rommert Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Ik heb bij ons op de boerderij een heel aparte onkuidplant gevonden. De bladeren leken heel erg op de bladeren van mijn bloemkool.Het plantje had gele bloemen op hoge stengels. Kan iemand het mij vertellen wat het is?Zal er straks ook nog wel een foto van maken. Quote
hansm Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 koolzaad Quote Players only love you when they're playing.
rommert Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 ja dat is het denk ikis dat familie van de kool? Quote
hansm Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Ja dat komt uit de zelfde familie Brassica.als je latijnse namen opzoekt en de eerste komt overeen met elkaar kun je zien of ze familie zijn.Op je nieuwe school moet je vast veel latijnse namen van planten leren ook nog de betekenis kennen van de tweede latijnse naam die vaak wat over de plant zelf zegt. Quote Players only love you when they're playing.
rommert Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 vormt dat geen probleem met uitzaaien enzo?dat ze knolvoet krijgen? Quote
hansm Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Ja koolzaad is gevoelig voor knolvoet, ik zie koolzaad ook als onkruid en haal het weg hoewel het ook wel geteeld wordt door boerenvoor koolzaad olie.Het koolzaad heeft nog een maffe zoetige/muffige lucht als je naast een veld ermee staat ruikt het niet echt lekker. Quote Players only love you when they're playing.
dennislp Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Wat is knolvoet?? Wij hadden koolzaad altijd heel erg veel in de voortuin, bloemetjes waren toen best mooi -> een grote gele zee van bloemetjes Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
rommert Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 http://nl.wikipedia.org/wiki/Knolvoethier staat het wel Quote
veuvecouderc Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Ik heb bij ons op de boerderij een heel aparte onkuidplant gevonden.  Nou dat geeft wel aan dat onkruid vele betekenissen kent De velden rondom ons dorp kleuren geel in mei want dan staat de koolzaad in bloei! Da's hier geen onkruid hoor, maar een belegde boterham! (Tis hier zo gewoon die gele velden, ik heb er niet eens een foto van ) Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Nicolette Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Vast een prachtig gezicht zo'n zee van gele bloemen Quote
hansm Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Maar het stinkt enorm een weee zoete muffe lucht, die op je keel slaat maar leslie vindt het vast lekker ruiken want anders had ze wel erbij gezegd dat zo'n veld enorm stinkt. Quote Players only love you when they're playing.
veuvecouderc Posted May 26, 2011 Posted May 26, 2011 Maar het stinkt enorm een weee zoete muffe lucht, die op je keel slaat maar leslie vindt het vast lekker ruiken want anders had ze wel erbij gezegd dat zo'n veld enorm stinkt. Op het echte platteland hier wordt de (vermeende) zoete muffe lucht van koolzaad overstemd door de welriekende geuren van verse koeienvlaaien en zo in het late voorjaar door de laatste houtkachel die gestookt wordt bij de 90-jarige buren Ik ben mij van geen stinkende gele velden bewust. Wel weet ik dat het heerlijk voelt om een bergje daadwerkelijke koolzaad door je handen te laten 'sijpelen'. Maar daar moet ik dit jaar nog even op wachten, de koolzaadpeulen staan op springen maar geoogst is er nog niet Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
hansm Posted May 27, 2011 Posted May 27, 2011 Ja ik was benieuwd wat je er van vondt Leslie, ik overdreef wel beetje maar toch is niet mijn favo geur van natuur. Quote Players only love you when they're playing.
Nicolette Posted May 27, 2011 Posted May 27, 2011 post je er een keer een foto van leslie. Lijkt me wel mooi om te zien. Quote
veuvecouderc Posted May 27, 2011 Posted May 27, 2011 post je er een keer een foto van leslie. Lijkt me wel mooi om te zien. Ik heb (nog) geen foto van gele velden.... Wat ik al zei, tis zo gewoon dat ik er nooit aan denk om er een foto van te maken. Alhoewel dat ook onzin is want ik maak ook foto's van het graan wat hier zo prachtig staat te wuiven. Â Maar Nicolette, als pleister op de wonde heb ik wel een foto van de koolzaadpeulen voor je (jammergenoeg zijn die peulen net zo lelijk als die gele velden mooi zijn ) Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
veuvecouderc Posted June 8, 2011 Posted June 8, 2011 @Nicolette! Op zoek naar mijn korenbloemfoto kwam ik toch een foto tegen met gele velden op de achtergrond! Â Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
rommert Posted June 8, 2011 Author Posted June 8, 2011 mooie fotojammer dat wij alleen een vlak landje hebben.ik vind een berglandschap ook wel mooi. Quote
Recommended Posts