Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaden oogsten rucola en raapsteeltjes


Helly

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje over de zaadpeultjes/boontjes die in mijn rucola en raapsteeltjes plantjes hangen (foto's in mijn moestuintopic). Gisteren voor het eerst gespot en nu vraag ik mij af wanneer ik ze er af kan halen, of vallen ze er vanzelf af? En moet ik ze dan open maken en op een keukenpapiertje laten drogen of zijn ze dan al droog genoeg en kan ik ze laten drogen in de dop? En hoe lang zijn ze dan houdbaar?

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden, ik had niet verwacht al zaden te krijgen zo snel

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wachten tot de peultjes bruin zijn geworden, maar ook dan weer niet telang dat ze openspringen aan de plant.

De bruine peulen kun je in een bakje in de zon leggen en dan springen ze open waneer rijp.

ik zou de zaden daarna nog goed drogen hoe beter gedroogd deste minder kans op schimmel.

vorig jaar ging een deel van mijn latyrus zaad ook uit peultjes toch nog schimmelen dus die had ik ook nog langer moeten drogen.

Mischien kun je beide nog opnieuw zaaien dit jaar, maar bewaren tot volgend jaar in afgesloten zakje kan naruurlijk ook.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Hallo allemaal,

 

Ik had een vraag over rucola zaden oogsten.

 

Dit zijn foto's van mijn rucola plantjes van gisteren:

 

thumbnail_IMG_0287_zpsh2or58sd.jpg

 

thumbnail_IMG_0288_zpsjp1mkrn2.jpg

 

 

Er zitten al zaden aan en het is me duidelijk dat ik moet wachten tot deze bruin kleuren totdat ik ze kan oogsten.

 

Echter wat ik niet helemaal snap is het ondersteboven hangen?

 

De planten zitten in een bak dus dat gaat niet. Is het dus de bedoeling dat ik de stengels met de zaden afknip als ze bruin zijn en ze dan ondersteboven hangen boven een bak?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra de peultjes bruin worden, kan je de hele plant 'oogsten' en ergens op de kop hangen. Bak er onder, en de zaden vallen er vanzelf in
Zegt Jorieke hier een pagina eerder.

 

En inderdaad kun je de stengels afknippen.

Het grappige is dat bij jou de plant eigenlijk al hangt.

Je zou zo'n geperforeerd broodzakje kunnen gebruiken om er omheen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen straks vast wel plantjes uit die zaadjes ontstaan. Maar of dat de beste rucola is?... Is opgegroeid in een bak en waarschijnlijk best snel doorgeschoten. Weet niet of dat nou eigenschappen zijn waar je mee wilt doorkweken.

Zou gewoon een zakje goed zaad kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor deze suggestie. Ja het klopt dat de rucola snel door was geschoten, ik vond het alleen zo zonde om de planten al weg te doen.

Het is sowieso best een uitdaging om alles in bakken en potten te kweken. Ik merk dat het allemaal wel heel erg snel gaat en de groenten worden niet heel groot. Maar voor mij is er geen andere optie op dit moment.

 

Ik ga je advies opvolgen en goede zaadjes kopen, nogmaals bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...