Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

walnootblad verteert volgens mij wel wat moeilijker, net als eikenblad. maar opzich hoeft dat geen bezwaar te zijn.

er is vast iemand die je daar wat meer over kan vertellen.

Groenbemester kan nu ook nog. ik haal groenbemester pas in het voorjaar weg.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Maar als je een groenbemester in het voorjaar onderspit, dan kun je dat stuk toch niet gebruiken voor groenten, omdat er allemaal plantenresten in de bodem zitte ?

Geplaatst:
Maar als je een groenbemester in het voorjaar onderspit, dan kun je dat stuk toch niet gebruiken voor groenten, omdat er allemaal plantenresten in de bodem zitte ?

ik spit niet, dus het is net zoals het blad wat je nu op je bedden legt. daar kunnen gewoon planten tussen groeien. waarom zouden die een probleem hebben met wat plantenresten?

of ik gooi het in de compostbak maar die heb je niet.

Geplaatst:

En Harm spit ook niet. Wat nu?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

tja hij heeft het over onderspitten.

maar niet spitten hoeft toch juist geen probleem te zijn met groenbemester?

of heb ik nu dingen verkeerd geleerd ??

aangepast door Gast
Geplaatst:

Het lijkt me niet zo moeilijk. Harm wil blijkbaar slapende rijk worden, goed, dat kan. Voor een keertje.

Eén of twee kleine krachtinspanningen zijn echter vereist.

Haal zoveel, liefst oude, paardenmest als je nodig hebt om een tien cm dikke laag op je tuin te leggen, nu.

Haal zoveel stro als nodig is om daar een vijftien cm dikke laag (losjes) over heen te leggen. Ook nu.

Volgend voorjaar is veel van de paardenmest al in de grond opgenomen en de rest haal je weg als kern voor je aan te leggen composthoop/bak/ton... whatever.

Want na één zo'n makkie wordt het daarna uiteraard gewoon doen zoals het hoort.

Succes.

Geplaatst:

Nou nou, slapend rijk worden wil ik nou ook weer niet. Ik ben heus niet lui, maar van spitten heb ik alltijd een paar dagen last van mijn rug. Dat zou ik wel een keer niet willen hebben.

Geplaatst:

@harm07, ik zou even uit kijken met dat walnotenblad. Overtuig je eerst even van of het een walnoot (Juglans nigra) is of een okkernoot. (Juglans regia) De walnoot heeft namelijk een stofje in de bladeren dat er voor zorgt dat er niet veel anders onder de boom groeit dan kleine notenboompjes.

Juglans nigra

ZwartewalnootJuglansnigra77101444338290.jpg

Juglans regia

OkkernootWalnootJuglansregia61581444338327.jpg

Geplaatst:

Ooit wel eens een boer gezien die niet ploegt of niet bemest?

Tuinieren is boeren in het klein. Dus het advies is spitten voor de vorst! Evt mest of groenbemester onderspitten, de vorst in de winter de kluiten kapot laten vriezen, en voilá: in het voorjaar verbeterde grond!

Geplaatst:

Nee tuinieren is geen boeren in het klein...

Op dit forum is heel veel info te vinden over het wel of niet spitten. daarnaast heeft dit forum ook een voordeur waar men zich kan voorstellen. Beide zijn te vinden met de zoekfunctie.

Geplaatst:
Ooit wel eens een boer gezien die niet ploegt of niet bemest?

Ploegen doen (steeds meer) boeren steeds minder. Is hot item...tegenwoordig is "niet kerende grondbewerking" steeds gewoner. Precies vanwege bodemvruchtbaarheid. Ploegen heeft enorme nadelen.

Ook wie compost (goed) gebruikt doet aan bemesting. Bemesting met organisch materiaal (waaronder compost) is ook bij boeren steeds gewoner. Zijn goede redenen voor! (Waaronder veel betere opbrengsten mogelijk)

Neen...een moestuin is niet een boerderij in het klein. Totaal andere (betere) mogelijkheden van bodembeheer en veel gevarieerdere beplanting en mogelijkheden om planten te verzorgen.

Geplaatst:

enkel bij zware kleigrond is voor de winter ploegen goed en als je geluk hebt en het vriest is het helemaal goed. door de vorst vriezen de kleideeltjes los. voor de rest; eurocard euhh ik bedoel zo min mogenlijk spitten.

en die walnoot. onder mijn walnoot[regia] is het overdadig groen. of geldt het enkel voor de nigra?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Wat erg, ik zie nu pas de overeenkomst tussen de naam Juglans, en het plantenhormoon juglone.

De juglone, het stofje dat andere planten kan dwarszitten. Vervliegt vanzelf, als de plantendelen composteren. Wordt in het levende materiaal aangemaakt, en bijvoorbeeld door de wortels afgescheiden. Maar in dood materiaal, zoals bladeren, en gevallen takken, valt het vanzelf uit elkaar.

http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/1000/1148.html

Uit de bladeren, verdwijnt het binnen twee tot vier weken. En uit houtsnippers met een half jaar.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
Uit de bladeren, verdwijnt het binnen twee tot vier weken. En uit houtsnippers met een half jaar.

Ook in de bolsters zit het wat langer, zoals in de bast. Wegharken en op de compost ermee Net als het blad en evt. in het voorjaar de bloeiresten.

Onder een notenboom met flinke kroon kan veel schaduw zijn en een notelaar zuipt water....dat zijn waarschijnlijk eerder verklaringen voor dat niet alles er goed groeit.

Ik denk dat het onderscheid van Roelie niet klopt. Okkernoot en walnoot is precies hetzelfde. (J. regia) Ze hebben een aantal broertjes of zusjes zoals de zwarte (okker)noot (J. nigra) of de grijze okkernoot of grijze walnoot (J. cinerea) en nog een paar Juglans-notensoorten afkomstig uit China, Amerika en de Balkan. De J. regia is bij ons ingeburgerd en vrij algemeen...mede omdat de noten van de geselecteerde rassen makkelijk te oogsten en consumeren zijn en het hout veel toepassing had. Ook die andere Juglans bevatten in hogere of mindere mate dat hormoonstofje juglone dat de bomen wat beschermt tegen kieming van concurrerende zaden en ook helpt om insecten weg te houden, m.n. bij warm weer via de bladeren. Maar die vind je bij ons veel minder en dan meestal in een park of privetuin of arboretum.

Geplaatst:

Laat ik het dan zo zeggen, de okkernoot geeft geen problemen onder de boom, de (zwarte) walnoot wel.

De okkernoot is wel degelijk verschillend van de walnoot. Het probleem is dat men ook tegen okkernoot walnoot is gaan zeggen.

Geplaatst:

Ik denk dat ik mij niet zo druk zou maken, over de juglone uit de bladeren en de bolsters. Vooral uitgespreid, en volop blootgesteld aan water en lucht, breekt het snel af. En wat er dan als mulch in het voorjaar nog ligt, hark je eraf en gaat de composthoop op. Mocht er wat in de bodem zitten, tegen de tijd dat je tuin volstaat in mei/juni, is dat ook wel weg. Het mulchen ermee kan juist voordelen hebben, in de bestrijding van onkruid.

Op de site die ik linkte staat een lijst met planten die er wel en niet tolerant zijn. Daar zou je dan nog voor de zekerheid rekening mee kunnen houden. Alhoewel die lijsten eigenlijk verwijzen, naar wat je onder/in de buurt van een walnoot kan planten. En dan gaat het meestal om, die wortels die constant de hele tijd door een flinke hoeveelheid juglone loslaten. Waardoor veel andere planten zich daar niet kunnen vestigen.

Bij de gevoelige planten wordt dan ook aangeraden, niet met grote hoeveelheden materiaal van okkernoten te mulchen.

Groentes die tolerant zijn:

Pompoenen/Meloenen (Gaat waarschijnlijk op voor de hele cucurbitae familie, dus ook courgette en komkommer)

Bonen

Wortels (Andere bronnen, zeggen ook uien (alliums), bieten/snijbieten, pastinaak)

Mais (doet het zelfs extra goed, onder een walnoot)

Framboos

Gevoelig:

Nachtchade familie (Aardappel, Tomaat, Peper/Paprika, Aubergine)

Kolen

Rabarber

Asperges

Erwten

Blauwe bes

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Euh weet niet hoe groot de tuin is maar ik dek in de herfst de aarde af met een flinke laag mooie compost en doe daar worteldoek overheen, laat wel water door maar groeit geen onkruid in. In het voorjaar heb ik mooie losse grond zonder een drupje onkruid. Of doe ik het nou helemaal verkeerd? In ieder geval nooit spitten .

aangepast door Gast

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...