Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke vlinder is dit ?


Tikketim

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand een idee van welke vlinder dit zou kunnen zijn ? Ik vond er gisteren 3 op wat oost indische kers in de tuin. En die groene smurrie , zijn dat de strontjes ?

 

Fototje -> http://1drv.ms/1GzUGXb

 

Ik was zelf ook al aan het opzoeken en het lijkt wel veel op de wapendrager (Phalera bucephala).

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar vlindernet zoals aangegeven door speets.

select de link: "rupsen die veel worden waargenomen".

select een van de volgende links:

"rupsen in het voorjaar" of

"rupsen in de zomer" of

"rupsen in het najaar"

Telkens kom je bij je rups uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je koolsoorten hebben, dan vind je daar waarschijnlijk nog meer van die rupsen. Ze zitten bij mij ook op de planten direct grenzend aan de kolen. Alsof ik ze dan niet zie en ze dan oversla

 

De dikke groene die je op de koolsoorten vindt zijn van het klein koolwitje of geaderd koolwitje. Al zijn er nog andere groene rupsensoorten hoor, die zitten alleen gewoonlijk niet op je kool (en als je goed kijkt hebben die nog andere kenmerken, zoals mooi gekleurde vlekjes aan de zijkant, een hoorntje, dat soort dingen). Ik vind het zelf handig om ze onderling te vergelijken, als het determineren niet lukt. Dan kan ik in ieder geval de gewenste van de ongewenste rupsen onderscheiden.

 

Voor volgend seizoen heb ik alvast vitrage van Ikea in huis gehaald, waar ik hier over had gelezen. Er is trouwens een heel topic voor de identificatie van insecten, voor het gemak wordt het ook voor vlinders gebruikt: insecten-foto-s-en-verhalen-t5261.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten bij mij ook op de planten direct grenzend aan de kolen. Alsof ik ze dan niet zie en ze dan oversla

Nou, ik laat ze dan inderdaad zitten!

Sterker nog: als ze op de kool zitten, transplanteer ik ze naar de OI-kers, die ik speciaal daarvoor zaai.

 

Ik hou van vlinders en ik wil graag met de natuur werken en niet tegen de natuur.

Die rupsen hebben evenveel recht op lekker eten als ik.

Vind ik, maar dat zullen weinigen hier met me eens zijn.

 

Ieder zijn meug, nietwaar

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik bij andere beestjes wel gedaan, zoals luizen. Ineens zat alles onder, maar ik wachtte nog even af. Toen kwamen er johanneskevers en die trokken zoveel mussen aan dat ze de luizen als toetje meenamen. Voor de koolwitjes heb ik ook oostindische kers staan. Geen rupsje op te bekennen. Mijn kolen zijn compleet opgevroten, en ik wil er graag toch nog wat van kunnen eten deze winter. De rupsen zaten zelfs op de tometenplanten ernaast. Soms lukt het dus wel om de natuur zijn gang te laten gaan, en soms niet. Vandaar volgend jaar een net (voor nu heeft het geen zin want dan sluit ik de rupsen juist in). Zoals jij het zegt klinkt het net of ik mijn hele tuin zelf insectvrij maak, en dier- en natuur onvriendelijk ben. Je vraagt niet eens hoe ik met andere "plaagdieren" omga. Omdat ik rupsen van mijn kolen haal? Dank je wel hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...