Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Boekenlijst, wie doet er mee?

appelvrouw

Recommended Posts

Geinspireerd door de vraag van Harmony over welk moestuinboek...

Ecologisch tuinieren van Velt is mijn moestuinbijbel.

Verder heb ik nog minstens een stuk of vijftien andere boeken

was mijn antwoord.

Die boeken ben ik eens bij elkaar gaan leggen. De meeste boeken kijk ik nog wel eens in, als we een rit naar Nederland of terug maken ligt er tegenwoordig wel een nog niet gelezen moestuinboek naast me. Toch heb ik er minstens 2 x zoveel als ik dacht. En daar kan nog meer bij!

Vaak koop ik op rommelmarktjes, of op marktplaats/bol enz.

Is er nog iemand die moestuinboeken verzameld?

Graag jullie moestuinboekentips!

Hier komt ( het eerste deel ) van mijn lijstje: de bio/eco boeken

1/ Handboek Ecologisch Tuinieren/ Velt/ 2002

2/ Natuurlijk Tuinieren/ Atrium Encyclopedie/2002

3/ Le Jardin Biologique/ Loïc Michel/ 1981

4/ De Gezonde Groentetuin/ Hans van de Bosch/ ongedateerd

5/ Zelf biologisch zaden kweken/P. van Oosterwijck/ 1982

6/ Biologisch Gaat Het Beter/ Hans van den Bosch/ 1985

7/ 300 vragen over Biologisch Tuinieren/Hollandia tuin en milieuserie/ Charles Gerras/ 1980

8/ Tuinieren zonder spitten/ Ruth Stout/1974

9/ Tuinieren zonder gif/Alwin Seiffert/1973

10/ Biologisch tuinieren onder glas/ George & Katy Abraham/ 1977

11/ Milieuvriendelijke adviezen/ Greet Buchner en Fieke Hoogvelt/ ongedateerd

12/ Biologisch tuinieren in de praktijk/Willy Schilthuis /1984

13/ De milieuvriendelijke tuin/ Greet Buchner/ ongedateerd

Edited by Guest

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Moestuinboeken deel twee: de "gewone" boeken.

1/ Vergeten groenten/ Jean Baptiste & Nicole Prades/ 2006

2/ Tomaten op kleur, tomaten op smaak? Peter Bauwens/ 1999

3/ Margriet Moestuinboek/ Hans van de Bosch/ 1981

4/ Groente kweken in tuin en Volkstuin/ Marshall Cavendish Ltd/1973

5/ De Groentetuin van A to Z/ H.G.Wotham Fogg/ 1979

6/ Groente en Fruit/ Peter Blackburne-Maze/ 1995

7/ Groentetuin voor iedereen/ Tjerk Buishand/ 1977

8/ Handboek voor het kweken van groente in de volle grond/ Turkenburg tuinserie/ 1977

9/ Groente-stap-voor-stap/ Groenboekerij/ Tony Biggs/ 1981

10/ Plantaardigheden in de Moestuin/ Louise Riotte/ 1978

11/ Bijzondere Groente in de Moestuin/Dirk Griel/ 1989

12/ Planten voor de Moestuin/ P.Daveke/ 1960

13/ Wat Grootvader nog wist/ Suzanne Bruns&Joachim Stammer/1997

Edited by Guest

Last but not least..de overige boeken

1/ Composteren en bemesten/ Robert Salzberger/ 2006

2/ 101 compostvragen/ Ivo Pauwels/ 2002

3/ Kompost/De Kleine Aarde/1982

4/ Kleinfruit uit eigen tuin/ Magda Bauckman/ 1979

5/ Ecologische teelt van kleinfruit/Velt/ 1992

6/ Het boek over kruiden en gebruiksplanten/ Tony Loynes/ 1984

7/ Grote Kruiden Encyclopedie/ Loewenfeld& Bach/ 1974

8/ De Kruidenbijbel/ Peter McHoy & Pamela Westland/ 1998

9/ Alle Kruiden en hun Toepassingen/ Mabey & McIntyre & Duff & Michael & Stevens/ 1990

10/ Het Ultieme Kruidenboek/ Readers Digest/ 2010

11/ Plant en Plaag/ Nijman & Goedkoop/2000

Zo, dat zijn veel boeken over de moestuin

Dan heb je toch best veel knowhow na al die boeken te hebben gelezen. Handig voor de beginners (zoals ik) op de moestuin.

Good things come in small packages

Nou dat valt wel tegen hoor..geen goed geheugen, en een deel heb ik niet gelezen of ligt al 20 jaar in een verloren hoekje..

Daarom is het goed dat al die boeken eens uit kastjes en hoekjes heb getrokken...veel dateren nog uit de eerste periode dat in geïnteresseerd raakte met de groenteteelt, de jaren 70. Daarna heb ik ze nooit meer ingekeken, en de laatste jaren was vooral het handboek van Velt favoriet + biologisch tuinieren onder glas van de familie Abraham.

De laatste tijd koop ik groente-boeken voor de heb, zoals dat boekje over wat grootvader nog wist, en ik krijg ook wel eens een boekje van een vriendin die weet dat ik verzamel en niks weggooi..

Ik kan me nooit zo concentreren op zo'n boek zo droge info, maar als er een probleem is of specifiek onderwerp dan lijkt

me je bieb wel heel handig en leuk om op te zoeken.

Zelf ben ik sinds computer helemaal niet geneigd meer om boeken te kopen, terwijl ik daarvoor regelmatig deed.

Players only love you when they're playing.

Dus je hebt wel een kastje met boeken Hans? ik ben benieuwd..

Ik begrijp wel wat je bedoeld, dat heb ik heel erg met kookboeken, daar heb ik ook stapels van, maar die kijk ik echt niet meer in...je typt gewoon je ingrediënten in op Google en er rolt een recept (of twintig) uit.

Maar zo`n tuinboek is toch anders vind ik, die lees ik voor mijn plezier, gewoon om lekker te lezen en ideeën op te doen. Zo heb ik ook regelmatig een stapeltje seizoenen (van Velt), het blad van Groei en Bloei en uitgaves van Onze Eigen Tuin liggen van de lopende maanden. Helaas neem ik niet altijd de tijd om ze te verwisselen en liggen de bladen van februari/maart nu nog in mijn leeshoekje.

Nee geen kasje met boeken, eenmaal gelezen kijk ik ze nooit meer in, stopte ze braaf in plastictas en wie wilde kon ze meenemen.

Of kocht samen boeken met collega die ze wel graag bewaarde.

Tijdschriften net zo welk uit is gaat weg, desnoods prullebak.

Ik vindt met tuin tijdschriften ook erg als je eenmaal een zooi gelezen hebt gaan ze allemaal op elkaar lijken.

Verder betrap ik me erop dat ik soms bij zoiets twijvel te kopen en dan denk heb ik ook een aantal mooie planten of boom voor en dan heb ik dat liever.

Hans voor een deel ben ik het weer met je eens...tijdschriften koop ik al jaren niet meer, vooral de Groei en Bloei vond ik niks aan..veel hetzelfde, en het blad van Velt stond altijd zo vol met al die leuke dingen die al die verenigingen gingen doen...helaas voor mij, want in NO Frankrijk=geen Velt-club...maar degene die ik bewaard heb liggen op tuinseizoen gestapeld, en ik leer er ieder jaar weer uit..of ze helpen me herinneren dat ik nog een plant moet snoeien, nu kan splitsen etc.

Maar ik heb wel veel ruimte dat scheelt.

De boeken die ik nu nog koop komen allemaal van de rommelmarkt. Ik vind het heerlijk een uurtje met een tuinboek in de tuin te zitten..dat doe je toch niet snel met je laptopje...

M met de geheugen steuntjes begrijp ik wat je bedoel, daarom ben ik lid van de digitale nieuwsbrief van Guy (houtwal)

deze lees ik braaf en elke maand goede tips geheugen steunen want het is zo die zijn handig dan heb je van die oja momenten.

en Guy helpt je ook altijd als je dan toch nog ingewikkelde vraag hebt, maar ik begrijp je plezier in boeken alleen zelf ben ik dat met computer gedeeltelijk kwijt geraakt, diverse tijdschriften ook opgezegd enzo.

Wij hebben thuis een aardige boekenkast met tuinboeken (stuk of 50), maar het klopt die worden nooit ingekeken. Ik geloof dat alleen de encyclopedie wel eens gebruikt wordt, maar vaak wordt er eerst gegoogle'd.

Ik heb zelf de moestuinboeken geconfisqueerd, de moestuinboekenkast bestaan hier uit:

• Handboek ecologisch tuinieren, Velt
  • Grow vegetables, Alan Buckingham
  • Grow Fruit, Alan Buckingham
  • Het grote moestuinboek, Hans van den Bosch
  • Atrium encyclopedie van het tuinieren,
  • een kruidenboek (weet niet meer welke) van Jekka MacVicar
  • Eten uit eigen tuin, Andi Clevely (heb je niks aan)
  • De nieuwe Moestuin, Peter Bauwens
  • Abbonement grow your own magazine

Vooral naslagwerken dus, die ik regelmatig gebruik. Ik vind de informatie op internet vaak te versnipperd, onvolledig en het spreekt elkaar vaak tegen. Nee, geef mij dan maar betrouwbare en volledige boeken als de eerste 5 genoemde boeken, daar heb je tenminste wat aan.

Jorg: Dank voor je lijst..ik ben benieuwd naar het grote moestuinboek, want andere boekjes van Hans van den Bosch bevielen wel..ik ga op tweedehands kijken of ik het vind.

Hans: Dank je voor de tip van de "houtwal", meteen ingeschreven...

Tsja als net beginner is de lijst niet zo groot.

Mijn boek op het moment is (waar Guy de Kinder overigens het fruitdeel van heeft geschreven) de Groente en Fruit encyclopedie (van Luc de Deen en Guy de Kinder).

Verder hebben we wat engelse boeken. Beide auteurs zijn ook presentatoren bij de bbc.

Klein, Grow your own vegetables

Klein, Grow your own fruit

Titchmarch, How to Garden

Gerard

Jorg en Gerard, vinden jullie het geen probleem dat er in de Engelse boeken vaak variëteiten van bv fruit staan die wij hier -jullie daar- helemaal niet hebben?

Ik vind de Engelse tuinen wel vaak supermooi, zo is het misschien ook met hun boeken? Gedegen en uitgebreid?

De Atrium Encyclopedie is volgens mij ook vertaald uit het Engels.

ik lees trouwens weinig/tot geen Engels, en ben net begonnen met Franse tijdschriften.

Klopt, de atrium encyclopedie is vertaald. Alan Buckingham heeft er aan mee geschreven dus zijn boeken bevatten ongeveer dezelfde informatie (soms iets uitgebreider) maar wel beter ingedeeld, handzamer en met mooie foto's.

Het klopt dat in de boeken veel rassen genoemd worden die hier in NL niet te verkrijgen zijn, maar ik kijk eigenlijk zelden naar die aanbevolen rassen omdat ik inmiddels mijn vaste soorten/rassen groente heb.

Het groot moestuinboek van hans van den bosch is al wat ouder en bevat, net zoals de meeste oude moestuinboeken, vooral inzichten uit de tijd dat we nog niet zoveel rassen, methoden, (plagen), chemicaliën en kunstmest hebben als nu.

We hebben ons wel laten leiden door de aanbevolen rassen in de boeken van Klein. Veel was toch wel verkrijgbaar, sommige ook niet en dan hebben we zelf maar wat gekozen. Ze had best wel veel verschillende aanbevelingen per groente/fruit in het boek, dus het was ook niet zo dat je een bepaald type moest hebben.

maar inmiddels staat het ecologische boek van Velt op mijn kerstlijst.....