Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jonge framboos deze herfst snoeien???

MartinH

Recommended Posts

Overweging is hoe sterk is de plant (al)? Ik neem aan dat je ze even bekeken hebt, toen je ze plantte...?

Was ie al heel goed beworteld toen je hem plantte en maakte hij al nieuwe scheuten?

Zo ja, dan kun je deze herfstframboos in jan./feb snoeien. Ik zou tot dan wachten en hem goed laten aangaan (inwortelen) waarbij hij nog wat van de bladeren kan profiteren (fotosynthese) daarbij tot alle bladeren afvallen. Ik zie aan mijn herfstframbozen (o.a. Fallgold) dat ze nu nog groeien en vruchten dragen die nog rijpen. Ze zijn dus nog niet in winterrust.

Is hij nog niet echt op gang of moet ie nog echt wortels maken, dan zou ik de langere scheut wegsnoeien en een of twee kleinere wat inkorten.

Blijken de korte scheuten volgend seizoen al te oud om nog op te dragen, dan kun je die in mei of zo alsnog wegknippen. Maar je kunt er ook al wat vroegere vruchten op krijgen.

Herstframbozen kun je geheel terugsnoeien voor najaarsoogst of deels (30 a 40 cm.) voor een meer gespreide (maar kleinere) oogst over langere tijd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.