Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Probleempje met het vermeerderen van deuvels


Ferdi

Aanbevolen berichten

Avond allen,

 

ik poog al een maand een gekochte hoeveelheid besmette deuvels (shiitake en oesterzwam) te vermeerderen met deuvels gekocht van Toolstation (online bouwmarkt).

- deuvels zijn voor geweekt

- deuvels zijn in een hogedrukpan een tijd wezen zweten

- deuvels staan in het donker, op stabiele temperatuur van ong. 20graden

- in een glazen weckpot, zonder ring, deksel er los op

- geen groene schimmel

 

na een maand wel een beetje een waas op de deuvel en een beetje wit aan de einden, maar geen overvloedige vlokken. zelfs de originele gekochte deuvels er tussen zijn niet fanatiek wit meer..

 

ik begin te denken dat de deuvels misschien van naaldhout zijn, of vooraf behandeld zijn tegen schimmel. bij het voorweken/snelkookpan gaven ze wel behoorlijk wit schuim af. En nee, ik heb de besmette originele deuvels niet meegekookt

 

heeft iemand een idee of ervaringen?

 

ik heb inmiddels de maand oude deuvels in pot op een soort verwarming gezet, waardoor de temp. naar hopelijk ong. 28 graden gaat.

tevens heb ik nieuwe deuvels besteld (gyzs, 8mm, 80cm stokken, beuk, zelf zagen) om eventueel een herkansing mee te doen.

 

positief punt: rogge vermeerderen en op stro plaatsen lukt wel, het ruikt heel lekker achter het knieschot boven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even meedenken. Ben ook nog maar beginner hierin.

 

- Je kunt een mailtje sturen aan die online bouwmarkt om te vragen waarvan deuvels gemaakt zijn.

- Ik vermoed dat je de deuvels niet moet koken maar pasteuriseren. (max. 72 graden) zodat de structuur van het hout geheel verandert en het moeilijk meer levende organismen kan voeden. Het gaat er om dat juist eventuele concurrerende schimmels sterk worden afgeremd.

- Is het nieuwe medium (deuvels) wel in een goede verhouding tot het aangeboden broed en heeft het geen extra voeding nodig om door te groeien in andere deuvels? Waarom ent je ze niet met bijvoorbeeld een flinke portie broed in rogge?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ferdi,

 

Ik ken maar 2 soorten duvels, gemaakt van beuken of van hardhout. Die van hardhout zijn veel donkerder van kleur, als ik naar de foto kijk van de duvels die jij hebt besteld bij Toolstation ga ik er van uit dat dit beuken is.

Het probleem zou kunnen liggen in het koken van de duvels in de snelkookpan denk ik.

Volgens mij moet je de duvels een half uurtje laten weken in water dat gekookt is en daarna zijn ze klaar om te enten

 

Voor je weer aan de slag gaat kan je het draadje kweektechnieken van Stan even raadplegen

kweek-technieken-t8367-20.html

 

 

gr Adriaan

aangepast door Gast

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ferdi,

 

nog een ideetje:

ik heb graanbroed van de oesterzwam geënt op wooper houtsnippers (verkrijgbaar bij Faunaland en Dobey dierenspeciaalzaken)

binnen 1 week op kamertemperatuur is het hout al zeer behoorlijk doorgroeid.

Als je dan hier weer de duvels op ent hebben deze meer contact met het mycelium, dus zou de doorgroeing sneller moeten gaan

 

hooper72991434529894.jpg

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het koken van de deuvels lijkt me het probleem niet, dat doe ik ook met mijn deuvels en ook met de houtsnippers. Ik twijfel eerder aan de houtsoort of misschien zijn ze wel geimpregneerd of zo. Ik kweek mijn deuvels nu in een bakje met houtsnippers omdat die lekker snel doorgroeien.

Als je twijfelt aan de houtsoort kun je ook je deuvels zelf maken: zelf-deuvels-maken-t15920.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden!

 

Ik neem jullie advies ter harte en ga mijn net nieuw ontvangen schone deuvels via woopers houtsnippers vermeerderen. ik ga mijn originele besmette houtdeuvels bij de mislukte deuvels wegvissen en daarna op natte houtsnippers plaatsen.

 

Zal ik de verse houtsnippers eerst een half uurtje zwemles geven in de snelkookpan? ik heb nog nergens gelezen dat dit kwaad kon. Je dood er aanwezige schimmels mee en bevochtigd het hout. Ik dacht dat je alleen Stro niet moet koken maar op 72 graden moet houden, om de kwaliteit van het stro niet te verliezen.

 

Als de besmette deuvels snel aanslaan op de houtsnippers, plaats ik daar na 1,5 week mijn net ontvangen beuken schone deuvels bij (die ik nog moet zagen)

 

Tweede voordeel is dat ik daarna het restafval houtsnippers kan gebruiken om grotere hoeveelheden houtsnippers in bedden mee te besmetten

 

groetjes, Ferdi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ferdi,

 

Ik kan alleen maar zeggen hoe ik het heb gedaan met de houtsnippers,

ik heb ze overgoten met heet water uit de kraan, een half uurtje laten weken, goed laten uitlekken en laten afkoelen in een nieuwe plastic zak tot ze lauw aanvoelde.

daarna geënt met de doorgroeide granen en op huiskamertemperatuur weggezet, in een emmer met grote gaten erin geboord.

in elke opening heb ik met een speld een paar luchtgaatjes geprikt.

ondanks mijn twijfels over de doorgroeing van het graan gaat het naar behoren.

 

houtsnippers79561434571199.JPG

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inmiddels mijn oude gekochte en besmette deuvels bij de mislukte versies weggehaald, de hooper houtsnippers 5 min. gekookt, gekoeld en daarna de deuvels/broed bij de snippers gedaan.

heb inmiddels;

1,5 liter weckfles met grijze oesterzwam deuvels met hooper hout

1,5 liter weckfles met shiitake deuvels en hooper hout

1,5 liter weckfles met gele oesterzwam op rogge met hooper hout

 

ik had al twee 18 liter bloempotten (met gaten) met gele oesterzwam op stro en twee rollen plastic/stro met dezelfde zwam op zolder, die lekker ruiken. verder een bak met deuvels die waarschijnlijk ook niet gaan werken (toolstation, geen idee wat het is, zeggen ze), dus het is vol achter het knieschot

 

hoop dat ik voor mijn vakantie nog wat fatsoenlijke deuvels kan maken voor de stapel hout die ik heb liggen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...