Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

wat zaaien/planten op de plek waar de coniferen stonden?


Flienemien

Aanbevolen berichten

we zijn net verhuisd, heb me een mooie plek gekregen om me uit te leven, maar zit met een dilemma.

we hebben de laatste drie meter van de plek dat mijn moestuin zal worden, bijna 40 jaar oude coniferen uitgedaan.

de stronken hebben we laten zitten, omdat dit bijna onbegonnen werk is 17 stronken uit te graven. nu ben ik op zoek naar iets wat ik in het voorjaar tussen deze stronken kan zetten zodat die drie meter toch nog iets kan opleveren.

 

heeft er iemand tips of suggesties voor mij??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik ook nieuwsgierig naar omdat ik ongeveer eenzelfde stuk grond heb.

De stronken zijn wel tot juist onder de grond afgezaagd en nu ga ik er gaten in boren en er bitterzout in gooien, schijnt dat de stronken dan rapper verrotten.

Vlakbij hebben er hier vroeger ook nog kaarspopulieren gestaan en een haag van paplaurier (Prunus laurocerasus) die wel vier meter hoog was, alles totaal verwilderd.

De wortels van dit alles zijn ook blijven zitten maar dat is nu toch al meer dan vijf jaar, die coniferen zijn pas begin dit jaar weg gedaan.

Ondertussen zijn er van bij de buren veel paardenstaarten gekomen dus veronderstel ik dat er te weinig mineralen in die grond zitten.

Rare bedoening hier hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe kort je de stronken heb afgezaagd maar ik heb nu al een paar maal coniferen verwijderd (eenmaal uit de tuin 18 meter, paar jaar later nog eens 15 meter) en dit jaar een stuk of 10 stuks

de oudste bomen waren 20 jaar oud en de jongste 12 jaar oud

 

Toch is het goed te doen,

 

Ik heb 1 spade goed scherp geslepen (dat steekt makkelijk door de wortels heen) dan ben ik op een afstand van ca 30 cm rondom de stam gaan graven.

Op zeker kom je dan van die hele nare/taaie wortels tegen die de reden zijn waarom je hier liever niet aan begonnen was, maar daarvoor is ook een oplossing, de reciprozaag

Deze kun je al voor een paar tientjes kopen en lost een hoop problemen

 

Een stronk die ik langs de schuur had laten zitten (enkel boompje) was 5 jaar later toen we het tegelwerk gingen ophogen nog niet verteerd

 

De recipro maakt het werk vele malen makkelijker

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

de reprico is een goede oplossing, we zitten in de bouw dus van die werktuigen genoeg hier

 

maar ben momenteel 6 maand zwanger en de zaak draait op volle toeren door het nog zo goede weer, dus daarom blijven de stronken nog even steken...

 

een vijg is wat permanenter denk ik, niet? mag deze wel zo veel verplant worden?

 

zijn er echt geen groentjes/ vruchtjes die met een beetje verbetering hiertussen kunnen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO een recipro wordt op den duur wel bot maar de blaadjes zijn niet zo duur

voor een tientje aan bladen was ik een gelukkig mens, dat was het me dubbel en dwars waard

 

Met een bijl lukt het ook wel maar moet je toch veel zand weghalen voor je kan hakken, eigenlijk een beetje hetzelfde als een scherpe spade maar er blijven altijd van die wortels die hardnekkig zijn en dan is de recipro een uitkomst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...