Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Glen Ample die erg hard gaat qua groei.

De hoogste scheut gaat al naar de twee meter.

Moet ik daar verder nog wat aan doen? Ben bang dat ze gaan knakken op een storm als ze te hoog worden.

AkmMkOo.jpg

hQYQJjg.jpg

1XGGWkZ.jpg

Geplaatst:

ziet er goed uit, wsnlk worden ze wat hoger omdat er wat minder licht op valt

je steunt ze toch al? gaat wel goed zo want er is ook nog een windkering toch?

Geplaatst:

Hallo Rob,

Ze krijgen daar juist heel veel licht, want de zon komt schuin links op vanaf de kant waar de schutting naar wijst en ze krijgen bijna de hele dag zon.

Maar goed, dus verder niet toppen en zoveel mogelijk ondersteunen.

Als er een harde wind staat, dan staat hij meestal vanaf achter de schutting.

Hij groeit er bijna nu bovenuit, vandaar dat ik voor de zekerheid maar even de vraag heb gesteld.

Plus dat ik las dat een zomerframboos richting een meter wordt, met uitschieters naar anderhalve meter en ik al naar de twee meter ga.

Geplaatst:

Ik heb meerdere soorten staan allemaal op een rij en die rechts op de hoek staan halen ook makkelijk 2 meter de andere ernaast blijven lager terwijl onder de zelfde omstandig heden, dus misschien wel afhankelijk van de soort? Welke soort het is durf ik niet meer te zeggen kwam van een tuinder af die frambozen verkoopt.

Geplaatst:

Ja. Is van meerdere dingen afhankelijk. Natuurlijk ook je grondsoort, de mate van bemesting, het jaar ( droog / nat / warm / koud ), bezonning etc. Maar de soortjes verschillen onderling behoorlijk hoor. Schönemann bijvoorbeeld werd bij mij gemakkelijk 2.20 / 2.40.

Meestal is dan sowieso het devies : de takken schuin opbinden ( in een schuine stand maken ze ook meer en vanaf ook al lager de vruchttakken het seizoen er óp ); uitbuigen dus. Je kan kiezen voor een waaiervorm in het geheel, je kan alle takken 1 kant op laten groeien met een tussenruimte van 20 cm bv. Er valt heel wat te verzinnen.

Voor zulke hoge soorten heb je wel een best stevige steun nodig, draden in jouw geval, volgens mij zie ik iets dergelijks.

Zo veel mogelijk zon geven. over de hele lengte van de takken.

Geplaatst:

Het gedeelte waar bij mij het fruit staat, is een oude vijver.

Het was geen doen, om die helemaal uit te graven, dus die heb ik jaren geleden aan alle kanten lek gestoken en vol gegooid met een mengsel met van alles en nog wat (compost, turf, tuinaarde etc.).

Eigenlijk alles wat ik er neer zet, groeit er als kool.

Dat lucht en licht geven heb ik ook gedaan met de takken van de Fall Gold, die nu vrucht dragen.

Alleen heb ik dat gedaan door ze rondom naar buiten te spreiden met bamboestokken.

Het is nu een behoorlijk gedrang op dat kleine stukje doordat ik er best veel heb staan, had nooit verwacht dat de frambozen zoveel ruimte in zouden nemen.

De zwarte bes, de blauwe bes en de kiwi, worden behoorlijk overwoekerd.

De eerste twee wil ik een ander plekje geven en de kiwi ga ik ruimen, zodat daar straks alleen nog maar de twee soorten frambozen staan en aardbeien op het voorstuk.

Ik kan dan mooi de frambozen laten uitwaaieren over het hele stuk.

Ik heb inderdaad maatregelen genomen om de boel te kunnen geleiden.

Die heb ik onlangs hoger gemaakt met behulp van lange bamboestokken en extra draden, hopelijk is het geheel hoog genoeg.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

We zitten bijna een jaar verder en wellicht vinden jullie het leuk om te zien hoe die lange uitlopers van verleden jaar er nu voorstaan.

Foto van 12 april 2016

V2BYOwo.jpg

Foto van 23 april 2016

fPtXpnV.jpg

Foto van 8 mei 2016

rw6xMkD.jpg

Ze groeien werkelijk als kool en de eerste knopjes laten zich al zien.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

En weer een paar weken verder;

aGfBO5Y.jpg

De zomerframboos is flink bezig met knoppen te gooien en de eerste open bloemen hebben zich al laten zien.

NLQvvfe.jpg

Ik vreesde het ergste met het oog op goede bevruchting vanwege het regenachtige weer.

Vandaag echter bijna de hele dag een lekker zonnetje gehad en ik zag gelukkig bij thuiskomst een drietal bijen druk in de weer bij de frambozen.

Wanneer dit jaar weer de nieuwe scheuten zo hard groeien, dan grijp ik al eerder in en leid eerder scheuten opzij, zodat het volgend jaar nog beter verdeeld is.

Ach ja, zo leer je elke keer weer wat bij.

Het belangrijkste is dat de planten het naar hun zin hebben op die plek en dat hebben ze zo te zien zeer zeker.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nog even een update.

Over het bestuiven heb ik me voor niets zorgen gemaakt.

Het was bij verre uit de meest populaire plant in m'n tuin wat betreft bestuivende bezoekers.

Zelfs met regenachtig weer was het een drukte van jewelste met hommels en bijen, het leek wel of ze verslaafd aan de bloemen waren.

Het staat er momenteel (foto van vandaag) zo bij en er zijn al vruchten die behoorlijk beginnen te zwellen en lichtelijk kleur tonen.

IWGvGFX.jpg

YWXVdjb.jpg

Enkele bloemtrosjes hadden last van luis, die heb ik constant zoveel mogelijk met de hand eruit gewreven.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Sjonge wat is dat een bos geworden

Iemand zei dat zomerframbozen over het algemeen hoger worden dan herfstframbozen.

Klopt dat in zijn algemeenheid?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hallo Speets,

Dat klopt zeker voor de soorten die ik heb staan.

Ik kan niet oordelen of dat in het algemeen zo is, want ik heb niet alle soorten die er bestaan.

Op zich zou je dit echter wel mogen verwachten.

Een herfstframboos heeft namelijk een korte groeiperiode als een zomerframboos.

Dus ergens is het dan ook logisch dat die laatste groter wordt.

Ik heb dit jaar echter wel een tegenslag met de zomerframboos.

De plant heeft heel erg te lijden gehad, van de erg warme dagen in de nazomer.

Veel slappe bladeren en stagnering in de groei.

Ook enigszins mijn fout, in deze periode heb ik minder planten die aandacht nodig hebben qua watergift.

Door het gebrek aan aandacht daarvoor, ben ik de frambozen een paar keer vergeten, terwijl ze het wel nodig hadden.

Afijn het is toch al zo'n raar seizoen, andere planten zijn weer veel verder uitgegroeid als dat ze in een normaal seizoen zouden doen.

Zo blijven mijn druivelaars maar doorgaan met groeien.

grt Frans

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Een herfstframboos heeft namelijk een korte groeiperiode als een zomerframboos.

Dus ergens is het dan ook logisch dat die laatste groter wordt.

Daar heb je gelijk in

Nu zei onlangs iemand dat er in zomerframbozen meer rupsjes zitten. Klopt dat?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bij mij is het meer zo, dat ik pas gaatjes in bladeren zie, als ik de laatste vruchten heb geplukt.

Dat geldt dan zowel voor zomerframbozen als voor herfstframbozen op scheuten van het jaar ervoor.

Herfstframbozen op scheuten die in hetzelfde jaar zijn gevormd hebben er minder last van.

Het lijkt dus alsof de schijnrupsen bij mij meer voorkeur hebben voor oudere bladeren.

Dat ze zich niet tot nauwelijks laten zien op herfstframbozen uit hetzelfde jaar, zou te maken kunnen hebben met de lagere temperaturen.

Geplaatst:

Gaatjes in blaadjes vind ik tot daar aan toe. Maar die larfjes die stiekem in de vruchtjes zitten vind ik smerig

Intussen las ik over de frambozenkever en uit het schema blijkt inderdaad dat die niet in de herfstvruchtjes zitten.

Mooi, bedankt Frans, dan gaan de zomerframbozen eruit.

levenscyclusframbozenkever55701477304819.jpg

Levenscyclus frambozenkever.

Geplaatst:

Goede morgen,

Wat leerzaam over de frambozen ik heb jullie met aandacht gevolgd,

Vorige maand de framboos himbeere geplant en hem gelijk wat ruimte gegeven.

Dank jullie wel voor deze wijze les

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...