Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Walnoten zitten erg vast


canncon

Aanbevolen berichten

hoi ik heb een aantal keren walnoten van m,n zus gehad maar die zitten erg vast in de schaal , mijn vraag is waar komt dit door en wat is de oplossing. woon zelf in het zuiden van zweden en heb een boom staan die ca 12 jaar is , dit jaar heb ik een grote oogst wel 7 stuks , dat lijkt niet veel maar is meer dan honderd % meer als de afgelopen 4 jaar , vorig jaar had ik er 1 maaar dan geniet je wel . ik vermoed dat er te weinig vocht in de bodem zit , weet niet precis hoeveel grond er op de betreffende plek zit maar ik weet dat er rots onder zit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woon hier in een notedorp, noten zijn pas in Nederland zo rond e 20e September rijp.

Noten worden dus ook niet geplukt,maar moeten geslagen worden.

Als die dan nog niet uit de schil valt, dan is die nog niet rijp.

Anders wacht men tot de eerste herfstorm, dan kun je ze zo oprapen.

 

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slaan van noten is omdat waar je tegen een tak slaat, daar een spruit ontstaat.

Het jaar daarop dus meer noten aan de boom.

Heb nooit iets anders gedaan in de 69 jaar en ook nooit anders gehoort hier.

Het uit de luit laten vallen gebeurt meestal na een herfstorm, begin october, is wel makkelijk,maar minder en kleinere noten volgende jaren.

Dit jaar weer een kleine 30 bomen tot mijn beschikking.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de zwarte walnoot is de schaal ook redelijk dramatisch. Heel veel werk om de noten uit de bolster te krijgen en dan moeten ze nog gekraakt. Volgens mij bedoeld Canccon dat de noten vast in de schalen zitten. Dat verschilt gewoon heel erg per soort. Buren hebben een wilde noot die je echt uit de schaal moet peuteren, mijn walnoot zit mooi los, breekt ook makkelijk open en is er daarna mooi in twee helften uit te halen.

Als het nog een jonge boom is zou je kunnen proberen om er een andere soort op te enten of te laten enten (al schijnt dat met noten redelijk moeilijk te zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een redelijke notenoogst. Daarbij valt me op dat mijn zwarte noot die in een boomwal staat meer levert dan de grotere normale walnoot die vrij staat. Moet ik deze boom ook slaan en wat is de techniek dan (niet onder de gordel )?

 

Hoe lang moeten walnoten drogen voordat je ze kunt consumeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...