Geplaatst: 25 december 20159 j De preimineervlieg tast hier van alles aan, ook mijn bieslook zit onder. Kortom, dit wil ik niet nog een keer in mijn tuin, vandaar dat ik mijn groenten voortaan onder netten wil gaan telen. Het komende jaar zal ik ook geen ui / knoflook en prei telen. Helaas, maar die vlieg moet eerst weg. De gaasgrootte moet kleiner zijn dan 0,8mm om de preimineervlieg tegen te houden. Ik neem aan dat als de gaasgrootte kleiner is dan 0,8mm dat dat ook afdoende is tegen allerlei ander ongedierte? Ik lees weleens over gaas kopen bij een landelijke meubelketen met een lelijk blauw / geel logo. Daar wordt dan vitrage gekocht wat prima als gaas functioneert. Is de gaasgrootte daarvan ook kleiner dan 0,8mm? Op de website staat daar namelijk niks over vermeld. Waar kopen jullie het gaas tegen deze vlieg? Ik zie bij de bekendere internetzadenwinkels wel netten, maar die zijn veel kleiner (minder breed vooral!) en duurder. Zijn die netten ook veel robuuster of gaan die ook snel kapot? Het liefst koop ik wat goedkoops, maar als dat niet voldoet, dan koop ik wat duurders. Heb afgelopen jaar zowat alle vervelende insecten (witte vlieg, mineervlieg, preimineervlieg, luis, zandvlo, mieren enz.) in de tuin die ik liever niet zie, dus een goede afscherming vind ik wel belangrijk. Dat scheelt namelijk ook in de bestrijding van die insecten.Alvast bedankt voor de tips.
Geplaatst: 26 december 20159 j ikea gordijnen zijn ok maar gaan niet zo lang mee hier, een jaar of 2vanderwal netten zijn veel duurder maar zijn nu al 3 jaar en nog steeds stevig de preivlieg en consorte houd je wel tegen en je krijgt een fijn microklimaatje raakt ze nooit kwijt ivm buren etc.
Geplaatst: 26 december 20159 j Ik lees weleens over gaas kopen bij een landelijke meubelketen met een lelijk blauw / geel logo. Daar wordt dan vitrage gekocht wat prima als gaas functioneert. Is de gaasgrootte daarvan ook kleiner dan 0,8mm? Op de website staat daar namelijk niks over vermeld.De gaaswijdte van Ikea vitrage is ongeveer 1.5 milimeter . De preimineervlieg is daarom klein genoeg om door de mazen van Ikea vitrage heen te kruipen maar doet dat in de praktijk niet of nauwelijks. Ik heb in 2009 een proefje gedaan met 'eigen' preimineervliegjes die ik als popje in de koelkast had laten overwinteren . De popjes zaten in een glazen potje waar een stukje Ikea vitrage over was gespannen. Dit potje stond op zijn beurt in een afgesloten weckglas. Na het uitkomen bleek het merendeel van de vliegjes kans te zien om door het gaas in het weckglas te komen. N.a.v. dit proefje heb ik een paar jaar de Ikea vitrage dubbel over de te beschermen prei gelegd tot ik een keer een gedeelte van mijn prei met een enkele laag afschermde. Dat bleek net zo effectief te zijn . Preimineervliegjes waren er overigens dat jaar wel degelijk want de prei die als proef onbeschermd in de tuin stond was aan het eind van het jaar zwaar aangetast. Preimineervliegjes kunnen dus wel degelijk door Ikea vitrage heen maar blijkbaar doen ze wel veel moeite om via dat gaas te ontsnappen (in het proefje door gebrek aan eten waarschijnlijk) maar niet om binnen te komen. Een preimineervliegje achter glas. Ikea vitrage. Toen nog toegepast in een dubbele laag. Ik had betere foto's zoals een macro foto van een vliegje op het gaas. Imageshack , waar ik de foto's geparkeerd had , heeft er echter een zooitje van gemaakt. Veel foto's zijn verdwenen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 26 december 20159 j Ik had vorig jaar een duur net gekocht. Prijzig en is na 1 seizoen al gescheurd, nochtans voorzichtig behandeld. Ga komend jaar ook Ikea Lill gordijnen gebruiken (3,99 Euro/stuk).
Geplaatst: 26 december 20159 j Mooi proefje Frans En Flup: je kunt die netten (onder de naaimachine) aan elkaar naaien als ze te smal zijn.Ook las ik ergens dat iemand ze aan elkaar geniet had. Lijkt me minder 'bedrijfszeker'. @ Simon: die prijs is per 2 stuks. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 26 december 20159 j Auteur Fijn om ervaringen te lezen, dank! Dat dure netten ook scheuren is jammer, dan probeer ik wel twee netten over elkaar (had die Lill vitrage ook gezien). Hoef ik ook geen netten aan elkaar te naaien. Dat scheelt ook, want dat kan ik ook helemaal niet. Ik verwacht ook niet dat ik al dat ongedierte kwijtraak, maar het is zo zonde als je alle prei, knoflook en ui weg moet halen omdat de aantasting te groot is. Dan maar telen onder gaas. En wie weet helpen mijn vleesetende planten in de zomermaanden ook wat om de plaagdruk te verminderen. Laat dat gaas ook voldoende vocht door? Kan ik daar gewoon overheen gieten als ik dat strak genoeg span? En waar kopen jullie van die mooie bogen / stellingen waar het gaas overheen gaat? Of bouwen jullie die zelf? Met google kom ik hier niet veel verder, vandaar.
Geplaatst: 26 december 20159 j Laat dat gaas ook voldoende vocht door? Kan ik daar gewoon overheen gieten als ik dat strak genoeg span? Ja en ja. Maar het micro-klimaat eronder wordt wel warmer (o.a. wind wordt tegengehouden) wat vaak gunstig is, maar voor sommige gewassen misschien ook niet. Nadeel is ook dat je af en toe het weg moet nemen om te kunnen wieden enzo. Dus wel slim om het wat handig aan te leggen, zodat je er wel nog bij kan. Zelf bouwen met bijv. pvc-buis of een verplaatsbare houten constructie kan...kijk eens rond. Oude tentstokken van een koepeltentje zijn ook handig. Niet zo duur en kant en klaar is bijvoorbeeld dit op de markt...hier staan ze voor folie, maar werken juist met gaas heel prettig.https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaaihulpmiddelen_kweekkasjes/sub,2/pid,2540/tunnelbuis_bogenIk vind ze handig omdat je de breedte en daarmee de hoogte eronder zelf kunt bepalen en door de poten vrij dicht bij elkaar te zetten, zelfs een 80 cm. hoog (kolen) je gaas kunt zetten. Je kunt ze gewoon een 30 cm. diep in de grond steken en dan staan ze stevig. Ik leg het gaas dan rondom vast met wat bakstenen of houten/metalen palen waardoor het gaas snel aan een zijde even weg te klappen is als je eronder wilt. Bij sommige gewassen (aardbeien, wortelen, sla of fruitstruiken bijv.) zijn bogen niet eens echt nodig. Ik leg het lichte (Ikea-)gaas er losjes overheen of pak een struik of boompje (kersen!) gewoon enkele weken in met het gaas. Vogels kunnen er niet in verstrikken zoals met een aardbeiennet. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 26 december 20159 j Auteur Bedankt weer voor de tips en de link. Als je het gaas opendoet om bijvoorbeeld te wieden, dan lijkt mij ook dat het ongedierte ook bij de gewassen kan komen. Of is dat weer overdreven gedacht? Ik zie daarom wel voordelen in een dubbelgaassysteem met hoge tunnelbogen, zodat ik er op mijn knieën in kan wieden. Die lage buizen kan ik dan weer voor aardbeien gebruiken, dan kunnen we dit jaar misschien zelf eens genieten van onze aardbeien. Moet wel even uitzoeken wat allemaal onder de bogen komt, ik wil het liefst niet dat de hele tuin onder de bogen komt te staan. Maar als het niet anders kan, dan zal ik dat toch doen. Er is gewoon teveel ongedierte in de tuin en voordat er een goed evenwicht in de grond is, ben ik een paar jaar verder.
Geplaatst: 26 december 20159 j Als je het gaas opendoet om bijvoorbeeld te wieden, dan lijkt mij ook dat het ongedierte ook bij de gewassen kan komen. Of is dat weer overdreven gedacht? Als ze jou daar zien wieden, durven ze niet te komen. Maar serieus....theoretisch kan het, maar eerlijk gezegd maak ik me daar niet druk om en is krampachtige vrees voor "er kan een beestje komen" niet nodig. So what als net op die paar uurtjes enkele mineervliegjes binnenkomen.......? Dan is er misschien 1 preitje een beetje aangetast. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 26 december 20159 j Auteur Hehe, ja dat is ook waar (hoop ik dan in het geval van ongedierte). Iemand heeft hier als onderschrift dat tuinieren net oorlog is en dat gevoel heb ik nu ook wel een beetje in de tuin. Zijn het niet de luizen, mieren, koolvliegen, witte vliegen, zandvlooien en mineervlieg, dan heb ik wel de woelmuis, wespen en de preimineervlieg. Dat vogels die mijn kersen en aardbeien opeten vind ik dan weer geen probleem, maar de rest heb ik liever niet.
Geplaatst: 26 december 20159 j Ik zie daarom wel voordelen in een dubbelgaassysteem ....Dubbelgaas zal zeker beter zijn dan enkelgaas. Toch blijkt uit de praktijk dat één laag vitrage voldoet ook al is de maaswijdte van het Ikea gaas groter dan de diameter van het beestje. Misschien is hij niet pienter genoeg om door te hebben dat hij na de landing eerst zijn koppetje door de mazen moet steken omdat hij er anders niet doorheen kan ? Bij mijn proefje duurde het ook enkele dagen voor bijna alle beestjes kans hadden gezien via het gaas te ontsnappen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 26 december 20159 j Het verschil zal zijn dat jouw 'proefdieren' vochten voor hun leven (c.q. voortplanting).In de moestuin denken ze: "ik ga wel naar de buurman" "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.