Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

In mijn nieuwe huis heb ik een erg grote wand waar ik een kast voor geplaatst heb (zie foto).

Foto540-NBQLNIN4.jpg

Het raam wat je ziet is op het zuiden en ongeveer 5 meter breed, haaks hierop tegenover de kast dus zit nog een raam van dezelfde breedte als de kast, deze is op het westen. Ook wonen we op de 10de verdieping en is er dus niks wat het lichtinval beperkt. Nu wil ik de kast graag vol zetten met planten, het liefst eetbare!

Mijn idee is om aan de rechterkant 2 peperplanten boven elkaar te plaatsen omdat dit het dichtste bij het raam is. Daarnaast heb ik ook al basilicum, peterselie en bieslook in het kweekbakje gezaaid om later in de kast te plaatsen. Hebben jullie voor mij nog andere suggesties welke planten ik in de kast kan zetten? Ik zat nog te denken aan pluksla, aardbeien en lente ui, liefst nog meer!

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Hallo, ik lees je eerste bericht op dit forum. Was je al bekend met het moestuinforum? En kom je nog eens terug om eventuele antwoorden te bekijken en te reageren? Dat weet je vaak niet met mensen die 1 bericht in 1 forum plaatsen. Velen zie je niet eens meer terug nadien. Wees welkom overigens.

Maar nu over de stelling, die moet je eigenlijk lángs het raam plaatsen. Dan hebben alle planten die jij wilt kweken en eten, genoeg licht. Zoals je het nu hebt staan, hebben alleen de planten dicht bij het raam geplaatst, genoeg licht en de rest staat gewoon te donker, dat worden gestrekte, bleke slungels.

Dat is natuurlijk niet te doen, daarom kun je beter alleen in het gedeelte dicht bij het raam, wat eetbare planten laten groeien. Wel zou je in de vensterbank en dichtbij het raam wat rekken met potten kunnen plaatsen.

Veel succes met het huis en de planten.

Geplaatst:

Hallo,

Het was inderdaad mijn eerste bericht maar ik heb al vaker op het moestuinforum rondgekeken

Wat je zegt dacht ik inderdaad zelf ook al, alleen vind ik het zonde om het rek voor het raam te plaatsen. De 2 rechtse vakken zijn inderdaad het lichtste en daar zou ik dan ook de pepers en dergelijke willen plaatsen. Onder het dichte gedeelte staat nu een sansevieria die het daar wel uit houd denk ik zo. Zou ik in het vak ernaast de kruiden kunnen plaatsen?

Geplaatst:

in een woonkamer lijkt het alsof er veel licht binnen komt. maar in werkelijkheid valt dat nog behoorlijk tegen. op de vensterbank wil nog, maar verder van het raam af wordt de hoeveelheid licht al rap minder.

hier wat meer info over licht en lichtbehoefte van planten: licht-lichtbehoefte-t12172.html

Geplaatst:

Denk dat Huub er op doelt dat we het leuk vinden als je je ook even voorstelt in het daarvoor bestemde onderdeel:

voordeur-f6.html

Over de lichtbehoefte van plantjes heeft Bit een mooi topic geschreven:

licht-lichtbehoefte-t12172.html

Denk dat je na het lezen daarvan je ideeën een beetje zal moeten bijstellen. Planten hebben toch meer licht nodig dan je vaak denkt.

Misschien een idee om in de kast onder lampjes te gaan kweken? Dan heb je gelijk een leuke verlichting.

Daar zijn ook verschillende topics over... te vinden met de zoekfunctie.

(Edit: zie dat Loes me voor was. )

Geplaatst:

Ik heb het gelezen, beetje jammer dus Zullen de kruiden het ook niet doen? Ik heb ook nog 2 balkons, één inpandig op het zuiden en één uitwendig op het westen. Dan deze maar goed benutten denk ik.

Geplaatst:

Je kunt binnen wel veel voorzaaien, in het komend voorjaar bijvoorbeeld. Zoals Erny zegt, kun je ook licht in de stelling maken. Goed voor opkweken zaailingen.

De plantjes vervolgens uitplanten naar je balkons. En dan op je balkon alles eruit proberen te halen, je kunt ook daar de hoogte in met zo'n stellingkast.

Peperplantjes kun je in de winter mooi naar binnen doen en voor een van de grote ramen zetten, de westkant lukt ook nog wel. Die plantjes daarvoor kun je al klein houden van te voren. Je kan ze in de zomer buiten op je balkons zetten. Maar wat je al zei, je kunt ze ook het hele jaar door binnen houden.

Geplaatst:

Met, alwéér, die zoekfunctie krijg je na intypen: "pepers overwinteren" een aantal topics daarover.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon, daar leer je ook van. En dan volgend jaar vroeg (jan/feb/mrt) beginnen met zaaien van de nieuwe peperplantjes.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Aangezien de kast toch gevuld moest worden heb ik er naast wat gewone planten ook een bal met aardbeienplanten ingezet. Tot mijn vreugde heb ik de eerste aardbei al kunnen plukken Binnenkort komen er ook nog wat bakken met kruiden in, deze staan nu nog in een kweek bakje op de vensterbank.

Foto-J34QLLTP.jpg

• 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...