Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hallo!

_*_iris_*_

Recommended Posts

Ik lees hier al een paar maanden mee, en vind het zo gezellig hier dat het toch eens tijd werd om me aan te melden.

Ik heb geen tuin, en ben te lui om een tuin te huren op een complex (of eigenlijk vooral om een paar keer per week 10 km op en neer te gaan fietsen naar zo'n complex). Dus ik doe wat ik kan op ons (gelukkig wel erg grote) terras. Ik woon in een appartementencomplex met een soort binnentuin, alleen ligt die binnentuin dan op het dak van een parkeergarage. Geen volle grond dus. Maar wel een groot terras.

Een rondje foto's van west naar oost (alle foto's zijn aanklikbaar voor een grote versie). Deze foto's zijn van twee weken geleden maar geven wel een aardig beeld.

Pruimenboompje met zowaar pruimpjes. En een vijg in de hoek, maar daar verwacht ik geen vruchten aan:

th_CIMG0460.jpg

Dan De Rijdende tuin, met op dit moment peultjes, capucijners, een paar tomaten, wat pluksla, basilicum aan de voet van de tomaten, zo hier en daar een doorschietende raapsteel, landkers (uit het zicht), bieslook, en wat aardbeien maar die doen niet veel:

th_CIMG0461.jpg

De Rijdende Tuin is een oude boekenkast die ik vorig jaar heb geverfd met epoxy om 'm weersbestendig te maken, met wielen eronder. Hier is een oude foto waar-ie nog leeg is:

th_CIMG0234.jpg

Ik vind erwtensoorten echt zo schattig! Superleuke blaadjes en bloemetjes. We hebben ook redelijk serieus kunnen eten van de peultjes dit jaar, toch wel een maaltje of zeven inmiddels.

th_CIMG0462.jpg

Oostindische kers heb je nooit genoeg:

th_CIMG0463.jpg

Tomaten. De meeste zijn inmiddels uigeplant in de vijver (ouwe vijver uit de tuin van mn ouders). Als de peultjes even opschieten met uitbloeien, kan de rest in De Rijdende Tuin.

th_CIMG0464.jpg

Ik heb negen tomatensoorten dit jaar, van de meeste twee planten, van sommige drie:

Oranje van Goeijenbier

Gardener's delight

Green zebra

Matina

een gele kerstomaat die vorig jaar erg lekker was (geen idee wat voor soort het was verder, zaadjes gekregen en niet op gelet)

rode kersromatomaatjes, zaad genomen uit superlekkere tomaatjes van de turkse groenteboer

Siberian egg

Brandywine cherry

Yellow taxi

En nog wat kruiden binnen:

th_CIMG0466.jpg

Hallo Iris en welkom op dit forum. Het is wel een aparte lokatie zo bovenop een parkeergarage. Ik neem aan dat het daar toch best wel warm kan worden. Dat heb je mooi gedaan met die bak op wielen. Ik kan helaas de foto's niet groter zien maar het ziet er aardig groen uit Veel plezier nog met je Makkelijke Moestuin.

Good things come in small packages

Hoi Iris,

Je rijdende moestuin vind ik geweldig!!! Zo kan je zon en schaduw mooi reguleren, en als je met een boel mensen op het terras wil, schuif je de erwten even in een hoek... multifunctioneel... houd ik wel van...

En mijn oog zag ook het broertje van mijn eigenste tuinkabouter... een norse, maar plichtsgetrouwe bewaker van je planten...

Dankjewel voor de verwelkomingen!

Klopt Helly, het kan hier aardig warm worden, het ligt helemaal beschut. Op sommige zomerdagen een beetje te warm voor mij, maar de tomaten vinden het heerlijk . We kunnen in het voor- en najaar altijd lekker buiten zitten als het in de onbeschermde buitenwereld eigenlijk te koud is. Heel fijn.

De foto's zouden in grote versie in een nieuw window moeten openen als je erop klikt; kan zijn dat je browser dat niet goed vindt (Internet Explorer bijvoorbeeld heeft soms bij default de veiligheidsinstellingen zo strak staan dat een beetje normaal websurfen eigenlijk niet gaat).

Ha Jasmin, ja, het terracotta leger van de eerste keizer van China uitgevoerd op kniehoogte in kunststof, vorig jaar te koop bij de Blokker . Ik heb er nog eentje (die is ietsje anders), maar die staat niet op de foto. Ik ben een paar jaar geleden speciaal naar Londen gegaan om de tentoonstelling in het British Museum te zien over die keizer en het terracotta leger (erg goeie tentoonstelling was dat, een paar maanden later waren ze in Nederland te zien maar dat wist ik nog niet toen ik naar Londen snelde). De lampjes in de voet waren bij die van mij wel binnen een paar weken kapot. Ik heb erover zitten denken om de lampjes eruit te slopen en de voet te vullen met bier als slakkenval, maar hoe krijg je die derrie er dan weer uit he. Yuk. Slakken zijn wel een beetje een probleem hier, er zijn niet genoeg vogels denk ik.

Schaduw is er niet echt, terras ligt pal op het zuiden en eigenlijk de hele dag in de zon. Eten is er genoeg zou ik zeggen (die slakken dus). Misschien als ik in de winter zo'n voerbol ophang, dat ze dan volgend jaar in de lente en zomer ook blijven komen? Dat kan ik weleens uitproberen inderdaad. Bedankt!