appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Ik heb hier in NO Frankrijk te maken met een grote droogte. Sinds maart is er geen regen van betekenis gevallen.De groentes die in maart de grond in zijn gegaan hebben hun wortels wel goed kunnen ontwikkelen, maar er zijn ook groentes die erg moeizaam of niet van start gaan. Vooral het zaaigoed zoals wortels, slauitjes, pastinaak, rucola & radijzen hebben het moeilijk. Het meeste komt niet op. Ik zou kunnen gieten,( ook niet erg gemakkelijk, mijn tweede deel moestuin is niet te bereiken met een tuinslang daar moet ik heenlopen met gieters) maar dan slaat de grond onmiddellijk dicht en vormt een harde korst. Wie heeft er tips? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jasmin Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Een druppelsysteem... maar dat is misschien ingewikkeld om aan te schaffen, als schijnt het niet zo duur te zijn als dat je zou verwachten. Ik maak geulen en ommuurde kuiltjes rond planten, makkelijk om gericht water te geven. Bij grotere planten: flessen of potten ingraven... aardenwerken potten zijn het beste... die geven langszaam het vocht af, makkelijk toe te dienen... Dus ja... bij sommige gewassen kan je geultjes maken, maar niet bij alles. Als je een breedgezaaid gewas hebt, is dat niet mogelijk. Ik zou de gewassen maar even aanpassen aan de omstandigheden. Daar waar je niet makkelijk water kan geven, zet je planten die diep wortelen. De gewassen met oppervlakkige beworteling verplaats je naar dichter bij de waterbron... makkelijker begieten/besproeien met de gieter. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Oh ja... om die korstvorming te voorkomen... schoffelen, een beetje begieteren, weer schoffelen.... is een beetje extra werk, maar werkt wel in mijn tuintje. Een mulchlaagje helpt ook. Of halfdoorgewoelde mest met stro eraan... zorgt er allemaal voor dat het oppervlak onregelmatig is, waardoor vallend water zich kan hechten... Gisteren heb ik met enorme grijze wolken boven mijn hoofd de bedjes staan wieden en uitgebreid gesproeid met de gieter. Niet voldoende om echt diep te zakken met dat water... maar met het idee dat als er eventueel regen zou vallen, de grond tenminste openstond... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Mulchen dat houd meer vocht vast dan je verwacht, het voorkomt ook het dichtslaan en korstvorming, alleen met zaaien ben ik er nog niet helemaal uit, rond jonge grote en vaste planten werkt het perfect vindt ik, maar met zaaien in vollegrond denk ik dat je een zeer fijne mulch nodig hebt. Quote Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Ik zit er toch aan te denken om er volgend jaar Olla's voor te gebruiken. Ik weet alleen nog niet waar ik die kan kopen. Misschien toch maar een pottenbakcursus gaan volgen in de winter Quote Good things come in small packages
jasmin Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 In dat geval mag je productie gaan draaien.... vast een boel mensen die interesse hebben in die dingen.... ik wel... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Die zijn ook tof maar veels te duur, ik plaats me eerste order bij je Helly ik wil er een boel nog mooie ook en goedkoop.(ben een echte HOLLANDER) Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2011 Auteur Geplaatst: 27 mei 2011 Normaal mulch ik met gras, maar dat valt al weken niet te maaien- groeit niet.Normaal hebben we Ardennenweer, dus regelmatig regen.Normaal heb ik last van slakken onder de mulch.. Dank voor jullie reakties. Nee het gaat me om het jonge zaaigoed, wat gewoon niet opkomt. Fijne mulch Hansm, misschien is het een idee om het zaaigoed met compost te mengen.Allez, ik probeer dat gewoon, heb nog worteltjeszaad.Jasmin, èn kreeg je regen? Wat zijn olla`s? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2011 Auteur Geplaatst: 27 mei 2011 Schoffelen helpt wel wat, dat kan ik voor het eerst hier, normaal niet te doen op de klei.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Olla's zijn aardewerken flessen bol met een hals, ze zijn poreus en een stukje ingegraven in de grond nben gevuld met water geven ze op een langzame water besparende manier water af aan de grond, ze zijn gebruikelijk in moestuinen in landen als Marokko enzo.En de meeste van ons vinden ze hardstikke leuk maar te duur ja een fijne mulch van compost mischien nog wat fijn gras ertussen zou bet werken. Quote Players only love you when they're playing.
Helly Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Te duur is nog niet eens het probleem, hier in Nederland zo op t internet niet te krijgen!Ik zit er serieus aan te denken om zo'n cursus te gaan volgen. Als er nu al 3 mensen zijn die ze graag willen gebruiken (schijnt zelfs beter te werken als de druppelaars) dan is er een markt voor. Quote Good things come in small packages
Koert Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Mulchen dat houd meer vocht vast dan je verwacht, het voorkomt ook het dichtslaan en korstvorming, alleen met zaaien ben ik er nog niet helemaal uit, rond jonge grote en vaste planten werkt het perfect vindt ik, maar met zaaien in vollegrond denk ik dat je een zeer fijne mulch nodig hebt.Bij grovere (kiem)planten als courgette, bonen etc. gebruik wel compost/champost etc. bij fijnere plantjes als wortelen, witlof etc. gebruik ik vaak een laagje geel zand en als het erg droog is dek ik de boel af met een oud laken, je moet het nog steeds regelmatig nat maken, maar het droogt een stuk minder snel uit als normaal. Quote Even a broken clock is right twice a day
jasmin Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Schoffelen helpt wel wat, dat kan ik voor het eerst hier, normaal niet te doen op de klei.. Ah, sorry, ik dacht dat je op zand zat. Klei associeer ik met kustgebied. Klei mengt zich veel moeilijker.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2011 Auteur Geplaatst: 27 mei 2011 Hey Koert, dat laken lijkt me een goed idee, dan klettert het gietwater ook niet zo op de aarde. Geel zand, is dat bv zandbakzand? Je zaait eerst en strooit dan het zand erover?Jasmin het mag misschien geen klei heten, maar zand is het zeker niet, dat had ik vroeger bij mijn moestuin in het Gooi. Op een halve meter zit wel echte vette gele klei. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Koert Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Jup, precies zoals je het zegt, ik steel altijd een emmertje uit mijn dochters zandbak! Quote Even a broken clock is right twice a day
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2011 Auteur Geplaatst: 27 mei 2011 Vanavond voor het gieten alvast uitgeprobeerd, exact met een emmertje zand uit de zandbak over de vorige week gezaaide worteltjes uigestrooid. Ik ben benieuwd. Ook heb ik een oud stuk laken over de pastinaak-rijtjes (nog niet opgekomen, 3 week geleden gezaaid) gelegd en flink gegoten. Voorlopig hier nog geen regen, de boeren zijn desperaat: in de helft van de departementen mag land en tuin niet meer gegoten worden, de hooi-oogst is mislukt ( het hooi is te kort en te droog, het 'knapt" als ze het proberen in rollen te draaien) de koeien moeten bijgevoerd op het land.Gelukkig heb ik alleen maar een moestuintje om me druk over te maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
veuvecouderc Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Voorlopig hier nog geen regen, de boeren zijn desperaat: in de helft van de departementen mag land en tuin niet meer gegoten worden, de hooi-oogst is mislukt ( het hooi is te kort en te droog, het 'knapt" als ze het proberen in rollen te draaien) de koeien moeten bijgevoerd op het land.Gelukkig heb ik alleen maar een moestuintje om me druk over te maken. Hier in het dorp worden gelukkig nog gewoon balen gedraaid! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Borsalino Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Ik broes gewoon met waterpomp vanuit waterput die wel nog genoeg geeft.Zaaibedden op die manier allemaal gelukt.Omspitten en grof laten liggen, 2 keer broezen met 2 dagen ertussen, de dag erna rijven en zaaien en nog maals natspuiten.Elke 2 dagen natspuiten en na opkomst 1 maal per week.Zo is alles me gelukt.Na 2 à 3 weken na opkomst pas gehakt.Daarna wekelijks met betrekking tot korstvorming. De kolen die ik vorige zondag heb uitgeplant heb ik maar een pe leiding naast gelegd en elk een druppelaar gegeven, ze staan er prachtig bij.Mijn buur op de gebruikelijke manier, die geeft ze met de gieter een plas rond de planten, en die laten er hun blaadjes bij hangen. Had toen ik begon en nog maar een klein serretje had een soort druppelaar gekocht die je op een petfles kon steken, deze kon je dan naast de plant in de grond steken en gaf dan langzaam water af, ik dacht dat zo een fles op traagste stand pas na 2 dagen leeg was, en hoogste stand een halve dag, was een 2 liter fles. Merk ken ik niet meer.Ze worden verkocht bij Aveve. Quote
Gerwin Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Rijven? dat zegt mij niks. Kun je mij uitleggen wat je daarmee bedoeld? Quote
hansm Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Bor,het heet hier harken . Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 Hihi Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 28 mei 2011 Geplaatst: 28 mei 2011 (aangepast) Les Vlaams voor gevorderden! Rijf = harkAftrekker = flesjesopenerAfrijs = glijbaanSmotske = washandjeTij = hond 28 mei 2011 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.