henkg Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Ik merkte zojuist dat een aantal jonge bladeren bruine randjes krijgen, en (daardoor?) niet uitvouwen.Tegelijkertijd zag ik een paar beestjes, een soort bruine luizen? (ik ben een luizenleek: ik ken alleen die lichtgroene)(Tot een paar dagen geleden -de stekken staan sinds een maand in bloembakken met gewone potgrond- hebben alle bladeren zich goed ontwikkeld. Ik heb niet bijgemest) Kan iemand mij vertellen wat het is, en vooral: wat eraan te doen? Zijn de bruine randjes trouwens een gevolg van de beestjes, of een losstaand probleem? Op onderstaande foto zie je op de uitloper (bij het keepje van het doorschijnende dopje), en op de nerf van het blad (bij het midden van de bovenkant van dat dopje), een paar onduidelijke bruine stipjes. Een niet helemaal scherpe opgeblazen macro: In het algemeen zien ze er (nog) goed uit: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 - Bruine randjes: Verbranding door voeding, kan dat??- Beestjes: doet mij wel denken aan luizen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Ik denk dat Dennis gelijk heeft. De beestjes lijken hier nogal op he En je hebt misschien teveel mest erop gedaan, vandaar de bruine rand? Als je dat inderdaad gedaan hebt, kun je het best flink wat water geven dan spoelt de mest weer een beetje weg.Tegen bladluis zijn allerlei middeltjes. Je kunt ze ook met de hand verwijderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Hij heeft NIET bijgemest. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Ah daar had ik even overheen gelezen Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 hmm, ik heb er ook overheen gelezen , best logisch ook dat het niet over bemest is, aangezien het maar één blaadje is die het heeft? ?? dan zou ik me niet druk maken, eventueel hem verwijderen en klaar... (zo ga ik hier tenminste om met enkele blaadjes die er niet lekker uit zien) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ligera Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 De plantjes en totale setup zien er gewoon goed uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 25, 2011 Author Share Posted May 25, 2011 Dank voor jullie antwoorden.Nieuwere bladeren gaan goed. Aantal luizen -want dat zijn het nu waarschijnlijk) neemt af. Gelukkig maar.Ik was bang dat het probleem structureel was. Een vroege signalering is dan belangrijk, om snel actie te ondernemen. Gelukkig niet nodig. Wordt hopelijk NIET vervolgd .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts