Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat is dit voor beestje?

DannyL

Recommended Posts

Ik zag em tussen de radijsjes zitten, en nu ook al bij de spinazie.

De radijzen zijn als verloren beschouwen, aangezien ze OF aangevreten zijn, OF de hele binnenkant is bezaait met wormpjes.

Dit beestje zag ik tussen de radijzen uit de grond komen, en nu in de spinazie.

Doen ze de oogst kwaad? Zo ja, hoe kun je ze dan het beste bestrijden?

viber-image54471433062931.jpg

Ik hoop het me je mee maar denk dat dit niet het geval zal zijn. Zou het niet beter zijn om ze zoveel mogelijk handmatig uit de tuin te verwijderen (doodmaken dus) om te voorkomen dat de plaag steeds groter wordt?

Met vriendelijke groet,

Wim.

Danny L schreef:

Alle gevonden snuitkevers heb ik tot nu toe ook doodgemaakt

Ik houd niet van ongedierte dat ik niet kan bestrijden..

Oei Danny. Maar goed dan dat jij geen natuurlijke tuin hebt.

Al de beestjes en in zoveel soorten die daar in voorkomen. Kun je de hele dag aan het doodmaken blijven.

Hier is het dus een gekriebel en gegons en gekruip van jewelste in de tuin en ik vind het prachtig. Maar eigenlijk is het een oorlog, hoor, waar ik me nauwelijks mee bemoei...want dat vreet mekaar allemaal op, zuigt elkaar leeg, wurgt, steekt en vergiftigt. Het houdt mekaar behoorlijk in de hand en de plantjes doen het meestal prima. Wel eens een paar die opgegeten worden of gaten hebben of vlekjes krijgen; maar al met al valt het erg mee...laat die beestjes maar oorlog voeren met elkaar. Ik kijk er naar en denk "Wat is die natuur toch mooi en boeiend". Maar eerlijk is eerlijk....zowaar dit jaar toch erg veel schade van een heel andere snuitkever (die van jou is een hele brave hoor....zou ik met rust laten) op de peulen....de bladrandkever. Andere jaren knabbelde die wat aan de randjes van de planten, maar dit jaar met het zo droge voorjaar heb ik toch een 60% van mijn peultjesplanten waarschijnlijk verloren. Gelukkig hebben ze 2 stukjes langs het gaas langs mijn tuin met rust gelaten en kunnen we toch wel peultjes eten. Volgend jaar ga ik toch ook voor de peulen maar insectengaas gebruiken tot ze een 30 a 40 cm. hoog staan...dan hoef ik die kleine kevertjes niet te "bestrijden" of dood te maken en heb ik meer tijd om van mijn moestuin te genieten. Je snapt het natuurlijk al: Ik ben een heel vreedzaam type

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik vond het volgende verhaal over het bestrijden van snuitkevers / taxuskevers, misschien kun je er nu of later iets mee:

De val tegen de taxuskever is een plankje met daarin verschillende groeven, deze zijn gevuld met een gel die de aaltjes/nematoden bevat. Taxuskevers schuilen onder bladeren en andere materialen die op de grond liggen. U kunt het beste al het bladafval weghalen en de val plaatsen. De taxuskever zal onder de val gaan schuilen en vervolgens dringen de aaltjes het lichaam van de taxuskever binnen.

Door het afscheiden van bepaalde bacteriën sterft de kever na 2-3 dagen. De kever wordt gebruikt als broedkamer en de nematoden vermenigvuldigen zich snel om na 2-6 weken weer nieuwe kevers die komen schuilen uit te schakelen.

https://www.ecostylewebshop.nl/assortiment/aaltjes/aaltjes-taxuskever-val

Zo zou je het ook kunnen noemen ja

Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, maar ik vind het zo op papier ook wel een inventieve, slimme methode idd.

Natuurlijk zal het geen leuke dood zijn voor zo'n kever, maar ja, met beestjes die zelf parasiteren en zodoende hele planten of zelfs tuinen naar de filistijnen helpen, heb ik weinig compassie.

@Weknow, natuurlijk is de natuur erg mooi. En ook zijn insecten en "ongedierte" soms nuttig. Die diertjes moet je dan ook vooral hun gang laten gaan.

Maar in het geval van slakken en snuitkevers... Tja diegene die de oogst vernietigd, vernietig ik ook een beetje sorry..

Goede tip Plimfec. Ik ga eens kijken of ik er nog veel tegen ga komen, en indien dit het geval is ga ik dit eens proberen.

Dankjewel!