Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wij zijn bezig om een nieuwe schuur te bouwen, hiervoor gebruiken we douglas, maar omdat deze nogal ruw gezaagd is halen we de planken eerst door de vandikte bank.

hiervan blijft dus veel schaafsel over

het gaat om onbehandelde planken

Inmiddels hebben we zo een 30 a 35% gedaan en hebben één (kleine) kliko vol

Mijn vraag is, kunnen we wat met dit schaafsel, mulchen oid ? douglas is wel een houtsoort dat een lange levensduur heb en daarom vraag ik me af of het uberhaupt nog bruikbaar is

Geplaatst:
  • Auteur

inmiddels 80% gedaan en nu ook een grote kliko vol

daarna nog de balken, dus waarschijnlijk kom ik aan nog wel een kliko...

Ik hoop dat dit bruikbaar is, weggooien is zó zonde

Geplaatst:

Ik had van het weekend wat schaafsel van onbewerkt hout en heb het gewoon op de composthoop gegooid. Waarom niet?

Ik zou niet meteen een kliko vol door de compost gooien , ik denk dat je dan een grote dikke plak krijgt waar geen zuurstof doorheen kan, maar af en toe een schep erdoorheen, ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.

Mulchen zou ik zelf niet doen omdat het wat lastiger even opzij te vegen is als je iets wil planten of zaaien, en ook weer om zo'n dikke plak te voorkomen als het vochtig wordt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok dat is alvast een deel van wat ik wil weten, nu hebben wij geen composthoop (wellicht in de toekomst) maar wel aardig wat tuin, ik kan dus een laagje over de aarde strooien en dan een beetje er doorheen schoffelen/harken ?

Nu staat mij er ook iets van wij dat naaldhout niet zo geschikt is in de tuin, maar dat kan ik mis hebben

dus dat is het andere deel van mijn vraag

Geplaatst:

Volgens mij verzuurt je bodem wat als je alleen met naaldhoutsnippers mulcht. Misschien combineren met wat loofhoutbladeren of grasmaaisel o.i.d.?

Geplaatst:
  • Auteur

ah, dus als ik het wat meer gebruik rondom de cranberry's bijv. dan zou dat positief zijn

dat is vast een mooie bestemming om daar wat door de grond te werken

Geplaatst:

toch ff aanhaken: als je houtsnippers dóór de grond gaat werken nemen ze veel stikstof om te verteren: linkje

Geplaatst:
  • Auteur

Gewoon er op strooien en meer niet is het beste. zo zal ik het dan doen

hoe dik mag de laag zijn die ik er op strooi ?

Het zijn fijne krulletjes (machine vandiktebank) iets groffer dan zaagsel

Geplaatst:

Enkele centimeters lijkt me. Omdat het wat fijner is en nat wat uitzet, vermijden dat een luchtdicht pak ontstaat. Aan de andere kant dik genoeg om meeste onkruid te onderdrukken. Lucht is nodig bij vertering. Waarschijnlijk blijft het dan wel luchtig, anders eens even met de hark of cultivator erdoor.......is meteen wieden indien nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh....dan kan ik nog wel wat bijstrooien, ik zie er nu nog her en der de grond/compost er doorheen, dus een cm dik zal het zijn, niet meer

Reuze bedankt ik kan weer verder

BTW, hoe lang blijft dit zaagsel, wanneer is het een beetje opgeteerd dat ik de grond weer zie

Geplaatst:

Hoe lang verteren duurt kan ik moeilijk inschatten voor jouw situatie en specifieke houtsoort.

Hier in onze siertuin hebben we jarenlang boomschors op paden gebruikt en sinds enkele jaren is dat houthaksel. In de bostuin gebruik ik grote hoeveelheden hakselhout van alle voorhanden houtsoorten of gebracht door een groenbedrijf. Na ongeveer 2 seizoenen begint dat allemaal zo ver te verteren dat het weer eens wordt aangevuld. Wat er dan overblijft is een laagje molm-achtig spul, maar een groot deel wordt ook door wormen en zo in de bodem getrokken. Er ontstaat geleidelijk, in de loop van jaren, een soort rulle potgrondachtige substantie als bovenlaag in de bodem omdat de zware klei hier en het verteerde hout (+ blad) zich vermengen.

Geplaatst:

Ik denk dat dat met houtmateriaal zeer lang duurt ook al is het schaafsel. In hout zit een zeer groot gehalte koolstof. Dit moet door schimmels worden afgebroken, dat duurt lang. Maar dan heb je wel langer een stabiele mulchlaag

Geplaatst:
  • Auteur

duidelijk, bedankt (allen)

Er ligt nu een laag op, we zullen zien hoe dat gaat...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik gebruik zelf bodembedekking uit de konijnenkooi als mulch. Bestaande uit hennepstrooisel en strokorrels (met een beetje hooi, poep en plas er doorheen). Op zich werkt het goed, maar zoals hierboven al aangegeven, hark het zo nu en dan even los. Het vormt namelijk vrij snel een dichte plak, en dat wil je niet. Vertering van mijn mulch: circa 1/2 tot 3/4 jaar tot nauwelijks waarneembaar in de bodem (het verteerd zeer langzaam in de winter en ontzettend snel in het voorjaar).

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een laagje in de tuin gestrooid, het ziet er niet fraai uit maar ach....als het zijn werk maar doet

als er liefhebbers zijn dan heb ik nog 2 flinke zakken staan, zo op te halen, als er niemand komt gaan ze vd week naar de recycling

ik heb (nog) geen compostbak en schaafsel heb ik wel vaker

Geplaatst:

Als je mijn buurman was geweest, had ik het zo opgehaald. Waarom? Omdat ik verwacht dat naaldhout een wat zuriger resultaat geeft als het verteert en daarom goed bruikbaar - vermoed ik - als mulch bij zuurminnende planten (rhodo's, maar ook blauwe bessen enzo). Hier weet ik niet zo een twee drie aan naalden of haksel van coniferen te komen, terwijl het op sommige plekken i de bostuin best nuttig zou zijn.

Mocht je toevallig van plan zijn om naar de MTFD te gaan in het voorjaar....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic