Miss Moestuin Geplaatst: 22 augustus 2015 Geplaatst: 22 augustus 2015 Graag jullie advies, is dit meeldauw of iets anders?Dit vind ik sinds enkele dagen op de bladeren van mijn 'gem squash' planten.Een groente uit Zuid Afrika waarvan de 5 hybride zaadjes uitgegroeid zijn tot zeer grote planten waarvan we steeds enorm veel squashes kunnen oogsten.Ik dacht misschien aan meeldauw, maar dat ziet er volgens mij anders uit.Hoor graag van jullie! Quote
Erny Geplaatst: 22 augustus 2015 Geplaatst: 22 augustus 2015 Hoe ziet volgens jou meeldauw er dan wel uit? Wat ik vanaf de foto kan zien, ietwat onduidelijk, zeg ik dat het wel meeldauw is, gezien al die grijze "aanslag". En ook al verregaand. Quote
Flup Geplaatst: 22 augustus 2015 Geplaatst: 22 augustus 2015 De foto had duidelijker gemogen, maar wat ik nu zie lijkt mij ook meeldauw. Quote
Miss Moestuin Geplaatst: 23 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2015 Dank voor jullie reacties.Dit is de eerste keer dat ik meeldauw zie dus vandaar mijn eerdere twijfel.Hebben jullie ervaring met bestrijding door melk/water mengsel?Ik zal wel heel wat melk nodig hebben want het gaat om een groot aantal vierkante meters! Quote
Erny Geplaatst: 23 augustus 2015 Geplaatst: 23 augustus 2015 Besproeien met melk-water/wei is een manier:Ik dacht zelf dat het vooral ter voorkoming was maar het artikel hieronder denkt daar anders over. http://grow-spray.nl/blog/archives/5-Echte-meeldauw-bestrijden-met-melk.html Besproeien met water met Bitterzout heeft volgens mij ook bladcelversterkende werking maar geen schimmelwerende werking...? Dus meer preventief gebruik. En besproeien met mengsel van water/bakingsoda/scheutje olie (zoek op het forum op Baking Soda en dan vindt je het recept wel ) heeft wél een schimmelwerende werking. Maar... omdat het bij jou al in verregaande staat is weet ik niet of dat nog gaat helpen... Zou in ieder geval het aangetaste blad zoveel mogelijk verwijderen (voorzichtig en gelijk in vuilniszak, niet op de composthoop). Vervolgens sproeien (elke 10 dagen ongeveer) met het Bakingsoda mengsel of het melkmengsel (of ander schimmelwerend iets).En daartussendoor sproeien met de Bitterzoutoplossing om het blad te versterken. Zoiets... denk ik. (Als dit niet klopt dan graag verbeteren. ) Aan het eind van dit artikel van profi-kwekers een handig overzicht, met foto's, van virussen en schimmels e.d. die bij courgettes voorkomen. http://hazera.vipmarketing.nl/site/10CF193B6781FDB6C1257DF8005DC670/$FILE/Brochure%20Squash%20February%202015%20DEF.pdf Quote
NienkeZuiden Geplaatst: 23 augustus 2015 Geplaatst: 23 augustus 2015 Ik heb hetzelfde op mijn courgette planten. De melk oplossing deed helemaal niets voor mijn planten. Vreemd genoeg leken de wespen het wel erg lekker te vinden, de plant zat er vol mee na het sprayen . Nu ben ik de bakingsoda methode aan het uitproberen, er lijkt een kleine verbetering op te treden. Natuurlijk heb ik ook al het aangetaste blad verwijderd. Quote
Flup Geplaatst: 23 augustus 2015 Geplaatst: 23 augustus 2015 Mijn courgettes hadden er ook last van, die heb ik maar verwijderd. Had toch al heel veel courgettes geoogst, dus dat is dan minder erg. Heb nu nog een komkommer en een pompoenplant die er last van heeft. Daar haal ik de aangetaste bladeren van weg en besproei om de paar dagen met melk. Zodra het veld leeg is zal ik de bodem ook aanpakken met zwavelzuuroplossing, want dit wil ik niet in de tuin. En ik ga ook minder meeldauwgevoelige courgetterassen kopen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.