Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vierkante moestuin bakken met klimrekken in patio

Aanbevolen berichten

beste experts,

Een vraag. Ik hobby zelf op kleine schaal met een moestuintje. Nu willen we op de basisschool van mijn dochter een squar foot gardening/ vierkante moestuin concept beginnen. De patiio is bv daar beschikbaar voor. Mijn vraag:

is het slim om dat in de patio te doen, gezien zonlicht? Wie heeft daar verstand/zicht op?

De afmetingen van de patio zijn 8,5 bij 7,5 meter met aan beide langste zijden ramen, met ruimtes naar binnen toe.

De hoogte van de patio muren schat ik zo op 3 tot 3,5 meter..

Graag hoor ik uw antwoorden. BVD!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt héél veel over te zeggen en dan moet ik oppassen niet een heel epistel te gaan maken over alle mogelijkheden, valkuilen en eigenlijk vrij vanzelfsprekende onmogelijkheden.

Ik zou er zeker voor gaan. En wel vanwege het uitgangspunt: kinderen ( en ouders en leerkrachten ) in contact brengen met groeiende zaken. Gewoon doen dus en je niet laten tegenhouden. Superleuk.

De onmogelijkheden, een shortlist : licht. Aan ramen heb je niks. de planten hebben licht nodig. Dat is in zo'n patio beperkt aanwezig. In het deel waar de zon wel ruim toegang heeft zal door het door "om-muurde effect" erg heet kunnen worden. Aan de zuidzijde, waar de zon helemaal niet komt zal alleen een echte schaduwliefhebber kunnen groeien, dat zijn er in het moestuinieren niet veel.

Naast het licht heb je in zo'n patio ook behoorlijk last van rare draaiwinden, die nogal verwoestend kúnnen zijn.

Luis, ongedierte-aanvallen ( onbalans in het micro-klimaat ) en schimmels zullen zeker een aandachtspunt zijn.

Tip : doen, maar je verwachtingen niet te hoog leggen. Het bij simpele teelten houden die niet zo gevoelig zijn voor van alles en nog wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Het kan prima. Mijn vriendin Kim (ook op dit forum onder dat naam) heeft een patio tuintje en volgens mij gaat het elke jaar prima.

Maar inderdaad: noordelijke richting kan niet en alles moet goed vastgebonden zijn (tegen wind). Ik zou dan ook niet voor de wortelgroenten (bijv wortels, pastinaak, raapstelen) of koolgewassen (kan maar neemt heel veel ruimte) gaan. Het kan natuurlijk in SQFG wel, maar je krijgt meer resultaten met bijv (snij-)bonen (hoogstam met stokken is echt leuk voor een patio en geeft heel veel oogst), aardbeien (kan ook in een hangende potten), radijsjes, sla, tomaten, komkommers, uien (pootuien VEEL makkelijker dan zaad), kruiden. In 20L potgrond zakken kun je zelfs aardappelen kweken.

Fruitbomen(ballerina bomen of minitrees) en bessen kan ook, maar dat moet in een aparte grote pot plaats vinden en geeft meestal wat minder resultaten omdat je meestal de 1e jaar geen oogst krijgt.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...