Moestuinfreak Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Hoi... De rode kool in mijn moestuin gaat als een speer..en dat baart mij zorgen! Vorig jaar is ie gaan bloeien..te rijke grond? Nu lijkt het erop dat dat weer gaat gebeuren, enorme veel groot blad, maar de boel sluit niet..Wie heeft een tip? Quote
Jorg Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Ik vermoed dat de oorzaak 'stress' is mogelijk veroorzaakt door een van, of een combinatie van, de volgende factoren: groeivertraging door het uitplanten, watertekort, door te hoge temperatuur, ... Enkele tips, - De zaailingen pas verplanten als ze echte blaadjes hebben, goed afharden voordat je ze in de volle grond uitplant- zorg dat de grond niet uitdroogt Andere mogelijke oorzaken kunnen zijn - te dicht op elkaar (plantafstand)- gebrek aan voedingstoffen als zie je dat ook aan het blad (geef een voldoende basisbemesting)- wortelbeschadigingen Quote
greetje11 Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Kool moet veel mest hebben weet ik.Hoe vaak en hoeveel en wat Wie kan mij dit vertellen heb nl voor het eerst allerlei soorten kool gezaaid en uitgeplant dit jaar.Ze staan er overigens prachtig bij. Quote
Nicolette Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Heb je de grond rondom goed aan gedrukt bij het planten. Kolen houden van een stevige aanpak. Spruit bijvoorbeeld wil echt aangestampt. Quote
Jorg Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Greetje, Ik bemest een beetje op gevoel maar gebruik daarvoor de basis bemesting van paardenmest en compost. Daarnaast strooi ik 2 weken voor het uitplanten nog wat kalkcyanamide. Kippenmest-korrel is overigens ook prima. Quote
Recommended Posts