Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterprei zeer klein nog


tomvm

Aanbevolen berichten

Foto mag natuurlijk. Maar die zal weinig aan het antwoord kunnen veranderen.

 

Die winterprei zal nauwelijks of niet meer groeien voorlopig. Dat komt door de hoeveelheid licht (daglengte) in combinatie met de temperaturen (zelfs nu het voor de tijd van het jaar soms erg zacht nog is). Heel misschien dat in maart of begin april, als de dagen alweer lengen, en als de temperaturen dan goed zijn de prei nog een heel klein beetje groeit, maar dan gaat ze ook heel snel schieten (bloeistengels maken) en wordt ze on-eetbaar. (Op het moment dat de bloeistengel in het hart van de plant wordt aangemaakt, verandert de structuur en wordt ze hard en stug...zelfs met lang koken krijg je dat niet meer lekker).

 

Mijn advies is dus: eet die kleine preitjes lekker op...klein maar fijn en supervers uit eigen tuin.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterprei kan tegen vorst, als na de winter de temperatuur oploopt,

komt de groei in de prei.

Hier staan op percelen van preitelers herfst en winterprei,

waar herfstprei een stengeldikte heeft van 4-5 cm, heeft winterprei een stengel van 3 cm

Hetzelfde geld voor lengte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk ras winterprei heb je Tom ? Een echte winterprei groeit ook bij de huidige temperaturen nog wel door en er zijn rassen die juist in het vroege voorjaar een flinke groeispurt krijgen en pas laat tot het vormen van bloemstengels over gaan . Zo'n ras is o.a. de blauwgroene winter Laura , een ras dat ik al jaren teel. Dit voorjaar heb ik deze prei op 12 april ingevroren (even gespiekt op de etiketten in de diepvries) en van een bloemstengel was toen nog geen sprake.

 

Of je nu al of niet zo'n lang doorgroeiend ras hebt , bemest de prei nu wel nog een keer met npk ook al is het al eind november. De oorzaak van dat het nog sprieten zijn is vrijwel zeker een tekort aan bemesting . Al zal er uit jouw sprieten geen echt mooie prei meer kunnen groeien , een bruikbare prei kan het met een beetje geluk nog wel worden. Geef ze dus daarom nu wat npk en herhaal dat begin maart nog eens met een wat grotere gift. Zo heel voorzichtig hoef je niet te zijn , prei overbemesten doe je niet zo gauw.

 

Weet je niet welk ras je hebt , hou dan zeker in het voorjaar de groeiwijze in de gaten om niet verrast te worden door al inwendig gevormde bloemstengels. Zodra nieuwe bladeren een duidelijk spitser uiterlijk vertonen wordt het hoog tijd de prei te oogsten want dat is een teken dat de prei aan het vormen van bloemstengels begint.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ras dat ik gezaaid heb is de blauwe van solaise (of zoiets)

 

ik denk dat ik het ook besef nu, dat ik ze te laat gezaaid heb en dan veel te lang heb laten staan voor ik ze uitgeplant heb (ook een beetje doordat ik op dat moment geen plaats had om ze uit te planten).

ik denk dat ik deze gezaaid heb in juni en pas eind september of begin oktober heb uitgeplant

 

ik ga ze dit jaar ook in april of mei zaaien en dan al in juni/juli uitplanten

 

dat gaat volgens mij beter gaan

 

 

en je kan die dan heel de winter gewoon 'op het veld' laten staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterprei kun je de hele winter in de tuin laten staan.

In juni/juli winterprei zaaien wordt (in Vlaanderen volgens Velt) stekprei of jonkmansprei genoemd. In mei/juni zou deze prei dan te oogsten zijn. Ik heb dit ook eens geprobeerd maar helaas zonder succes: kleine preien, die in het voorjaar al begonnen te schieten.

 

Ik zaai mijn winterprei zo half april. Ik heb dan redelijke preien. Echter: vergeleken met mijn zomerprei zijn dit eigenlijk maar kleine preien. Ik ga komend jaar mijn winterprei in februari voorzaaien onder glas. Kijken hoe dit gaat bevallen. Ik denk dat in mei zaaien ook te laat is. Het zal wellicht uitmaken waar je woont. In het noorden begint het groeiseizoen later dan in het zuiden.

De zomer/herfstprei zaai ik half december al onder glas. Ik laat deze eerst in de kamer ontkiemen en breng deze dan over naar de koude kas. Vorig jaar, bij wijze van experiment, een gedeelte op zolder voor een raam en een gedeelte in de kas laten opgroeien. Die in de kas waren mooier van kwaliteit: rechter, steviger, groener. Maar goed, het was vorig jaar een zachte winter.

Als bemesting geef ik duivenmest. Hierin zit veel stikstof. Daar houdt prei van. Ik heb altijd mooie dikke en lange zomerprei. Zeker in vergelijking met mijn buurtuinders, die de prei pas zaaien wanneer ik al aan het uitplanten ben.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn prei is ook nog erg klein. In mijn geval een combinatie van te laat zaaien én te laat uitplanten (sommige planten waren al meer dan potlooddik toen ik ze uitplantte en dat is volgens mij niet gunstig). Je verstoort de groei dan op een later tijdstip door het knippen van blad en wortels. Maar veel kleine preitjes zullen ook wel lekker smaken....we gaan het zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook wat te laat gezaaid, en te laat uitgeplant, ik verwacht niet eens meer dat het nog fatsoenlijke preien worden. Maar ze zijn wel HEEL erg lekker. En elke keer dat ik er eentje oogst zit er nog meer smaak aan. Ik gebruik ze nu als smaakmaker in allerlei gerechten, paar dagen terug in de nasi en vandaag in de pasta met kip en chorizo (en courgette en ui en knoflook en creme fraiche), en ze zijn echt lekkerder en veel overheersender dan de wel gelukte winterprei van vorig jaar. Ik ga er een paar laten staan en wie weet kan ik er zaad van trekken of laat ik ze zelf uitzaaien. Want prei is altijd lekker, maar deze ienemiene preitjes zijn echt supersmaakbommetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai mijn zomerprei en winterprei allebei in januari. Mijn probleem is dat ik ze wat te dicht op elkaar zaai, maar toch heb ik dit jaar (2e jaar) preien van een goede 5 cm dik. (in maart/april dan als kluit over op volle grond en in juni ongeveer los uitpoten)

 

De mest van onze konijntjes zal zeker aan de dikte hebben bijgedragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...