Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Uien komen niet boven: wat tussen de opgekomen uien zaaien?

Joyce12

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Bij ons op de tuin hebben we uien gezaaid. Echter is er een groot deel niet opgekomen. Zoals ik heb begrepen is het nu te laat om meer uien bij te zaaien. Wat zouden we tussen de wel opgekomen uien kunnen zaaien?

Ditzelfde geldt voor de wortels, deze zijn erg (!) slecht opgekomen. Kunnen we tussen de wortels nog nieuwe zomerwortels zaaien, of is dit te laat?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Misschien kun je, indien je die hebt, doorgeschoten uien of knoflook in de tuin zetten. Van een bol knoflook uit de supermarkt of een netje uien, houd je er al snel enkele over die op een gegeven moment uitschieten.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Als een deel van de uien te dicht staat, zou je de open plekken kunnen opvullen door er een aantal tussen te verplanten. Je vult de gaten dus op met wat elders te dicht staat en krijgt zo meer gelijkmatige verdeling in de rijen of het vak.

Probeer ze dan uit te graven met een flink kluitje (een ui wortelt breed) en geef ze een flinke scheut water direct.

Andere optie is - evt. gekochte - preiplantjes ertussen of wortels zaaien.

Witlof kan, ookal omdat het diep wortelt, maar is nu nog wat vroeg. Zou daarmee zeker wachten tot einde van de maand. Geldt ook bijv. voor knolraap of venkel die ook zouden kunnen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.