Juna Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Hoi daar Ik merkte vandaag iets geks.Bij 1 komkommerkruid/Borage plant zaten er luchtbubbels in het blad. Toen ik er eentje open maakte, bleek er een larve in te zitten, heel klein, maar de luchtbubbels zijn vrij groot, tot zo`n 2 cm.Ik heb voor de zekerheid de bladeren met de luchtbubbels erin weggehaald, zodat ik de rest van de plant misschien help te overleven. Maar weet iemand wat voor larven dat zijn? Ik had nog nooit zoiets gezien en vond het best gek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Bedoel je net of er iemand in je plant gespuugd heeft, met bubbels zo'n wittschuim kwatje ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted May 25, 2011 Author Share Posted May 25, 2011 spuugbeestjes, ook leuk, maar nee deze is heel anders.Het is echt een larve die 'in' het blad zit, in een luchtzakje als het ware. Daar eet hij hij de luchtbel steeds groter denk ik. Als het weer verschijnt zal ik wel een foto maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Die komen hier ook voor in de spinaziebladeren en die van de snijbiet. Hebben t voorzien op de bladgroenten. Leggen een eitje op of in de bladeren en als t uitkomt eet t eerst de binnenkant van t blad op en na een tijdje heb je dan een lichtbruin dun stukje blad. Hoe die beestjes heten weet ik niet, nog niet achter gekomen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted May 25, 2011 Author Share Posted May 25, 2011 Ik vind het wel enger nu om gewoon bladgroenten te eten straks zitten die eitjes erin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 daar heb ik nog nooit van gehoord, lijkt me heel vreemd gezicht ik dacht ik begrijp Juna verkeerd dat het in het blad zit.Als het op foto te zetten te zien is zou ik graag eens zien.Lijkt het op zo'n galwesp bultje ofzo ? Weet ienmand op forum wat het is ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted May 25, 2011 Author Share Posted May 25, 2011 Ik heb een plaatje gevonden die erop lijkt.In het engels blijkt het een 'leaf miner' te heten:Bij mij waren de luchtbubbels alleen niet als een gangetje, maar als een vrij ronde bubbel. Edit, deze lijkt wel aardig.Alleen zie je de 'bubbel' op deze foto niet. Het is net alsof er een beestje bovenop het blad zit, maar in dit geval zit hij er dus 'in'. Bron: http://www.joensuu.fi/biologia/nyman/Leafminers.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Apart om te zien, ik heb weleens van mineervliegen gehoord maar geen idee of dat het is. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aislinn Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Gatsie! Nog nooit zoiets gezien! Heel apart is het wel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Bij mij waren die larfjes donker van kleur, antracietgrijs ofzo. Moet zeggen dat t ergste al voorbij is. De meesten zijn waarschijnlijk uitgekomen en weggevlogen? Ik heb bijna geen bladeren meer met die aantastingen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Dit had ik denk bij mijn tomaten, vond het al raar om te zien,waren witte plekken in het blad als of er een slak in zat, en er zaten zwarte streepjes over dat witte spoor... Je kan er toch weinig tegen doen? Er afhalen en weg gooien, en klaar? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted May 26, 2011 Author Share Posted May 26, 2011 Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, zijn ze niet super schadelijk, tenzij het er echt heel veel zijn maar dat is met alle soorten paagjes. In ieder geval was het hier makkelijk weg te halen (tot zover) door gewoon de blaadjes waar ze op zitten, weg te nemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Jups ik haal ook die bladeren eruit. Die wil je toch niet meer eten. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted May 27, 2011 Author Share Posted May 27, 2011 nee inderdaadGetver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peggy Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 mineervliegen laten inderdaad ook zo n strepen na heb ik vorig jaar toevallig gezien in de rucola, de 2e foto kan ik niet met zekerheid zeggen of dat mineer vlieg is.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 leafminer is mineervlieg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts