in.

IMG989957791453197188.JPGIMG989763031453197185.JPGIMG989890611453197187.JPG

Geplaatst:

De kamer waar ik mijn kaas bewaar is nu wel erg koud..ijskoud. Ik schat een graad of 4/5. Is dat te laag voor de kaas?

Geplaatst:
  • Auteur

Tja daar dub ik ook een beetje over. Hier was het er rond de 8 graden, maar ik heb niet meer gemeten sinds het zo hard vriest. Ik zou hem wat warmer leggen, anders rijpt er weinig tot niets denk ik.

Geplaatst:

OK..ik ga even meten. Weet jij de ideale temperatuur?

Vannacht zou het hier -7 vriezen en ik had de melk in de vensterbank buiten gezet(die brengt de boer altijd in de avond) met een dikke wollen trui erover en een handdoek. Gelukkig maar want het is -14 geweest...de melk was trouwens niet bevroren.

Ik heb een halve teen knoflook en 30 stengeltjes knoklookbieslook gedroogd van de week. Nog aanvullen met eigen gedroogde peterselie en brandnetel en daar kruid ik de kaas mee..ik ben benieuwd.

Geplaatst:
OK..ik ga even meten. Weet jij de ideale temperatuur?

Vannacht zou het hier -7 vriezen en ik had de melk in de vensterbank buiten gezet(die brengt de boer altijd in de avond) met een dikke wollen trui erover en een handdoek. Gelukkig maar want het is -14 geweest...de melk was trouwens niet bevroren.

Ik heb een halve teen knoflook en 30 stengeltjes knoklookbieslook gedroogd van de week. Nog aanvullen met eigen gedroogde peterselie en brandnetel en daar kruid ik de kaas mee..ik ben benieuwd.

Breng je ook een stukje proefkaas mee naar de MTFD Appelvrouw?

Dan kan iedereen even beoordelen of die goed gelukt is

Komen er trouwens nog meer kaas makers?

Zo ja dan......

Geplaatst:

Tot nu toe gaat de kaas hier meer dan op Angela..iedereen wil proeven, de boer, de buren, de visite..tijd dat ik er een vorm bijkrijg..als je wilt proeven zul je dus op visite moeten komen..

Geplaatst:

Waar ik mijn kaasjes bewaar is het tussen de 7 en 8 graden op dit Moment. Wat ik merk is dat ze wel snel Drogen en na een week de korst barsten vertoont. Ik vermoed dat de luchtvochtigheid dus stukken lager is als het zo koud is...

Of het kwaad kann?..we zullen zien en proeven in een paaar weken

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, hier barsten ze ook wel eens, dan wax ik ze snel en het gaat dan niet verder.

Het is hier een regelrechte chaos in de keuken, overal staan kommen, bakken, pannen, roosters en andere zaken.

Maar ik heb wel een bal boter (waar ik de helft nog van ga kruiden voor kruidenboter), een beetje ricotta (van melk, niet van wei), 2 gouda kaasjes, 2 liter yoghurt, 1 liter melk verhit in een fles, 1 flinke en 1 minder flinke camembert, er staat nog een Montasio-kaas (1e keer dat ik die maak) onder de pers, en er staat een pompoentaart in de oven. Wat dan weer niets met kaas te maken heeft.... wel met een halve liter room.

Nu maar eens wat water opwarmen op de kachel om de hele bende weer af te wassen.

Geplaatst:

Sterkte met de afwas!

Hoe maak je die ricotta van wei?

Geplaatst:

Daar heb ik wat aan dank je wel.

Mijn kazen ging goed vandaag. Ik had alleen heel erg veel wrongel, meer dan normaal. De wrongel was ook erg fijn van structuur. ( er zat heel veel room op de melk vandaag, is vast van invloed?)

Ik had eerst het kleine vormpje natuur gevuld en toen de knoflookkruidenmix door de rest vd wrongel..maar ik kreeg het niet in de vorm. Op t laatst maar de volger volgeschept en er omgedraaid op gepropt. Nu ziet het kaasje er wel heel goed uit eigenlijk..misschien krijg ik nu eindelijk een kaasje van 650 gram uit deze vorm

Geplaatst:

Door al dit gekaas raak ik enthousiast.

Waar ik mee beginnen wil: zachte kazen (Camembert; blauwe kaas en zo). Niet eens omdat dat misschien makkelijker is, maar omdat ik die lekkerder vind dan harde kaas.

Ik vraag nu geen complete handleiding, alleen wat tips voor een inlees-start. Met name: welke boekjes / welke links zijn het meest informatief voor mij?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik maak mijn camemberts nu volgens een paar verschillende recepten die ik heb samengevoegd. 1 was mij toen nog niet compleet genoeg, een ander veel te ingewikkeld maar wel uitgebreid qua stappen en temperaturen enzo. Je zou dit kunnen lezen: simpel-een-camembert-brie-maken-t16630-30.html Daar werk ik in het begin nog met de korst van een gekochte brie. Nu werk ik met poeder uit een zakje.

Je hebt (goede, echte)karnemelk nodig als zuur, en stremsel. Meer eigenlijk niet. Zeker als je de vorm zelf maakt (kan van alles zijn, als het maar vocht lekt en kaasvlokken binnenhoudt) zoals ik van een stuk PVC pijp.

Geplaatst:

Alle (nouja beginners-)kaasmaakdingen zijn eindelijk besteld! Als het een beetje op tijd bezorgd wordt, kan ik zaterdag melk halen en zondag kaas maken! Hoera

Geplaatst:

Succes Anna.

Mijn kaasjes van gisteren

Ik had alleen heel erg veel wrongel, meer dan normaal. De wrongel was ook erg fijn van structuur. ( er zat heel veel room op de melk vandaag, is vast van invloed?)
wogen flink meer dan normaal. Normaliter haal ik ongeveer 800 tot 850 gram kaas uit 6 liter.

Vanmorgen had ik een kilo kaas..een van 700 en een van 300 gram. Maar misschien is dat juist normaal en had ik eerder te weinig? Het enige wat ik anders heb gedaan volgens mij is dat de melk erg koud heeft gestaan de nacht voor het maken.

Het kaasje van vorige week heb ik bij de boer in de rookkast gehangen..hij steekt hem misschien vanavond aan..iemand een idee of het veel te langs is..een nacht in de rook?

De ricotta heb ik ook gemaakt. Was ook superfijn van structuur en ik heb er nog een leuk bakje aan overgehouden. Een deel eet ik gesuikerd vandaag met bessen/frambozen, de rest gaat morgen op een pizza. Leuk om te doen!

Geplaatst:

Vraagje aan Jorieke

Gaat jouw voorkeur uit naar micro geperforeerde kaasvormen of toch de kadova vormen?

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic