Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem in de kas vervangen


MartinH

Aanbevolen berichten

Momenteel ben ik m'n kas aan her herinrichten, nieuw pad erin en wil de bodem wat ophogen. De afgelopen jaren heb ik m'n tomaten in emmers gekweekt omdat het allemaal wat minder werd.

Wat ik nu wil doen is de grond zo'n 40-50cm uitgraven, dan binnenkort een lading oude stalmest erin gooien en er een lading tuinaarde bij gooien.Deze mengen met de mest en de hele winter zo laten liggen. Dan tegen de tijd dat het kweken weer gaat beginnen, de boel bedekken met een flinke laag potgrond.

Wat denken jullie, goed idee of waanzin???

Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaats van emmers kun je ook pvc rioolbuizen met een behoorlijke dikte en ca. 25 a 30 cm lang nemen of grote bloempotten van 15 liter en meer en die ingraven. Heeft als voordeel dat als de planten groot worden ze voedsel en water uit de bodemomgeving kunnen halen. Eventueel per jaar wat opschuiven, geeft ook al wat verlichting op het gebrek aan wisselteelt. Mijn kasje heeft geen heel diepe fundering, waardoor vlak langs de rand planten ook een optie is...de wortels groeien deels in de grond buiten de kas en halen daar ook water en voeding.

 

Mulchen met compost (zie daarvoor andere topics) helpt behoorlijk de ziektedruk in de moestuin te verminderen. Ik denk dat het vooral ook goed kan doen voor bodemziekten/gebreken als gevolg van weinig teeltwissel in een kas. Ik heb mijn kasje vanaf begin dit jaar, maar pas dit hier ook toe. Dus voor mij geen potgrond bovenop maar een stevige laag compost. In jouw geval zou je de oude stalmest ook als mulch kunnen gebruiken in plaats van compost. Als ze echt verteerd is, stinkt ze niet meer en kun je ze als een vorm van compost beschouwen. Verder de bodem vooral met rust laten, zodat het bodemleven zich goed kan opbouwen. Want dit bodemleven zorgt dan voor gezonde grond en helpt je planten gezonder te houden. Misschien dat je met dit soort maatregelen de noodzaak voor zware ingrepen, zoals alles vervangen, veel minder kunt houden.

 

Omdat komkommers een vochtiger klimaat en aanzienlijk meer water vragen, zou ik in de kas toch een apart stuk geven en jaarlijks een soort roulatie toepassen. Paprika's gaan prima in relatief kleine potten en emmers....dus door die daarvoor te gebruiken, gun je de bodem van dat stuk van je kas een relatief rust-jaar voor de intensieve teelt van vruchtgewassen. Denk verder eens aan fruit in zeer grote potten (verplaatsbaar!) om toch ook iets anders in je kas te kweken: als je kleinblijvende boompjes kiest en ze smal snoeit (bijv. een snoervorm) blijft je kas flexibel en kun je ook (van plaats) wisselen.....druiven, perzik, nectarine, blauwe bes, aardbei en framboos, zure kers zijn wat opties.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja waarchijnlijk is het inderdaad het beste om in emmers te blijven kweken, Ik heb 15liter emmers waar ik onderin flink wat gaten heb gemaakt,

Ze gaven dit jaar best een goede opbrengst, De wortels kwamen door de gaten heen maar wortelden niet zo diep in de grond.

Maar de bodem moet ik nu toch wel vervangen, het is niet veel meer en door het opnieuw bestraten is het een zooitje geworden, flink aangestampt en zo.

 

Mijn idee van oude stalmest met tuingrond vermengen is wel goed?? In de emmers komt dan natuurlijk potgrond,

Link naar reactie
Delen op andere sites

In grote emmers kweken kan ook, dan moet ge enkel die grond vervangen en niet de ganse serre grond.

Dat ga ik vanaf volgend seizoen doen.

 

Ja dat doe ik ook. Afgelopen jaar had ik 1 tomaat per 40 liter action wasmand. Komend seizoen ga ik daarnaast ook 10 liter potten proberen en deze half ingraven. Eens kijken wat beter werkt.

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinaarde en potgrond hebben de bekende problemen (veenafgraving) reden waarom ik het niet meer gebruik.

Ik heb nu voor het vierde achtereenvolgende jaar tomaten in mijn kasje geteeld, in de volle grond. Elk jaar wordt de opbrengst groter en de planten blijven gezond. Nooit last van ziektes. Dus blijkbaar kan het wel...

Ik vul in het najaar de grond in de kas wat aan met mooie grond van buiten (ca 5 cm). Dan een flinke laag oude stalmest (5 a 10 cm). Een paar gieters water erover (het regent in de kas niet he!). De eerste jaren dekte ik af met plastic, nu doe k het met een dikke laag stro. Daar ben ik erg tevreden over. Begin april haal ik het stro eraf en daaronder bevindt zich dan prachtige rulle aarde. Hoef ik niets meer aan te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mevr. Vogel schreef:

Ik heb nu voor het vierde achtereenvolgende jaar tomaten in mijn kasje geteeld, in de volle grond. Elk jaar wordt de opbrengst groter en de planten blijven gezond. Nooit last van ziektes. Dus blijkbaar kan het wel...

Ik vul in het najaar de grond in de kas wat aan met mooie grond van buiten (ca. 5 cm). Dan een flinke laag oude stalmest (5 a 10 cm). Een paar gieters water erover (het regent in de kas niet he!). De eerste jaren dekte ik af met plastic, nu doe k het met een dikke laag stro. Daar ben ik erg tevreden over. Begin april haal ik het stro eraf en daaronder bevindt zich dan prachtige rulle aarde. Hoef ik niets meer aan te doen

 

Dit is lijkt veel op de compostmethode die ik zelf toepas. (Zie topic: https://www.moestuinforum.nl/compost-voor-een-gezonde-en-vruchtbare-tuin-t19164.html )

Oude en goed verteerde mest kun je als compost beschouwen.

 

Toch enige bedenkingen en voorspellingen als ik beredeneerd inschat wat er gebeurt door wat je doet.

 

a. Met 4 jaar 5 a 10 cm. stalmest wordt de dosis wel erg groot en zul je nu wel zo een beetje aan het overbemesten zijn. Voor het eerste jaar is 5 cm prima...jaren daarna 2 a 3 cm en na 5 a 6 jaar zou je met deze hoeveelheden dan aan de grens zitten van wat voor landbouwers als maximale waarde in het mestdecreet wordt aangehouden (Ik baseer me nu op de berekeningen in het handboek van Velt.) Jij gaat er ruim overheen. Dat wil zeggen dat je niets nuttigs meer toevoegt en vooral aanzienlijke schade kunt gaan berokkenen aan het grondwater en milieu met deze grond. Ik denk dat het tijd wordt om je dosis bemesting te verlagen tot een instandhoudings-hoeveelheid van 0.5 a 1 cm. per jaar. Boeren riskeren fikse boetes als ze bemestingsnormen overtreden. Ik schat bovendien dat een meer geleidelijke opbouw van je voedingsniveau een nog beter resultaat zou hebben gegeven. Dat de resultaten jaarlijks beter werden klopt, maar beter dan "goed" kan niet meer en overbemesting roept -ook teelttechnisch - andere effecten op. Zo zou bijv. de voedzaamheid, bewaarbaarheid en gezondheid van wat je eet uit je kas erdoor kunnen verslechteren. Plof-gewassen die geen betere voeding meer zijn en zelfs gezondheidsschade kunnen geven.....

 

b. Voor de bodemgezondheid zou je oude verteerde mest beter afwisselen met compost die uit meer gevarieerde ingrediënten is gemaakt dan (koeien?)poep + stro. Hoewel koeienmest vrij evenwichtig is van samenstelling in N-P-K (dezelfde planten elk jaar eten daar alleen de voor hen gewenste voedingstoffen uit) loop je het risico van overschotten en tekorten in wat je toedient (hoe zit het met andere elementen als NPK?) en door het eenzijdige dieet van wat dezelfde planten ieder jaar eten. Afwisseling met compost die met veel gevarieerdere ingrediënten is gemaakt zal een completer resultaat geven en minder kans op bepaalde overschotten en tekorten die kunnen ontstaan.

 

c. Voor wat betreft bodemgezondheid kan ik 4 jaar zonder bodem-gerelateerde ziekten wel verklaren, ondanks dat er geen wisselteelt is. Je vervangt jaarlijks een deel grond + voor zover het bodemleven zich kan ontwikkelen, gaat er een ziekte-verlagende werking van uit. Maar toch zal over 1?, 2? 3? jaar dit minder gunstig gaan worden en de kruik eens barsten. Wisselteelt en afwisseling kan je hiertegen beschermen.

 

d. Het jaarlijks afgraven en weer opnieuw aanbrengen van grond betekent dat je bodemleven daardoor flink wordt verstoord en weer een aanzienlijke herstelperiode nodig heeft om optimaal zijn goede werk te kunnen doen. Micorrizha-schimmels kunnen zich bovendien nooit echt opbouwen tot intensieve netwerken. Als je dit zou kunnen voorkomen zou je nog een flinke stap vooruit kunnen maken. Bovendien zou het je aan het begin van het seizoen een aanzienlijke groei-voorsprong kunnen geven aan wat je dan kweekt, want vooral dan biedt een goed ontwikkeld bodemleven veel voordeel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...