Olive Geplaatst: 18 januari 2012 Geplaatst: 18 januari 2012 Dat van die aanmaakblokjes vraag ik me ook af. Wij hebben regelmatig de vuurkorf aan, maar meestal wordt die wel aangestoken met aanmaakblokjes (je hebt van die chemische en meer natuurlijke, wij gebruiken die laatste, maar toch) lijkt me niet echt goed voor mn plantjes toch? Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero
wesleyb Geplaatst: 24 januari 2012 Geplaatst: 24 januari 2012 Dat as een vruchtbare werking heeft op de grond blijkt wel in Afrika: je ziet daar om een vulkaan die as spuwt allemaal groen. Quote
Menph Geplaatst: 24 januari 2012 Geplaatst: 24 januari 2012 Juist Wesleyb. Laatst ook geleerd: de grote grasvlaktes in Afrika kunnen alleen voortbestaan door neerdalend as. As op de bladeren van bomen voorkomt dat ze hier kunnen groeien. Het gras schud het gemakkelijk van zich af. Quote
Bit Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 juist. en wat dachten we van de oude brand-culturen ? Doen ze / we nog steeds wel trouwens..... Quote
RvO Geplaatst: 29 januari 2012 Geplaatst: 29 januari 2012 juist. en wat dachten we van de oude brand-culturen ? Doen ze / we nog steeds wel trouwens..... Ja dat kan. Ook bekend als 'slash-and-burn farming' In de meeste situaties is dit geen geweldig idee . Het grootste deel van het organisch materiaal en een deel van de mineralen gaan letterlijk in rook op; Beter zou het zijn om dat te composteren (voor zover mogelijk natuurlijk, ik kan me zo voorstellen dat tropisch hardhout niet heel vlot composteert) en met de compost bodemvruchtbaarheid, en vooral bodemstructuur, te verbeteren. Quote
RvO Geplaatst: 29 januari 2012 Geplaatst: 29 januari 2012 Dat as een vruchtbare werking heeft op de grond blijkt wel in Afrika: je ziet daar om een vulkaan die as spuwt allemaal groen.Volgens mij veeg je nu twee soorten as net iets te gemakkelijk op één hoop. Verbrand hout en magma zijn toch echt heel verschillende materialen. Zo heeft as uit een vulkaan een hoog gehalte aan silicaten *), meer dan 50%, zo uit mijn blote hoofd. Verbrand hout bevat dat nauwelijks. Helaas, ondanks dat m'n grijze cellen al een paar uur ronddraaien (overuren ) kan ik de details uit de colleges geologie / bodemkunde / bemestingsleer niet meer boven water krijgen. Dus verder kom ik nu niet. Aanvullingen en verbeteringen welkom. Overigens betwist ik niet dat "vulkaanbodems" meestal vruchtbaar zijn (veel mineralen en een goede structuur). Daarom wonen er ook, de wereld rond, zoveel mensen naast een vulkaan. *) (een groep mineralen waar duinzand, maaskiezels, bergkristal en nog veeeel meer gesteenten grotendeels uit bestaan) Quote
ahcbos Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Onder het motto : Je moet niet moeilijk doen als het makkelijk kan is het volgens mij onmogelijk dat houtskool niet biologisch afbreekbaar zou zijn. ALLES op deze wereld is biologisch afbreekbaar. Quote
SuusP Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Huh? Dit is wel een heel oud topic, hè... Maar, ok...Aangezien (hout)as uit bijna allemaal anorgische verbindingen bestaat, zijn er simpelweg weinig organismen die dat afbreken de moeite waard vinden. Er valt weinig energie uit te behalen voor ze. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.