els Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Hallo, na een aantal jaar intensieve tuinopkuis en systematisch composteren zal ik na de zomer een overschot aan compost hebben. Ik heb reeds voldoende compost om potgrond te maken voor volgend jaar. Ik doe ook aan vruchtwisseling (6 vakken, 200m²) Wat zou ik nu doen dit najaar?1) alle compost verdelen over alle velden, waardoor elk veld maar een heel klein beetje compost krijgt? 2) alle compost op 1 vak? en zo ja, op welk vak?- een vak waar dit jaar groenten op gestaan hebben die veel uit de aarde hebben gehaald? (dus niet het sla en spinazieveldje )- een vak waar volgend jaar groenten op komen die graag veel compost hebben? ( dus niet het sla en spinazieveldje , blijven er maar 4 veldjes meer over ) vriendelijke groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Ik lees een beetje tussen de regels door, dat je er vanuit gaat dat compost en mest een beetje hetzelfde zijn. Die 2 dingen moet je niet verwisselen denk ik. Je kunt het meer zien als aanvulling op elkaar.Compost bevat vast wel óók meststoffen. En als je compost ook een beetje divers is samengesteld kwa opbouw van wat er allemaal in opgenomen is, kan het ook een heel leuke mestwaarde bereiken. Maar het is altijd van een zachte soort. En daar bedoel ik mee, dat je er geen schade mee kan doen. Compost ( in vrijwel alle gevallen, wél een beetje afhankelijk natuurlijk hoe de samenstelling is / de oorsprong is ) kun je altijd toevoegen op de tuin. Dat is met mesten anders. Dan spreek je ook nog over vruchtwisseling. Ja, zijdelings heeft dat vaak ook met wel / niet mesten te maken ( nateelt enzo en een teelt wat een seizoen ná een behoorlijk bemest stuk komt ) ,maar met compost gaat dat dus niet op. Kun je altijd inzetten. Dan een zijstapje. Het lijkt alsof je er vanuit gaat dat spinazie op armere grond moet ( of minder bemest enzo ), maar juist spinazie is dól op wat voeding hoor. en ook op compost trouwens. alle jaren. terug naar je topic-vraag. Een écht te veel aan compost is meestal een zeldzaamheid. Je kan er niet snel een té veel aan hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
els Posted June 3, 2015 Author Share Posted June 3, 2015 bijbemesten doe ik ook. Ik ben beginnnen nadenken hierover nadat ik dit jaar vroege aardappelen plantte. Op een klein deel van dit perceel had ik vorig jaar een grote hoop compost gelegd waarop ik dan pompoenen had gezet. Dit jaar zijn de aardappelplanten net op deze plaats veel groter dan de rest. Dit vind ik dus interessant hé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 op welke manier zijn grote aardappelplanten interessant? grote planten betekend nog niet een grote aardappeloogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Bit schreef: Ik lees een beetje tussen de regels door, dat je er vanuit gaat dat compost en mest een beetje hetzelfde zijn. Die 2 dingen moet je niet verwisselen denk ik. Je kunt het meer zien als aanvulling op elkaar. We hebben het hier al vaker over gehad, Bit, maar ben het in het geheel niet met je eens en aan ander bemesten dan met compost doe ik niet echt*. Mest (van kippen en paarden) zal ik niet meer direct op de tuin gebruiken, maar eerst altijd mee composteren. Intussen ook een belangrijke medestander, namelijk het nieuwe Handboek Moestuinieren van Velt, die compost niet alleen wel als mest beschouwen, maar bovendien als de belangrijkste en na een aantal jaren zelfs als enige mestvorm (en niet zoals vroeger gedacht werd, als een soort bodem-structuur-verbeteraar). Laat ik het nog scherper zeggen: In recente artikeltjes in het tijdschrift Seizoenen van Velt wordt er zelfs dringend gewaarschuwd tegen overbemesting met compost, als je vele jaren en dan te hoge doses toedient. Ik ga nu deze discussie niet met jou voeren, met blijkbaar als centrale vraag: "Moet je naast compost nog extra bemesten?"(Dat doen we wel eens op een gezellige manier als we elkaar ontmoeten ), maar vanuit wat andere uitgangspunten dan jij, proberen om Els een zinvolle reactie te geven op haar vraag. @ Els. Wat ik niet weet is hoe (veel) en hoe lang je al compost in je moestuin gebruikt. In een tuin nog weinig of geen organisch materiaal bevat of waarin je nog maar vrij kort met compost werkt kun je als globaal uitgangspunt nemen dat een (op klei) najaarsmulch (op zand: late wintermulch) van 4 a 5 cm. compost een goed begin is. In jaren erna breng je dit geleidelijk terug tot - gemiddeld - 1 a 2 cm, maar dat geef je vooral of zelfs alleen aan op de bedden waar gewassen komen die meer voedsel vragen (vruchtgewassen, kolen en bladgewassen). In wisselteelt worden die afgewisseld met bijvoorbeeld peulvruchten en wortelgewassen, die je een jaar niets of veel minder geeft. (Dit is een algemeen uitgangspunt, in de praktijk pas je dit wat aan...bijvoorbeeld nog iets geven voor een 2e teelt, afstemmen op specifieke groenten) Voor een tuin van 200 m2 heb je dus bij benadering aanvankelijk een 6 a 8 m3 klare compost nodig (beginfase) en in de loop der jaren - als er voldoende voorraad is opgebouwd - rond de 2,5 m3 per jaar om een opgebouwde voorraad - die uit compost geleidelijk beschikbaar komt voor planten - aan te vullen. Je kunt volstaan om de compost steeds bovenop je landje te brengen (inwerken geeft geen voordeel, grond ermee bedekken wel). Verder maakt het wat voedingswaarde en werking betreft ook nog wel uit hoe je je compost maakt en waarvan. Bovenstaand verhaal gaat uit van gemiddelde waarden en het kan dat voor specifieke situaties of fine-tuning van een teelt, waarbij ik het - vrij moeilijke - rekenmodel van Velt wat heb proberen te vertalen naar een soort gemiddelde tuin. In die zin ben ik het met Bit zeker wel eens: Tuinieren is ook waarnemen en zien/leren en op grond daarvan bijsturen, bijvoorbeeld voor de voeding van je gewassen...hoe gaan ze...wat hebben ze nodig...en dan kan soms iets extra (of juist niet) het verschil maken. * Mijn huidige moestuin is nu in zijn 4e jaar en dus nog in opbouw. Zeker de eerste jaren, had ik nog niet genoeg compost van goede kwaliteit en hadden planten iets extra nodig. Soms wijk ik wat af van de regel: Ik heb een zak patentkali, waaruit ik soms (nog) iets extra geef aan aardappels en fruit en mijn pompoenen en courgettes hebben wat extra halfrijpe compost in extra grote plantgaten gekregen en ook bij de opkweek en in een kasje geef ik soms wat aanvullende sneller-werkende organische mest. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Ik ben het eigenlijk wel met Bit eens hoor. Overbemesting met compost lijkt .me lastig, tenzij het niet goed rijp is natuurlijk. Eea is natuurlijk erg afhankelijk van de grond samenstelling. Ik teelt op veen met kleilagen, dus welbeschouwd zit er alleen maar compost in deze grond. Maar terug naar de vraag: leg de compost vooral op de gronden waar volgend jaar de blad- en koolgewassen komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 de discussie over teveel, of te weinig eenz compost. het zou miz als eerste moeten gaan over de kwaliteit vd compost. compost is een langzaam werkende meststof. pas als de compost wordt afgebroken door allerlei beestjes en schimmels enz en deze compost verslinders gaan dood , dan pas komt er meststof vrij die door de planten kan worden opgenomen.heel kort gezegd.over het maken van goede compost kun je ook hele boeken vol typen. het voornaamste wat je moet doen is veel zuurstof erin houden. zuurstofloze omzetting bestaat ook! rotting, en ook dan krijg je een soort compost. ik heb deze fout eenmaal gemaakt en deze troep bij mijn fruitbomen gestrooid. resultaat: 3 jaar lang totaal geen groei. pas toen ik van mijn oude buurman een japans bacterie preparaat erover heen sproeide brak de groei los. wonderbaarlijk.compost maken betekend gewoon hard werken. in het begin iedere week omzetten en naarmate de omzetting verloopt om de 14 dagen, om de 3 weken enz. en vooral met de handen en de neus in de compost en beoordelen. als de geur je herinnerd aan lome zomerse dagen in het bos en je krijgt visioenen van paddestoelen en kabouters: dan ben je goed bezig. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 @Weknow. We hebben het er al wel vaker over op dit forum. In tegenstelling tot wat jij nu zegt, denk ik helemaal niet dat onze zienswijze zo ver uiteen loopt. Wat niet gedefinieerd wordt in de vraag van de topicstarter is : waar bestaat haar compost uit ? Laat staan dat er bij vermeldt wordt hoe oud de compost is, hoe rijp, onder welke omstandigheden gevormd/ bewaard, etc etc. En ook niet hoe ingezet trouwens. Allemaal factoren ( er zijn er meer hoor ) die maken dat compost 1 niet dezelfde zal zijn als compost 2 Ik ging bij de vraag van topicstarter uit van een compost van tuinafval. Niet aangevuld met dierlijke mesten. Het kán natuurlijk zijn, dat ze dat wél heeft gedaan en dan verandert mijn verhaal ook wel behoorlijk ja. Maar goed; uitgaande van zelfgemaakte rijpe compost uit een composthoop die ontstaan is op een tuin, kun je die compost gerust bij alle teelten ( bijna alle teelten, er zijn per teelt wel wat verschillen ) onbeperkt inzetten, al zou ik het 's winters niet gelijk doen, maar goed, ook daar vallen hele verhandelingen aan te wijden.Is de compost aangevuld met dierlijke mesten ( in welke verhoudingen dan ? / van welke dierlijke oorsprong dan ? : maakt ook ontzettend veel uit : oneindig veel mogelijkheden ) en is de compost van voldoende leeftijd is ook die ruim in te zetten hoor. Hoe ruim ? Ja lachen.... allemaal afhankelijk van al die onbenoemde factoren. Lastig ? Welnee. Met gewone compost ( zonder dierlijke toevoegingen ) kun je niet snel iets fout doen hoor.( lees : overbemesten ) Je moet alleen geen planten willen poten in 100% compost zonder toegang tot de oorspronkelijke aarde ( tenzij een korte eenjarige teelt ) dat strijkt tegen mijn gevoel voor tuinieren in. Verder ben ik het erg eens met Weknow hoor. Weknow heeft wel gelijk, dat er in vele vele topics op ons forum al uitvoerig over gesproken wordt en er info rond gaat omtrent dit thema. Zie die topics ( en zoekfunctie rechtsboven ). Velt is een mooie bron van info ook ja. En zo zijn er vele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 3, 2015 Share Posted June 3, 2015 Je kan er ook mee mulchen tussen de groenten. Dan is het een alles in 1 voordeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
els Posted June 4, 2015 Author Share Posted June 4, 2015 ok, bedankt voor alle nuttige info. Onze compost is alleen van tuin-afval(takken, bladeren, gras, onkruid). Nu hebben we een paar kleine hopen maar we zijn bezig met een grote hoop waar we langs de ene kant constant nieuw materiaal toevoegen en aan de andere kant(waar we begonnen) compost gaan uithalen, dat hebben we uit de Velt boek. Over een paar jaar zullen we er jaarlijks zeker een paar kubiek kunnen uithalen. Ik denk dat we zullen beginnen met een mulchlaag op het veld waar de kolen op gaan komen. Compost gooien op het veld waar de spinazie komt gaan we zeker eens proberen! Om de paar weken omzetten gaan we niet doen, of wacht, da's misschien iets voor als we op pensioen zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 composthoop omzetten doe ik eigenlijk ook niet, maar is echt wel beter hoor, om het geheel wat gelijkmatiger te krijgen en het proces te versnellen. Ma goed, ik zelf heb geen haast. Compost zat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts