Tikketim Geplaatst: 20 augustus 2015 Share Geplaatst: 20 augustus 2015 In de serre die ik gebruik staan al 5-6 jaar lang alle planten in potten met potgrond. Volgend jaar zou ik deze graag terug in volle grond willen zetten. Hiervoor moet ik die grond natuurlijk wat voorbereiden. Momenteel doet het zand me denken aan het zand uit de duinen en van het strand. Hoe kan ik deze grond voorbereiden tegen volgend jaar ? Ik heb me al wat ingelezen. Een mogelijkheid is om de toplaag af te graven en opnieuw te vullen. Dat ziet mijn rug waarschijnlijk niet zo goed zitten. Dat doe ik dus liever niet tenzij echt nodig. De grond zou ook moeten uitgespoeld worden om de zouten door te spoelen. Heeft iemand dit ooit al met sneeuw gedaan ? Als ik het met puur water moet doen is het met leidingwater. Dat wil ik ook liever vermijden. Waarschijnlijk ga ik ook een boel compost moeten inwerken om de structuur te verbeteren ? Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent ? Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dries_86 Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 zou enkele zakken DCM Vivimus Groenten & fruit inmengen. Of compost indien voorhanden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
simke Geplaatst: 23 augustus 2015 Share Geplaatst: 23 augustus 2015 Volgens mij heeft jet appelvrouw hier bekend mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mw vogel Geplaatst: 24 augustus 2015 Share Geplaatst: 24 augustus 2015 Uit je vraag lees ik dat je nu de planten in pot hebt staan, maar dat de kas wel op de volle grond staat?Als je er de spa in zet en wat aarde omhoog haalt, wat krijg je dan? Ik bedoel: hoe ziet de ondergrond eruit?Is er bodemleven? Of is de ondergrond bouwzand.In het laatste geval zul je idd grond moeten opbrengen Maar als er nog redelijke grond onder zit, kun je dit najaar ook starten met het van bovenaf opbouwen van structuur en voedingswaarde.Bijvoorbeeld door de kale grond te bedekken met een laag groene mulch (snoeimateriaal, restanten van je andere teelten), dan een dikke laag stalmest, een paar gieters water en dan een laag stro. Als je dit de hele winter laat liggen zul je zien hoe de grond in maart verbeterd is Je haalt dan het (niet verteerde) stro weg en werkt de mest verder door de grond. Eventueel nog wat extra compost toevoegen en/of koemestkorrels. Dan kunnen in april de tomatenplantjes er weer in!Succes ermee en laat nog eens weten wat het geworden is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tikketim Geplaatst: 24 augustus 2015 Auteur Share Geplaatst: 24 augustus 2015 De kas staat inderdaad op volle grond. De eerste 10-15 cm is echt puur zand. Ik zal eens een stukje graven om te zien wat daar onder zit. Ik heb wel het vermoeden dat er redelijke grond daaronder nog kan zitten. Tot +- 6 jaar geleden zette mijn grootvader zijn planten nog in de volle grond in die serre. Dus ik hoef niet de serre onder water te zetten ? Want dat leest men toch hier en daar Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.