Roos78 Geplaatst: 29 juni 2015 Share Geplaatst: 29 juni 2015 Hallo, ik zag aan de onderkant van de bladeren van mijn courgetteplant witte/gelige dingetjes. Ik dacht dat ik wel goede ogen had, maar ik kan dus gewoon echt niet zien of het beestjes zijn of eitjes. Niet met het blote oog, maar ook niet als ik het uitvergroot op de foto, hopelijk herkennen jullie het wel, zodat ik kan opzoeken hoe ik het bestrijd. Groetjes Roos Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 29 juni 2015 Share Geplaatst: 29 juni 2015 Niet te gauw bestrijden. Doet meestal meer schade dan goed. Hoewel ik maar 1 blad zie en daarop wat stipjes (zou een luisje, spinnetje kunnen zijn, maar ook stof of stuifmeel...?) lijkt dit echt niet op een "plaag". Waarschijnlijk komt de plant er wel door en draagt gewoon. Een erg vies blad kun je verwijderen. Vaak dragen courgettes niet de hele zomer door (zijn wat "op", krijgen meeldauw of groeien uit hun voegen) en daarom zaai je best 2x. Kan nu nog voor een najaars-oogst. Tenzij de hele plant er echt ellendig uitziet...gewoon laten gaan dus. Als je twijfelt, maak dan eens een foto van de hele plant. Dan zien we hoe die erbij staat. Wat beestjes is heel normaal in een gezonde moestuin. Zo lang je niet gaat spuiten, zijn er meestal weer "goede" beestjes die de eventuele schadelijke weer opruimen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 29 juni 2015 Share Geplaatst: 29 juni 2015 Lijkt luis. Ik plet die beestjes, ze vermeerderen zich hier veel te snel en ik heb nog te weinig lieveheersbeestjes die ze op kunnen eten in de tuin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roos78 Geplaatst: 30 juni 2015 Auteur Share Geplaatst: 30 juni 2015 Ik heb denk ik betere foto's kunnen maken en hopelijk is het wat duidelijker zo. Ik heb de courgetteplant, samen met een snackkomkommerplant in een grote cement-ton staan (+ overgebleven te kleine zaailingetjes van cherrytomaat, maar die slaan geloof ik niet aan) Die komkommer is 3 dagen na de vloeibare voeding (voor moestuinplanten, zo'n simpele fles) compleet slap gaan hangen. De beginnende komkommertjes worden zacht, week. Het staat absoluut niet te droog, misschien juist te nat??? Ik heb wel veel gaten in de bodem. Op de onderkant van de courgettebladeren heb ik nu ook kleine zwarte beestjes gevonden en van dat mini spinrag, dus misschien dan spint? Er zijn kleine gele vlekjes die gaatjes blijken te zijn op het courgetteblad, op de komkommer lijkt het hetzelfdeHet klinkt stom, maar ik ben een beginner en dit is het derde jaar dat ik komkommer probeer. Nu leek dat te lukken en leek de courgetteplant gezond, al heb ik alleen nog maar mannelijker bloemen gehad. Ik baal zo dat het nu lijkt dat het misgaat... Eerste redelijke snackkomkommer en zielig blad (de mini's worden zacht)plekjes met schimmel???gele vlekjes op komkommerbladsteel aan de grond van de komkommer lijkt niet oke Elke tip is welkom.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 30 juni 2015 Share Geplaatst: 30 juni 2015 De beestjes zijn luis, ook de zwarte stipjes denk ik. Heb ik ook onder mijn corgettebladeren en ik plet die beestjes.Dat de bladeren slap hangen kan ook komen door teveel voeding ineens. Waarom heb je eigenlijk vloeibare voeding toegevoegd als de planten goed groeien? Verder hebben courgettes veel water nodig met dit soort weer.Oja, het is normaal dat je eerst mannelijke bloemen krijgt voordat de vrouwelijke bloemen én vruchten komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Roos78 Geplaatst: 1 juli 2015 Auteur Share Geplaatst: 1 juli 2015 Dank jullie voor de reacties. Ik kende alleen de zwarte en groene bladluis...wist niet dat er zoveel verschillende bestonden. Ik heb vanavond de bladeren afgespoten en toen bespoten met een afwasmengsel en de ergste onderste bladeren weg geknipt. Ik had vloeibare voeding toegevoegd, omdat ik steeds las dat courgettes zo veel bemesting nodig hebben. Omdat de komkommertjes begonnen te groeien, dacht ik dat het tijd werd. De bladeren hingen vandaag gelukkig al iets minder slap. Bedankt voor de hulp, ik hoop dat ik dit jaar voor het eerst komkommertjes en courgettes kan oogsten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 1 juli 2015 Share Geplaatst: 1 juli 2015 Komt vast goed met je oogst, alleen even opletten dat de luis niet de overhand neemt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.