Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gras gezaaid bladluis

benetton

Recommended Posts

Hallo,

ik hen een vraag, want ik vind nergens hier een antwoord op. We onze tuin maandag 25 mei gezaaid (zo'n 310 vierkante meter). Nu staat er niets in deze tuin, enkel een stuk of 20 plantjes look. Nu ben ik gisteren uit nieuwsgierigheid gaan kijken als het gras al begon te kiemen (neen dus ), maar de tuin zit onder de bladluizen! Het is echt niet overdreven, maar de hele tuin zit helemaal vol! En dit begrijp ik toch niet aangezien er geen groen zit in mijn tuin, alleen maar aarde en graszaad... Ze eten toch het zaad niet op?

Wie begrijpt dit? En moet ik hier iets tegen doen of gewoon de natuur zijn gang laten gaan? Ben alleen wat bang dat als mijn gras toch begin te kiemen dat ze dit direct zullen kapot maken...

Een ware prutser/beginneling :P

Als ik het goed lees zitten ze niet alleen op de look plantjes.

De hele tuin zit vol wordt er geschreven.

Ik heb trouwens geen idee waarom ze ook in het ingezaaide stuk zitten. Of ben je er overvloedig met compost bezig geweest.

Misschien zijn ze met een dag of wat weer weg als ze door hebben dat er niets te halen valt en was het een moment opname.

Hortus est amicus meus.

Een foto van dichbtij zou inderdaad helpen denk ik. ( goed op zo'n 'luis' inzoomen dan wel )

Ga ik er eigenlijk vanuit dat je het over mini-vliegjes hebt en niet over luis. Heb je de tuin voorzien van een laag verse schone tuinaarde, tuinaarde van de bouwmarkt bijvoorbeeld, waar je daarna op gezaaid hebt en vochtig gehouden ? Dat geeft héél heel veel vliegjes. ( mini-mini vliegjes, soort fruitvliegjes. weet het soort niet hoor )

Luizen lijkt me sterk.

Hallo,

als ik er weer ben zal ik een foto maken. Inderdaad de hele tuin is gewoon aarde dat we ingezaaid hebben en in een hoekje staat er een beetje look dat is al.

Omdat de vliegende diertjes groen zijn dacht ik direct aan bladluis, want ze zitten ook op mijn look. maar ik heb wat steentjes opgeruimd die ik in de tuin had laten vallen en ik had direct 5 zo'n groene beestjes op men handen... Als ik bladluis intyp in google lijkt het daarop, maarja veel diertjes lijken op elkaar..

We hebben inderdaad wel heel veel tuinaarde laten brengen van de bouwmarkt, en deze mooi gelegd en nu gezaaid en nat gehouden.. Zal het dit dus zijn? Zo raar he, ik heb hier nog nooit van gehoord... Ik ben wel wat benieuwd welk diertje dat dan zou zijn

Ik moet ook aan bladluis denken.

En ik zie de laatste week ook heel veel gevleugelden luizen aan het rondvliegen op zoek naar een plekje om een nieuwe kolonie te stichten.

Het zou mij wat dat betreft ook weer niet verbazen als het luizen zijn, die aan zijn komen waaien.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Ik heb geprobeerd duidelijke foto's te nemen, maar van zo'n kleine diertjes was dit wel moeilijk...

Zo heb ik ontdekt dat er 2 verschillende groene diertjes dus overal zitten...

1 klein rond groen diertje

1 klein langwerpiger groen diertje met vleugeltjes

....

RAar he ..

2015060120422429881433188917.jpg

2015060120445015861433188921.jpg

2015060120452714971433188928.jpg

Ja hoor, luisjes, die zijn gezellig aankomen waaien/vliegen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Merkwaardig fenomeen hoor. De vraag is hoe lang die luizen zonder voedsel kunnen en of die periode korter is dan de periode tussen het heden en het moment dat het gras boven de grond komt. Hopelijk wel!

Dat langwerpige beestje op je foto lijkt qua silhouet behoorlijk veel op een (groene) gaasvlieg trouwens. Je foto is wat overbelicht, dus zijn kenmerkende vleugels zijn niet te zien, maar zou dit 'm kunnen zijn:

Gaasvliegje.jpg

Indien ja, dan wordt er wellicht reeds gewerkt aan je probleem, want de larve van de groene gaasvlieg is dol op bladluizen:

De groene gaasvlieg komt in alle werelddelen voor, behalve Australië en Antarctica. Hij is nuttig omdat deze gaasvlieg enorme hoeveelheden bladluizen eet, vooral als larve.

De imago eet voornamelijk de uitwerpselen van bladluizen (honingdauw) en pollen of stuifmeel. Vrouwtjes eten ook wel eens een luis, vooral als ze zwanger zijn en eitjes hebben. Bladluizen vormen het enige voedsel van de larven, die echte eetmachines zijn en lijken op de larven van lieveheersbeestjes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_gaasvlieg

Zie je die larven (zie voor een afbeelding de Wikipedia-link) ook rondlopen? Ik ben sowieso benieuwd hoe het verder gaat met je kale tuin vol groene beestjes. Hou ons op de hoogte graag

Ja. inderdaad. En dan ook maar gelijk een foto van je hele tuin he ? Ik ben toch inderdaad wel érg benieuwd wat daar de trigger is voor al die luizen.

Zou het kunnen dat er iets uitgestrooid is waar luizen eitjes doorheen zaten, in plaats van dat ze zijn komen aanwaaien? Klinkt vrij onlogisch dat ze zelf voor die plaats kiezen. Of is er een hoge boom in de omgeving die vol zit met luis, en dat ze daar letterlijk vanaf gevallen zijn? Ben net zoals Bit ook erg benieuwd naar de trigger, best interresant.