Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin indeling 2016


Joyce12

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben al een beetje begonnen met de indeling te maken voor volgend seizoen. Wellicht hebben jullie tips om het anders te doen.

De aardbeien staan al vast, volgend jaar voor het 2e jaar.

 

2015121122511395451449870956.jpg

 

Vorig jaar was de indeling als volgt:

bonen stonden op kolen

bladgewassen stonden op aardappelen

vruchtgewassen stonden op bonen

wortelgewassen stonden op vruchtgewassen (pompoen/mais)

kolen stonden op bladgewassen

aardappelen stonden op wortelgewassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat heerlijk simpel en overzichtelijk.

 

Ik heb een plattegrond (op schaal) in Excel van hoe de tuin nu is, en een tweede plattegrond van hoe het moet worden, en een derde plattegrond die 'experiment' heet en waarin ik met van alles schuif zodat ik kan klooien en nog steeds weet waar de knoflook geplant is.

 

Ik ben van plan alles door elkaar te planten, een beetje permacultuur en een beetje hopen dat verspreid planten slakken en ander gespuis binnen de perken houdt. Maar ik moet het allemaal nog avonturen, dus aan mij heb je verder niks.

 

Als ik jou was zou ik wel voor de grap de 'drie gezusters' proberen, en die bonen tussen de mais en pompoenen planten. Als het giga mislukt mag je mij de schuld geven. Als het wel lukt, hoera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn indeling ook gemaakt in Excel, is ook makkelijker aanpassen, mocht ik een fout hebben gemaakt.

 

Ik ben wel bang dat je pompoenveld ietwat klein is, tenzij je 1 of 2 pompoenplanten op dat stuk hebt staan. Voor de mais is dan wel wat minder ruimte over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel aardbeien!! Speciale reden? Ik zou wel geneigd zijn denk ik om wat minder aardbeien te zetten en daarvoor in de plaats bijvoorbeeld courgettes.

Maar is een kwestie van smaak natuurlijk

Heb je ook al gedacht over voor/nateelt? Na de vroege aardappelen kan boerenkool, en voor mais/pompoenen kan spinazie. Geeft je meer opbrengst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

 

De reden dat er zoveel aardbeien staan is omdat we erg gek zijn op aardbeien. Vorig jaar deelde ik de tuin samen met m'n nichtje wat betekende dat je ook maar de helft kon oogsten, dus vandaar dat er nog zoveel aardbeien staan. Niet erg, want bijvoorbeeld courgettes is niet echt mijn ding.

 

Over de voor/nateelt heb ik eerlijk gezegd nog niet nagedacht. Maar wat jij zegt is zeker handig! Hoe zou ik dat dan volgend jaar moeten doen met de kolen? Juist op dezelfde plek zetten als de boerenkool dan?

 

Heeft iemand misschien nog meer tips wat betreft voorteelt en nateelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik vrij zuinig met koolsoorten. Ik vind ze lastig te telen en je moet eigenlijk een vruchtwisseling van 6 jaar aanhouden om knolvoet te voorkomen. Op een klein perceel is dat best moeilijk. Van de koolsoorten teel ik boerenkool op 1/3 van het aardappelvak en op de rest van het vak komt mosterdzaad (zelfde familie). Verder teel ik meirapen en rammenas waar het uitkomt een rijtje. Daar hoop ik dan maar het beste van

Als je van tuinbonen houdt is dat ook een prima voorteelt. Je kunt ze onder glas al in januari zaaien en in de volle grond uitplanten als het niet vriest. Eind mei zijn ze dan geoogst. Daarna kun je nog van alles zetten: mais, pompoenen, maar ook venkel, bieten, winterprei.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...