Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kan men boontjes verplanten ?

pongo

Recommended Posts

Dat kan, boontjes zijn te verplaatsen (je kan ze zelfs voorzaaien in potjes). Na het verplanten gaan ze even erg slap hangen, bij dit weer, dus geef ze meer dan voldoende water! Ik wacht tot ze enkele echte bladeren hebben en verplant niet bij enkel lobbladeren/kiemblaadjes.

Alle bonen zijn uitstekend te verplanten indien je ze maar met voldoende aarde overzet.

Doe je dat niet dan krijgen ze een geweldige terugslag en kun je ze beter direct ter plaatse opnieuw zetten.

Zelf kweek ik bonen in een pers-potje en plaats ze totdat ze ongeveer 10 cm hoog zijn in de kas en gaan dan naar buiten.

Maak de aarde van te voren goed los en maak een kuiltje waarbij je de bodem vast drukt een boon heeft vaste ondergrond nodig.

Zorg de eerste dagen voor voldoende water zodat ze gemakkelijk door wortelen, maar overdrijf niet want bonen zijn rottingsgevoelig.

De plantafstand van stambonen ruim houden zodat er voldoende warmte in de plant kan en daardoor zal de opbrengst groter zal zijn.

Bonen in het algemeen behoeven geen bemesting, het jaar ervoor de grond daarom liever niet bemesten.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Diep uitsteken. Hoofdwortel kan al best meer dan 25 cm. diep zitten! Zolang je die heel houdt, gaat het goed.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.