Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vloeibaar mest voor heel de moestuin?

tomvdv

Recommended Posts

Wat een vreemde vraag....

Bedoel je kunstmest? (Raad ik ten zeerste af: want voedt de bodem niet en put de grond uit, veroorzaakt erosie en bodem die dichtslaat en slecht vocht en voeding kan vasthouden, draagt bij tot meer ziekten en plagen enzovoort.)

Als je organische mest wilt gebruiken zul je die eerst moeten oplossen tenzij het al gier is (en gier is maar voor sommige gewassen op sommige momenten een eventuele keuze). Dat wil je niet (niet makkelijk en veel kans op stank).

Kortom: Ik snap echt niet waarom je voeding in vloeibare vorm wil toedienen (tenzij het gaat om een gerichte aanvulling voor een bepaald gewas dat aan iets anders gebrek zou kunnen hebben via bladbemesting...) in een moestuin. Bemesting van een moestuin via compost en (aanvullend) organische meststoffen evt. (ook best in gecomposteerde vorm) is de aangewezen manier, geeft de beste resultaten en geeft het minste werk c.q. is veel goedkoper.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Met een doseerpomp kun je ook biologische meststoffen aan je planten doseren,

ook biologische producten om bijv insecten en schimmels te bestrijden.

Ik heb het idee dat er hier zijn die overdrijven met biologische meststoffen, compost, stalmest en dergelijke.

Met een doseerpomp kun je ook biologische meststoffen aan je planten doseren,

Welke zouden dat dan kunnen zijn?

Ik heb het idee dat er hier zijn die overdrijven met biologische meststoffen, compost, stalmest en dergelijke.

Leg even uit

Vooral belangrijk denk ik dan, dat je heel selectief bemest. De ene teelt wel, de andere teelt niet. De ene teelt met zijn behoefte zó en de andere teelt met de andere behoefte weer anders. Ik zou niet gauw 1 en dezelfde bemesting toepassen op zowel meloenen en aardbeien of spinazie en knoflook. Zowel niet in tijd gezien ( kwa seizoen, groeifase enzo ) als naar behoefte van de planten.

Vloeibaar bemesten is ook bedoeld om snel te kunnen reageren en bij te sturen indien noodzakelijk.

Voor dat de teelt ten einde is kun je stoppen met bemesten, en de plant de nog aanwezige meststof in de potgrond op laten nemen.

Dit is het jaar van de bodem, wereld wijd. In de hele wereld wordt aandacht besteed aan het terug lopen van de organische stof gehaltes in de landbouw bodem, en daardoor steeds lagere opbrengsten.

Ook in de high tech landbouw van de flevopolders is dit aan de gang. Ondanks de inzet van kilo's kuntmest lopen de opbrengsten sluipend terug.

Nu eindelijk is er oog voor de cruciale relatie tussen organische stof en bodemleven en hun relatie met opbrengsten. Vooral de nieuwe lichting jonge boeren beginnen oog te krijgen voor bodemleven en gaan dan bv compost, stalmest toevoegen en ondiep ploegen. Het begin is er.

Als landbouwers[in het klein] zouden we vooral gericht moeten zijn om het humus gehalte van de grond te verhogen en daardoor het bodemleven te stimuleren. Gezonde bodem is hoge opbrengsten.

Vandaar mijn bezwaar tegen vloeibare kunstmest stoffen. Enkel als nood bijsturing bij verkeerde acties in de tuin kun je ze gebruiken. Maar dat is geheel mijn eigen mening.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Ook die van mij, Windindewilgen.

Juist in een kleinschalige eigen moestuin (met veel variatie in gewassen per definitie en handwerk) heb je de ideale mogelijkheid om op een natuurlijke en ecologische manier te werken, een gezonde bodem te laten ontstaan en zo langdurig goed te oogsten. Wat die jongere boeren doen (en ook door alle agrarische organisaties intussen wordt aanbevolen) is een serieuze stap, maar ook een compromis....want het blijft monocultuur, zo grootschalig mogelijk en toch ook nog veel moment-denken. Zij kunnen misschien vaak niet anders. In onze eigen tuinen is het veel gunstiger en de stap naar een totaal andere, effectievere, gezondere, en zelfs minder-werk-manier die bijdraagt aan natuur en ecologie is bij ons veel gemakkelijker.

Het is niet moeilijk, maar vraagt wat anders kijken en denken dan decennialang is gedaan en misschien de wil om je te verdiepen in hoe voeding en gezondheid van planten samengaat met de kwaliteit van je bodem. Speciale (kunst-) meststofjes, spuiten op insectjes waar je ze ziet en allerlei andere middeltjes die reclame ons graag wil aansmeren zijn niet nodig, niet beter en vaak onzinnig, zelfs als er "natuurlijk" of "biologisch" op staat. Ik geniet er elke dag weer van dat goede opbrengsten in een tuin die ook echte natuur is, zo gemakkelijk samen gaan.