Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stamtomaten of struiktomaten?

Bommelding

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Dit jaar ben ik voor het eerst met een moestuin begonnen, en het loopt best aardig allemaal!

Ik zit nu alleen met een probleem. Ik had toevallig nog zaden van de Action thuis liggen (Kitchen garden, allerlei groentezaden in één verpakking) en dat waren ongeveer de eerste zaden die ik dit jaar zaaide. Daarna heb ik het zakje weggegooid. De tomatenzaden die erin zaten groeiden erg goed en heb ik uitgeplant in de tuin.

Nu zijn deze tomaten ongeveer 50-70 cm hoog, maar er zitten nog maar weinig bloemen in, terwijl ik in andere tomaten (struiktomaten) juist al volop bloemen heb. Ik heb tot nu toe telkens de tomaten gediefd omdat ik er vanuit ging dat het stamtomaten waren, maar ik begin ondertussen te twijfelen of niet ook struiktomaten zijn... Dit zou verklaren waarom er zo weinig bloemen in zitten, omdat ik de dieven telkens weghaal.

De enige informatie die ik heb is dat de maximale hoogte die de planten kunneb bereiken ongeveer 100-150 centimeter is.

Is er een manier om aan het uiterlijk van de plant te zien of het een stamtomaat of een struiktomaat is? En vormen de planten nog voldoende nieuwe bloemen als ik nu stop met dieven?

Morgenmiddag zal ik er zsm een foto bij posten, het is nu te donker om er nog een te maken.

Een aantal tomatenrassen stopt op een gegeven moment zelf met groeien en dan rijpen de tomaten die allemaal in vrij korte tijd gevormd zijn (3 a 6 weken) ook in een vrij korte periode. In het Engels heet dit "determinate". Deze kun je om een redelijke oogst te krijgen het beste niet of weinig dieven. Sommige tomaten die ook als struik geteeld worden doen dit niet...ze zijn smal of vrij klein en rijpen snel waardoor dieven niet zo nodig is om toch een goede oogst te krijgen, maar ze gaan wel door met produceren. En dan zijn er ook nog tussenvormen. Het Nederlandse woord "struiktomaat" is wat verwarrend dus.....

Bij rassen/soorten die meer van dat "determinate"-type zijn, zal de groei van de plant dus meestal stoppen...dat wordt ook wel "zelf-toppend" genoemd. Dat kun je dan wel zien...de plant maakt geen nieuwe stengels, bloemen en meestal ook geen of weinig okselscheuten meer aan. Kan best dat dit voor jouw tomaten geldt. Misschien toch beter een gekend ras gebruiken, zodat je weet wat je kunt verwachten....

Wat je nog misschien net kunt proberen is een scheut van die slechtdragende tomaten te stekken in de hoop dat het nog een plant wordt die gaat bloeien en nog tijdig vruchten laat rijpen. Is kantje boord of dat nog lukt, maar wie weet....dan heb je er in ieder geval nog meer van dan nu.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor het antwoord!

Ik geloof dat ik het nu een beetje snap, wat determinate en niet-determinate betreft dan...

Les voor volgend jaar is duidelijk: niet zomaar zaden gebruiken die je nog hebt liggen zonder uit te zoeken wat voor zaden het precies zijn. Dat zou ik volgend jaar sowieso al niet meer gedaan hebben denk ik, maar voor nu zit ik toch met deze planten en vind ik het zonde om ze weg te gooien

Ik beschik niet over een kas, dus de tomaten staan buiten. Om nu nog een nieuwe stek uit te planten lijkt me een beetje te laat voor buitenteelt, nietwaar? Daarnaast zou ik dan de huidige planten toch moeten verwijderen omdat ik simpelweg geen plek meer heb

De tomaten zien er als volgt uit:

4jt08h.jpg

Volgensmij lijkt het erop als ze zichzelf getopt hebben, maar ik zou het zomaar mis kunnen hebben.. Kan iemand hier bevestigen of ze zichzelf inderdaad getopt hebben?

Daarnaast valt het me op dat de enige bloempjes die er nu aan zitten volgensmij allemaal aan de hoofdstam zitten. Zou dit duidelijkheid kunnen bieden over of het hier om een stamtomaat of struiktomaat gaat?

Aangezien ik deze planten liever niet weggooi, zou ik graag toch nog willen proberen een beetje oogst ervan te krijgen. Wat zou hiervoor de beste manier zijn? De dieven gewoon laten zitten en kijken of daaraan nog bloempjes willen komen?

Kan iemand hier bevestigen of ze zichzelf inderdaad getopt hebben?

Moeilijk op een statisch beeld. Kun je zelf zien of de hoofdstam nog groeit? (Zo nee, dan is ie getopt

Inderdaad heeft een determinate tomaat de zijtakken (die je anders dieft) nodig om meer vruchten op te maken. De bloemen op de hoofdstam en op zijtakken zouden niet lang na elkaar open moeten gaan.

Voor nu: laat groeien en bloeien wat er komt...dan heb je waarschijnlijk nog iets.

Voor een ander jaar: overweeg eens een kleinblijvende struik (dwerg) die je niet hoeft te dieven, maar ook vrij bescheiden groeit en die misschien in een hanging basket kan of een pot. (heeft bijkomend voordeel dat je ze bij tomatenziekte-weer = vochtig en regen) eventueel zelfs binnen of onder afdak kunt zetten. Voor pot bijvoorbeeld Tiny tim of Balkonstar (laatste wel een stok bijzetten en beetje aanbinden). Voor een hanging basket vond ik zelf Outdoor girl (een F1) een lekkere en productieve keuze die lang gezond bleef. Al deze drie rassen zijn niet echt determinate, maar kunnen zonder dieven als struik groeien. De eerste 2 hebben een oogstspreiding van ca. 6 weken, de laatste gaat vrij lang door met bloeien en vruchten geven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Je zou wat blad eraf kunnen halen zodat de plant daarin geen kracht hoeft te steken en wellicht nog wat overhoud voor vruchtjes. Bovendien kan de zon er dan beter bij en droogt je plant sneller bij regen.

Kan iemand hier bevestigen of ze zichzelf inderdaad getopt hebben?

Moeilijk op een statisch beeld. Kun je zelf zien of de hoofdstam nog groeit? (Zo nee, dan is ie getopt

Er is niet echt een hoofdstam meer, hij vertakt zich aan de bovenkant in tweeën en beide vertakkingen groeien nu min of meer horizontaal en niet echt meer naar boven. De enige logische conclusie lijkt me dat hij getopt is?

Je zou wat blad eraf kunnen halen zodat de plant daarin geen kracht hoeft te steken en wellicht nog wat overhoud voor vruchtjes. Bovendien kan de zon er dan beter bij en droogt je plant sneller bij regen.

Dat ga ik maar eens proberen! Ik had tot nu toe wel een afdakje gemonteerd op de paal die rechts in de foto te zien werd, maar omdat de tomaten tegen het afdakje begonnen te groeien heb ik het maar weggehaald. Nadeel is wel dat de planten nu nat worden inderdaad