Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vanmiddag en vanavond is hier zoveel regen gevallen dat jullie me voorlopig niet meer horen klagen over droogte...

Ik had alle tips ter harte genomen, en de nieuwste zaaisels gemengd met fijne compost, afgedekt met een laagje wit zand ( eerst gebroest en gerijft) en daarna afgedekt met een oud laken...dank allen voor de tips... vanmorgen het laken eraf gehaald, er was een buitje gevallen..had ik het laken er maar over gelaten: zo`n onweersbui waar iedere tuinder bang voor is kwam vanmiddag bij ons over..anderhalf uur lang kei en keiharde regen, hagel en nog meer slagregen. Ik ben net even wezen kijken, mijn hele moestuin ligt aan de voet van de heuvel..

nee zo erg is het niet, maar er is wel veel weggespoeld. Over de paden lopen stroompjes waar ik de net ontkiemende radijsjes in zag drijven, de aardappeltjes van de vroege aardappelen zijn bloot geregend;aardappels liggen plat, de kolen hebben hagelschade.. de hele bovenlaag van de tuin lijkt weggespoeld.

Morgen hoef ik in ieder geval niet meer te gieteren

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

Je ziet toch nog het positieve in een crisis

Jammer van je zaailingen, ik hoop dat er nog genoeg te redden valt.

Good things come in small packages

Posted

Mischien zijn er wel nestjes woelmuis verzopen, wat me op het idee brengt of het niet zou werken om af en toe tijdens bv sproeien zo'n ingang van holletje een lekker te vullen met je tuinslang.

Players only love you when they're playing.

Posted
Les Vlaams voor gevorderden!

Rijf = hark

Aftrekker = flesjesopener

Afrijs = glijbaan

Smotske = washandje

Tij = hond

mooi taaltje

Hier in brabant rijven we trouwens ook

Posted
Mischien zijn er wel nestjes woelmuis verzopen, wat me op het idee brengt of het niet zou werken om af en toe tijdens bv sproeien zo'n ingang van holletje een lekker te vullen met je tuinslang.

Dat doe ik wel eens Hans, ik heb nooit gezien dat het hielp maar het geeft wel een lekker gevoel

Posted

ik weet eigenlijk niet wat de natuurlijke vijand van woelmuis of mol is anders had je daar wat mee kunnen doen,

denk dat mol inderdaad wat te lang gangenstelsel heeft en mogelijk wel fijn vindt natte gangen ivm wormen een woelmuis denk ik niet

maar goed dat weet ik niet zeker dat denk ik alleen.

Posted

een fret is geen wild dier maar huisdier, maarja maakt niet uit als hij ze zou kunnen vangen maar in gang woelmuis past hij niet in mol denk ik ook niet, nouja konijnen kan je er mee vangen maar dat vindt ik zielig.

Een kat is natuurlijk ook huisdier maar mischien zou die s'nachts wel woelmuizen vangen, molletjes in iedergeval al heb ik geen idee hoe een kat dat doet herrinder ik me van vroeger een kat die weleens molletjes ving.

Posted

ja ik herrinder me nog dat je zei dat ze nestje gevonden hadden, wat weer heel handig is van kippen,

waarschijnlijk zitten woelmuizen dan niet echt diep in de grond anders kon kip er niet bij.

Posted

Frettenmest, mensenharen, vliertakken, de woelmuizen houden er niet van, maar eh, als ik die middelen gebruik jaag ik ze gewoon naar een ander plekje in de tuin ( 150m. x 30). Een mollen of woelmuizenhondje zou kunnen helpen, ik probeer mijn buurjongen er van te overtuigen dat het leuk is als zijn jachthond woelmuizen vangt, maar hij wil er niet aan. Dus voorlopig rommel ik een beetje door, ga nog een valletje kopen, en giet eens een gaatje vol...de tuin vol kruisbladwolfsmelk ( ik ontdekte net verdorie dat die ook dat witte motje aantrekt dat de koolbladeren van onderen bedekt...altijd wat )

De mollen heb ik achter in de boomgaard, en die mogen blijven van mij, zolang ze dààr blijven..het is wat lastig met maaien, maar ik ga gewoon eerst harken voor ik maai ( begrijpen mijn buren niets van). Ja kippen en katten en honden zelfs ook..helaas ben ik te vaak onderweg van en naar nl om huisdieren te nemen. Mijn buurman zijn kippenveld zit trouwens ook vol met woelmuisgaten..hij heeft nochtans ook wel eens een kip een muisje zien vangen.

Vroeger had je mensen die zich verhuurden met hun hond om mollen en muizen te vangen, zo iemand zoek ik nog: salaris: weinig, maar iedere dag vers eten uit de moestuin...eigen ( buurmans) varkentje, koe van de andere buren...mmm

Posted

Mischien loop je ooit nog weleens tegen zo'n half wild katje op die niet goed in huis kan, soms hoor je dat weleens en dan is juist voor dat soort

beestjes een boerderij ofzoals jij denk ik woont ideaal waar ze gewoon altijd buiten of in schuur zijn.

Dan heb je een katje waar je wel beetje oplet maar niet dat hij zo als normaal afhankelijk van je is en graag binnen of bij je is.

Want juist deze halfwildekatjes lijken mij goede muizen vangers en worden vaak toch wel ingeslapen als ze geen goed plekje voor ze vinden.

Vast overal zijn van die kleine stichtingen die zich met zwerf/wildekatjes bezig houden.

Posted

Dat heb ik al eens gedaan, kwam er zo een woelmuisje boven kijken met een badmutsje op en zwembandjes rond der pootjes

Posted

Dat heb ik al eens gedaan, kwam er zo een woelmuisje boven kijken met een badmutsje op en zwembandjes rond der pootjes

Dat moet ie bij appelvrouwtje niet proberem, die knipt zo met badmuts en al zijn kopie eraf met haar schaar.

Posted
:o Ik hou van beestjes...werkelijk waar

je vergeet maar...........ze moeten van me plantjes afblijven anders knip ik ze zo doormidden.

• 4 years later...
Posted

Dit topic even omhoog. Ik sta er van te kijken dat dat in 2011 was, ik had het idee dat het langer geleden was dat we zoveel en vooral zolang droogte hadden. NU is het weer zover. Heel erg droog. Alle buien van de afgelopen dagen zijn voorbij getrokken zonder de grond zelfs maar nat te maken..1 x was de stoep nat. De volgende regen wordt aan t eind van de week verwacht als onweersbui, maar dat is natuurlijk alweer niet zeker. De mensen hier die wel pompoen hebben zeggen dat dat ook niks uithaalt, het groeit gewoon niet. De burgemeester kondigt waarschijnlijk volgende week een giet verbod af.

In de voormoes heb ik wel gesproeid, maar achter moet het zelf groeien. De aardappels hebben het in ieder geval gehaald, 50 kilo Charlottes gisteren geoogst. De bonen groeien, maar zeer langzaam. Het mooist is de kool onder gaas, maar dat heeft de woelmuis ook ondekt. De pompoenen samen met mais is een mooie combinatie.

De wortels die er zo mooi bijstonden lagen gisteren plots helemaal slap en plat. Ik sleep er nu gieters heen maar ik heb er een hard hoofd in. De renet laat nu ook grotere appels vallen..dit is geen junirui meer

Posted

Hoi Appelvrouw,

Weer last van de droogte. Zou toch maar die Olla proberen. Die kan je trouwens heel eenvoudig van die terracotta bloempotten maken. Even op elkaar lijmen en gat vullen. In de grond ermee en potten vullen met water. En voila. Ik heb het zelfs op een tank aangesloten met irrigatie leiding. Werkt perfect. Bovenkant van de aarde is droog maar 1cm onder het oppervlakte is het nat of beter gezegd vochtig.

Kijk even op youtube over irrigatie. Er is een mijnheer die er een filmpje over gemaakt heeft met aanwijzingen. Olla update 2012 heet het geloof ik. Ik zelf heb het iets anders gedaan. Hoofdleiding tyleen slang via tuinslang op waterbak aangesloten. Gaatjes gemaakt in tyleen hoofdleiding en daar aansluitstukjes gardena microdrip op aangsloten. Een microdripje op potjes aangesloten en dan de zaak verbinden met dunne 4-6mm microdrip slang. Na een paar uurtjes zijn de potjes vochtig en geven water aan de grond. Als het nat is minder en als het droog is meer.

Vind je dit automatisch systeem te ingewikkeld. Koop dan groter potten met bv een doorsnede van zeg 20cm en stapel die op elkaar. Hier kan dan veel water in.

Succes.