koolrabi Geplaatst: 24 mei 2015 Geplaatst: 24 mei 2015 Ik heb in februari een aantal pepersoortjes gezaaid. Een deel staat nog binnen, een deel in de kas en een aantal mochten deze week voor het eerst naar buiten. Ik dacht dat ze dat leuk vonden, naar buiten. Van de 6 pepers die ik buiten op het terras gezet heb zijn er drie die nu een wat gelige verkleuring in het blad laten zien. Dezelfde pepers die in de kas staan vertonen dit niet.Ze staan allemaal in goede grond en krijgen sinds kort ook A+B voeding.Hier de foto: De vragen die ik heb zijn: 1. Kan dit van de kou komen? Het kan soms even wat kouder geweest zijn op het terras. Maar elke avond zette ik ze wel binnen.2. Is hier iets aan te doen om dat blad weer wat groener te krijgen? Wie kan haar/zijn licht hierover laten schijnen? Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
koolrabi Geplaatst: 24 mei 2015 Auteur Geplaatst: 24 mei 2015 @SuusP misschien verduidelijkt deze foto wat ik bedoel. Twee dezelfde pepers (five color), maar veel verschil in kleur van de bladeren.De linkse plant staat in de kas. De andere heeft deze week voor het eerst overdag buiten gestaan en 's nachts binnen. Verder alles gelijk wat betreft datum van zaaien en voeding. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
suus76 Geplaatst: 24 mei 2015 Geplaatst: 24 mei 2015 Op die foto zie ik inderdaad wel wat kleurverschil, maar niets heel schokkends, ziet er vooralsnog volgens mij heel gezond uit. Het zal de overgang van binnen naar buiten zijn. Mijn paprikaplanten die buiten staan zijn ook een heel stuk bleker als de planten binnen. Quote
Kemu Geplaatst: 24 mei 2015 Geplaatst: 24 mei 2015 Ik ben geen peper expert, maar ik denk dat het door de kou komt. Ik had van de week 1 peperplant buiten gezet als test en die begon na 2 dagen ook gelig te worden. Ik heb hem nu weer binnen staan en hij is weer mooi groen. Ik heb geen kas, maar ik zit er aan te denken om dit seizoen toch nog een foliekas te kopen. Het staat inmiddels helemaal vol binnen en het is dit jaar jammer genoeg een stuk kouder dan vorig jaar... Quote
Aluapje Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 En ik vermoed da het door de zon komt. Beetje verbrand blad dus. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
RobO Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 als het hele blad gelig wordt met groenige nerven kan het ook een magnesiumgebrek zijn, dat hebben we hier altijd als de pepers een week of 6 in hun potje staancompost erbij en evntueel wat bitterzout helpt heel snel, binnen enkele dagen Quote
Demier Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 Dit is duidelijk een zonnebrand, meestal hersteld die zich wel.Ik zet die wat van binnen komen eerst 5 dagenin de schaduw, je ziet dan het blad donkerder worden, daarna gaan ze de zon in.gr Mat Quote
Jorg Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 Kun je nog een closeup van het blad maken, bij voorkeur van het gelige blad van deze foto:imgupload/uploads/DSC0586140050541432463876.jpg De foto doet mij met het meest rechtse blad aan spint denken, maar ik kan het ook heel goed mis hebben door de lichtinval op de foto. Quote
koolrabi Geplaatst: 25 mei 2015 Auteur Geplaatst: 25 mei 2015 Dank voor alle reacties tot nu. Ik moet nog even kijken wat ik moet doen.Bijvoeden lijkt me niet echt nodig want ze staan nog maar twee weken in nieuwe potgrond, waarvan 1/3 compost is en ze krijgen sinds kort ook A+B voeding, daar zit ook magnesium in. Maar bitterzout ga ik wel kopen. Lijkt me gemakkelijk.Of het de zon is of de kou? Ik weet het niet. Of misschien dat de temperatuurwisseling te groot was? Maar zon achter het raam of buiten maakt dat veel verschil als het om verbranden gaat?De peperplanten die binnen staan, staan achter hetzelfde (zonnige) raam, waar de peper five color voor staat. De planten binnen hebben geen verbrandingsverschijnselen. @ JorgHier de uitsnede waar je om vroeg. Het blad lijkt af en toe goudkleurig. Het glimt wat. Ik heb ze weer binnen gezet. Maar het wordt eerder minder dan beter.Zie ook onderstaande foto's van vandaag. Ik wacht maar even af.Ik heb gelukkig ook nog een helemaal mooi groen exemplaar van deze pepersoort. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
suus76 Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 Ik neig met het zien van de laatste foto toch naar verbranding. Quote
Itoero Geplaatst: 25 mei 2015 Geplaatst: 25 mei 2015 Bemest niet tot de plant terug beter groeit.Bemesten kan het probleem verergeren. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
sanderdutchy Geplaatst: 26 mei 2015 Geplaatst: 26 mei 2015 Hoi, Een mogelijk oorzaak voor het probleem heb ik in een eenzelfde onderwerp in het forum beschreven.Zie hier voor het bericht:komkommers-en-courgetteplantjes-doen-het-niet-goed-t17733.htmlMisschien kan je er wat mee? Quote
koolrabi Geplaatst: 28 mei 2015 Auteur Geplaatst: 28 mei 2015 @ SuusP, dank voor je reactie, ik neig er ook toe te denken dat het verbranding is.@Itoero, dank voor je advies.@sanderdutchy dank voor je verwijzing. Die zon puzzelde mij nog wat, want je denkt dat je plantjes snakken naar echte zon. Jouw bericht verduidelijkt en relativeert deze gedachte. Ik begrijp nu dat ze ook in het begin teveel zon kunnen krijgen. Dus eerst de planten wat in de schaduw zetten en laten wennen aan het licht, dat is de boodschap. Ik geef je tekst hieronder nog even weer voor de duidelijkheid: Een probleem die vaak voorkomt als je binnen opkweekt en later naar buiten doet is dat ze binnen geen UV-licht krijgen, het licht wat in de zon zit. Als ze dan naar buiten gaan krijgen ze om het even zo te zeggen, een fikse tik te verwerken door een dosis UV-licht. Wat je zou kunnen doen om dit te voorkomen is simpelweg je planten te belichten met een UV-lamp(niet een lamp voor de zonnebank, maar een UV-lamp die ook schimmels doodt) om je plantjes af te harden, zodat ze beter in staat zijn om het UV-licht buiten te verdragen. (sanderdutchy) Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
koenpoging Geplaatst: 28 mei 2015 Geplaatst: 28 mei 2015 Ik heb dit 'fenomeen" ook op de komkommer en op een paar andere planten welke ik juist begin deze week had verhuisd van de veranda naar de volle grond. Mij is dit echt gelieerd aan het temperatuurverschil...Naar ik zo kan lezen op het internet is het afwachten en zullen de nieuwe blaadjes wel groen zijn...heb genoteerd dat ik volgend jaar wat langer ga wachten vooraleer buiten te zetten (zeker met het weer van nu) Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.