Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Granen kweken?


mijngroentetuintje

Aanbevolen berichten

hallo moestuinders! ik heb een vraag, heeft iemand ervaring met het kweken van granen, bijvoorbeeld tarwe of haver of andere granen. ik wil het namelijk wel eens proberen. ik heb wel in de tuin een stukje met haver en tarwe zaden gezaaid en het is al aardig groot, maar dit komt gewoon van tussen het konijnenvoer ik ben benieuwd en alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon naast een graanveld, zo te zien doen ze niet heel veel. Ze ploegen de grond om, mesten en ze strooien het graan of in het najaar of in het voorjaar. Hierna spuiten ze nog een keer troep eroverheen en dan wacht de boer een half jaar en dan gaan ze kijken hoeveel vocht er nog in zit. Als dit goed blijkt dan komen ze het eraf halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO dat lijkt me ook echt heel leuk! Gewoon ECHT je eigen brood bakken!

 

gewoon doen, is heel makkelijk, recept voor 2kg gebroken rogge:

 

6 m2 winterrogge zaaien in sept/oktober

als ie 50 cm hoog is steunen met touw erom voor tegen eventuele storm

net erover als hij rijp wordt in het voorjaar

oogsten als alles geel is, hele stengels met aren afknippen en droog in schoven zetten voor een week of 2 (om de buren jaloers te maken )

of alleen de aren afknippen met een snoeischaar en droog opbergen voor een week of 2

aren in kussensloop doen en flink meppen met een stok, kussensloop eerst binnenstebuiten wassen voordat je m weer op bed legt

wannen met twee grote kommen als het aardig waait

even opschonen op verkeerde zaden/vuiltjes

zaden een week of 3 laten drogen tot 14% vochtig (tsja....)

zaden breken met een oude hand PE koffiemolen op de grofste stand

een roggebroodje bakken met vijgen en noten erin (nouja, bakken...6 uur op 90 graden )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn begonnen met kleine stukjes met verschillende granen, en hebben daarna een halve en een hele hectare met tarwe geteeld. Daar ging dan natuurlijk wel een grote machine overheen om het te oogsten.

 

Hier staan wat verhalen en foto's:

tarwe-5000-m2-t5554.html

 

En die kleinere stukjes... dat moet ook wel helemaal aan het begin van mijn blog staan. Maar dat moet ik zelf ook weer eens opzoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...