wilma2 Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 hallo mensen. bij het opzoeken van stek maken van een roos kwam ik op het IDEE. waarom wordt er nooit gesproken van het stekken van bv een appelboom. is dit ten ene male te stom van woorden, of zijn hier andere bedenkingen bij. zomaar roepen, nee kan niet, dan rijst de vraag waarom niet. steek ik een takje met stekpoeder in een pot, ten dode opgeschreven of is er een kleine kans van slagen.vraag ik mij af ,zouden biologen /onderzoekers hier misschien al eens mee bezig zijn geweest.t zou wel leuk zijn om zo je fruit te vermeerderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Helaas Wilma...je idee is niet nieuw...maar wel een uiting van je fascinatie. Vele duizenden mensen hebben in de loop van de tijd met dezelfde fascinatie voor planten al van alles geprobeerd en ontdekt. De kans op succes...vermeerdering via een stek in water is niet zo groot...hoewel het per fruitsoort wat verschilt. Het gebeurt ook, maar onder heel gecontroleerde omstandigheden, waar kwekers onder constante vochtigheid (bijvoorbeeld met verneveling) en temperatuur massaal bepaalde variëteiten vermeerderen. Veel makkelijker voor een liefhebber is het door afleggers te maken. Een jonge twijg die aan de boom zit net in de grond steken...en die zal als de omstandigheden goed zijn vast wortels maken. Voor de meeste appelrassen zou het laten groeien van zo een aflegger-stek echter niet zo een handige/gezonde bomen opleveren. Ze zouden veel te sterk groeien, pas laat of moeilijk vruchten gaan dragen en - ook afhankelijk van grondsoort e.d. - erg makkelijk bepaalde ziekten kunnen krijgen. Dit lost men op door zo een stek dan te enten of oculeren (zoek maar eens op hoe dat gaat) op een verwante boom (dat heet een onderstam) waardoor ze via de wortels en onderste stam van die onderstam de gewenste betere eigenschappen krijgen: bijv. hoe groot de boom wordt, hoe makkelijk ze groeit en draagt en ook de gezondheid wordt beter. Maar eigenlijk heb je om te enten of oculeren niet eens een stek nodig: een tak of klein stukje ervan is al genoeg om een bepaalde appelsoort op een soort onderstam te laten groeien. En dit is dus de vermeerderingsmethode die meestal gebeurt en die wij als liefhebbers ook goed kunnen leren toepassen. Makkelijker dan stekken en met veel betere resultaten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Stekken van fruitbommen is niet de probleem. Het kan in meerdere manieren gebeuren - winter of zomerstekken, afleggen, markotteren... Als resultaat krijg je een boom met eigen wortels. Vaak is het goede en gezonde boompje. Maar is wel onvoorspelbaar. Sommige rassen worden te groot, sommige te klein, sommige minder winterhard, sommige ziekte - en grondgebreken gevoelig. En nog, er kan te veel tijd nodig zijn om eerste oogst te krijgen. Dus, het is meestal soort van kansspel - of je mooi gezonde vruchtbare boom krijg, of wel iets wat je niet echt wilt hebben. Maar soms het kan ook als voordeel zijn... Als voor Reine claude verte....http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Pruim/reine-claude-vertehttp://www.npv-pomospost.nl/Pruimen/reine_claudes.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted June 5, 2015 Author Share Posted June 5, 2015 hay, ik had echt niet het idee het buskruid uitgevonden te hebben hoor. weet van alle andere vermeerderings technieken. pas ik ook vaak toe. wist niet dat er op professionele wijze al aan gewerkt was.maar bedankt voor jullie antwoorden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts