Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber in bloei


Mispel

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Toen ik 10 was heb ik samen met mijn vader een rabarber in onze tuin geplant. Ondertussen ben ik 20 en hij is er nog steeds. Vorig jaar echter, maakte hij een bloem. Ook dit jaar maakt mijn plant een bloem (echter véél groter dan vorig jaar).

 

Nu heb ik enkele vraagjes over het bloeien van rabarber.

 

1) Ik heb ooit 's gehoord dat als een rabarber in bloei staat, het 'einde' van zijn leven nadert. Is dit wel zo? Vermits hij dit jaar er weer staat, net zoals de vorige jaren. Met de plant lijkt me weinig mis.

 

2) Kan het zaad opgekweekt worden?

 

Als 't zaad niet opgekweekt kan worden, kan ik beter de bloem verwijderen zodat ie meer energie stopt in het maken van bladen (en stengels, natuurlijk).

 

De bloem trekt trouwens enorm veel mieren aan. Weer een pest bij, naast die verdomde merels die met alles gaan lopen, de droogte van de laatste tijd, ouders die de vroege bessen voor mijn neus opvreten en een legertje slakken dat 's nachts komt plunderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn planten van slechts 2 jaar oud gaan ook bloeien. Ik denk dat het met de droogte te maken heeft.

Je zou de plant wel kunnen scheuren om hem te verjongen, maar zijn einde is niet in zicht hoor

Er zijn soorten die bijna niet bloeien, en soorten die heel snel en vaak bloeien.

 

Opkweken van dat zaad is niet echt te doen. Er komen van allerlei mixjes uit, soms ook oneetbare soorten. De stengels weghalen is het beste...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikdacht toch ook dat je de bloemen er moet uitknippen, voor bladvorming te stimuleren

wel zie ik hier in de buurt een heel veld vol rabarber, ze laten de bloemen altijd zitten, dus ik denk dat het geen kwaad doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mispel,

 

In principe wordt de bloemstengel verwijderd om de plant niet te veel uit te putten.

 

  • Hou ouder de rabarber hoe makkelijker hij bloem vormt.
  • Ook gebrek aan voeding (jaarlijks compost en meststoffen) kan de bloei bevorderen.
  • Of een slechte standplaats (nat tijdens de winter, slechte grondstructuur) kan de bloei bevorderen.
  • Ook zijn sommige rassen makkelijker “vatbaar” voor bloei.

Het is dus eerder een teken van minder sterke vegetatieve groei. Meer compost rond de plant in de winter en in het voorjaar en halfweg de zomer bijbemesten met een samengestelde meststof.

 

Of eventueel deze winter de rabarber verplanten en vooraf de grond verbeteren met veel compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

 

Het zal inderdaad de leeftijd zijn in combinatie met een iets te schrale grond. Ik denk dat hij echter wel 'n goeie standplaats heeft, dus ik laat 'm staan! Kwestie van 's goed bij te mesten, dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...