Ga naar inhoud

Wat zijn jullie wensen van aardappels?

Wat zijn jullie wensen van aardappels?  

72 leden hebben gestemd

1. 1. Wat zijn jullie wensen van aardappels?

• Oud (heirloom) soort
      10
    • Nieuw soort
      1
    • Ziekte resistent
      19
    • Kruimel
      2
    • Vast (koken, braden & friet)
      16
    • Grote knollen
      7
    • Ronde knollen
      4
    • Speciale knollen
      1
    • Normale kleur
      6
    • Speciale kleur(en)
      6

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ben benieuwd naar jullie wensen van aardappels en zo de keuze van pootaardappels voor telen in de moestuin.

Kiezen jullie een soort of meerdere soorten, blijven jullie bij de soort(en) of wisselen jullie?

Mijn wensen zijn ...

image31391452604836.jpeg

Kruimel aardaapels zijn ook lekker en handig voor stampot, maar als ik keuze moet maken kies ik liever voor vast kokend en voor braden en frituren.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Die wilde ik er bij hebben, maar zijn 10 keuzes mogelijk en weet niet hoe je het kan aanpassen? Kan bericht wel aanpassen, maar het stemmen niet?

Er zijn meerdere stemmen/keuzes mogelijk, zie dat er alleen bij kruimel gestemd is?

Edit

Is gelukt aan te passen!

image95581452608489.jpeg

Geplaatst:

ik had nog niet gestemd. nu wel

vorig jaar had ik wel allemaal speciale soortjes staan uit de zadendoos. maar tot de conclusie gekomen dat mijn tuintje daar echt te klein voor is. dus de planning is om dit jaar weer gewoon voor 2 rassen te gaan.

Geplaatst:

Mis ook de keuze voor geschiktheid voor grondsoort, niet onbelangrijk...

Vanwege hoge phytophtora druk hier en natte dikke veengrond blijven er maar een aantal soorten over om te kiezen. Mijn keuze gaat dan voor een vroeg vastkokend soort en een laat vastkokend soort.

In mijn geval de Tiamo en de Sarpo Mira.

Dus keuzes gebaseerd op deze volgorde:

1. Grondsoortgeschiktheid

2. Ziekte resistetie

3. Soort/smaak

En dan via het uitgebreide pootaardappelformulier van van der Wal, hier te vinden:

https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/site/webformulieren

@Loes, ik heb vast wel weer een paar aardappeltjes voor je over.

Geplaatst:

Ik doe eigenlijk maar wat met aardappels, vorig jaar verschillende aardappels gepoot, van biologisch tot aan de pootaardappels van de Lidl, her en der op verschillende plekken in de tuin. De opbrengst was prima, soms wel kleine aardappels (ik had nog heel laat in het seizoen wat gepoot) , maar Phytophthora heb ik niet gezien, gewoon helemaal niet.

Ik wil eigenlijk gewoon aardappels die goed smaken en er normaal uitzien (ik heb echt niks met paarse of gestreepte aardappels), en kruimig of vast vind ik allebei best. Kruimige aardappels kan je ook bakken (vind ik ook wel lekker, hoewel het er niet uitziet, maar het doet me denken aan de gebakken aardappels vroeger bij mijn oma ), en van een vaste aardappel kan ik nog steeds puree maken hoor. Gewoon iets langer doorkoken, goed fijn maken en met een laag kaas in de over, niks mis mee.

Ik heb twee soorten pootaardappels besteld: de Texla ( Arka x coderas. DE EERSTE VOLKOMEN AARDAPPELZIEKTEVRIJE PIEPER ! U leest het goed: Phytophtora lijkt geen vat te krijgen op deze ideale rode aardappel, aldus Vreeken) en Opperdoezers. Die laatste zijn natuurlijk al geen Oppderdoezers meer als ik ze hier in de grond stop, want de naam is legaal verbonden aan de streek, maar ik ben benieuwd of ik er ook zulke lekkere aardappels van kan krijgen. Die Texla ben ik ook nieuwsgierig naar, die ga ik samen met bio-aardappelen van de Lidl in de achtertuin zetten, en de Opperdoezer gaat her en der in de voortuin. Daar hebben nog nooit aardappels of aanverwanten gestaan, lijkt mij een goeie basisvoorwaarde om Phytophthora te voorkomen.

En verder mijmerend over aardappels , vraag ik me nog steeds af waarom mijn moeder vroeger beweerde dat nieuwe aardappels niet lekker waren. Ze moest dan een keer per jaar altijd even mopperen, want blijkbaar waren die 'ouwe' makkelijker te bereiden ofzo. Mijn ervaring is juist dat versgerooide aardappels waarvan je de schil er nog af kan vegen en die knisperen als een harde zure appel als je ze snijdt, superlekker zijn.

Er wordt soms aangeraden om aardappels een paar dagen te laten rusten voor je ze eet, maar hier vis ik na het rooien van een paar planten alle kleintjes en raargevormde er tussenuit en die gaan dezelfde dag op ons bord hoor. Heerlijk!

Sommige mensen gruwen er ook van als er nog een soort extra schil om een gekookte aardappel lijkt te zitten. Ik kom nog maar zelden aardappels die dat enigszins hebben, maar ik vind het wel lekker. Heel vroeger hadden ze altijd dat soort aardappels bij een vriendinnetje thuis, en ik at daar graag. Heerlijk dat 'velletje', en dan lekker spinazie en een gehaktballetje. Ik moet bekennen dat ik geen idee heb van of dat echt een eigenschap is van bepaalde aardappels of een kwestie van heel zuinig schillen, maar als het het eerste is, zou ik ze dus zeker kopen.

En om mijn ellenlange aardappelgeklets te besluiten: ik maak nog wel eens gepofte aardappels, lekker met kruidenboter of een sausje van creme fraiche. Ik kook ze altijd even voor voordat ze de oven in gaan, en hoewel ze altijd lekker zijn ben ik dan dus wel aan het goochelen tussen vast en kruimig. Ik wil voor pofaardappelen eigenlijk superkruimige hele grote aardappelen, maar de allergrootste zijn zelfs als ze worden aangeprezen als 'kruimig' vaak iets minder. Ik omzeil het dus door kleinere aardappelen te poffen, maar als het gaat om aardappelwensen is dat hier wel een wens, grote pofaardappelen met een goeie smaak.

Geplaatst:

Ik wil aardappels die lekker zijn en voor verschillende dingen geschikt.

Dus voor koken, bakken en frituren en dat is voor mij de Frieslander. Als je die vroeg oogst zijn ze erg lekker maar laat je ze langer zitten worden ze vaak wat groter en dan beter geschikt voor de friet maar ook nog steeds lekker om gewoon te koken.

Vorig jaar heb ik van Appelvrouw Charlotte gehad die is ook goed bevallen en ik had pink fir apple die is lekker maar heeft een rare vorm en is kleiner waardoor hij wat meer werk vergt met schillen en niet iedereen wil een ongeschilde aardappel. Wel lekker voor aardappelschotel en salades.

Ik probeer ieder jaar wel een nieuwe soort maar Frieslanders heb ik altijd staan.

Geplaatst:

Een zelf-schillende soort zou mij als onhandige-man-in-de-keuken erg aanspreken. Bijvoorbeeld schillen die er af vallen zodra je ze even in heet water gehouden hebt.

Geplaatst:

Aardappels schillen? Das iets van vroeger... dáár doe ik niet aan, die paar keer dat ík aardappels eet...

Maar @Pippi: je zei:

Daar hebben nog nooit aardappels of aanverwanten gestaan, lijkt mij een goeie basisvoorwaarde om Phytophthora te voorkomen.

Phytophthora wordt vooral via de lucht verspreidt. En dus via o-sporen ook via de grond.

Geplaatst:

Ik heb wel wat aangevinkt ( die bij mijn keuze meespelen ), maar mijn 1e en zwaarstwegende argument in het zetten van aardappelen is toch echt voor mij het zoeken naar een aardappel die voor mij lekker is. Smaak dus. En dat blijft zoeken. Alle andere kenmerken zijn daaraan ondergeschikt.

Ik probeer er dus nogal wat

Geplaatst:

Ik heb niets aangevinkt omdat de combinatie van eigenschappen voor mijn ideale aardappel gewoon niet bestaat. Ik hou van vastkokende rassen. Ieder jaar probeer ik wel een ras uit dat ik nog niet eerder geteeld heb maar de 'blijvers' zijn tot nu toe nog steeds de Annabelle (vroeg en vastkokend) en de Nicola (wat later , vastkokend , goed bewaarbaar).

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Aardappels schillen? Das iets van vroeger... dáár doe ik niet aan, die paar keer dat ík aardappels eet...

Maar @Pippi: je zei:

Daar hebben nog nooit aardappels of aanverwanten gestaan, lijkt mij een goeie basisvoorwaarde om Phytophthora te voorkomen.

Phytophthora wordt vooral via de lucht verspreidt. En dus via o-sporen ook via de grond.

Ja maar over welke afstanden?

Besmetting kan volgens mij niet door bestuiving plaatsvinden, en de eerstvolgende aardappelplant van iemand anders staat denk ik op minstens een kilometer afstand, en dat is dan geen mega aardappelveld, maar aardappels in volkstuinen. Ik denk dat ik wel redelijk safe zit, midden in een woonwijk zonder moestuinierende buren.

En worden mijn aardappels toch ziek, dan zien we wel weer verder. Dan stap ik misschien over op yam.

(Doen anderen trouwens ook stiekemhet woord Phytophthora steeds kopiëren en plakken net als ik? Ik blijf moeite houden met die spelling met die rare phth erin. )

Geplaatst:

zonder enige feitelijke onderbouwing denk ik dat een gemiddelde volkstuin gevoeliger is dan een aardappelveld van een boer.

wat bedoel je met dat besmetting niet door bestuiving kan plaatsvinden? schimmels kunnen zich vele kilometers via de lucht verspreiden.

Ik tuinier ook in de achtertuin en ken geen buren die aardappels/tomaten telen. toch ben ik voorzichtig met de aardappels omdat ik de tomaten ook buiten heb staan.

tomatenrassen met een hoge resistentie zijn lastiger (moeilijker verkrijgbaar, duur en smaak schijnt ook minder te zijn). voor mij een extra rede om ervoor te zorgen dat de aardappels ziektevrij blijven. bij aardappels komt gelukkig steeds meer keuze in rassen met een hoge resistentie.

(het woord Phytophthora even toevoegen aan je spellingcontrole mocht je die gebruiken. of vermijden door over aardappelziekte te spreken of idd opzoeken. lastig woord)

Geplaatst:

We gaan wel een beetje off-topic, maar wel een interessante discussie!

zonder enige feitelijke onderbouwing denk ik dat een gemiddelde volkstuin gevoeliger is dan een aardappelveld van een boer.

Waarom denk je dat? Ik weet dat Phytophthora ook heel vaak voorkomt op volkstuinen, maar puur in het algemeen is intensieve landbouw toch gevoeliger voor plagen en ziektes dan lokale en wat meer geïsoleerde kweek.

wat bedoel je met dat besmetting niet door bestuiving kan plaatsvinden? schimmels kunnen zich vele kilometers via de lucht verspreiden.

Ik bedoelde bestuiving door insecten. Daar is onderzoek naar gedaan, en steriele aardappelrassen blijken gevoeliger voor Phytophthora dan aardappels die daadwerkelijk bevrucht worden door bijen en hommels. Die bestuivende insecten verspreiden de ziekte dus niet, lijkt het.

Effe een linkje zoeken.

http://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Nieuws/2013/10/Hommel-beschermt-tegen-phytophthora-1392580W/

http://www.vilt.be/Bestuiving_houdt_plaag_weg_van_fertiele_aardappelrassen

Daaruit zou je dus ook kunnen afleiden (maar nu verzin ik het hoor) dat de ellende te voorkomen is door met oude, oorspronkelijke normaal vruchtbare rassen te werken.

Ik dwaal even af hoor, maar je ziet dat vaker als er een probleem is in de wereldwijde landbouw, dat de oplossing wordt gezocht in een stap 'vooruit', nog meer sleutelen aan planten, nog meer kunstmatige ingrepen, terwijl een stap 'achteruit', even naar de backup, even kijken naar wanneer het nog goed ging, maar heel zelden wordt genomen. Op allerlei andere gebieden (ook wetenschappelijk, en op moderne gebieden zoals ICT) is die methode van probleemoplossing nog steeds bewezen de beste: er gaat iets giga mis, dan gaan we eerst terug naar het moment waarop het nog goed ging en dan gaan we kijken wat er fout ging. Maar als het gaat om akker- en veeteelt, dan ligt het blijkbaar anders. In mijn ogen zijn problemen heel vaak direct of indirect een gevolg van veel te intensief en veel te grootschalig, maar in plaats van constateren dat kleinschaliger en bio-diverser, en dus een stapje terug, de oplossing kan zijn, trekken grote bedrijven alles uit de kast met innovatieve 'oplossingen'.

Ik tuinier ook in de achtertuin en ken geen buren die aardappels/tomaten telen. toch ben ik voorzichtig met de aardappels omdat ik de tomaten ook buiten heb staan.

tomatenrassen met een hoge resistentie zijn lastiger (moeilijker verkrijgbaar, duur en smaak schijnt ook minder te zijn). voor mij een extra rede om ervoor te zorgen dat de aardappels ziektevrij blijven. bij aardappels komt gelukkig steeds meer keuze in rassen met een hoge resistentie.

Ik ben ook voorzichtig hoor, en ik word ook alsmaar voorzichtiger. Aardappelschillen en tomatenresten gaan hier ook niet meer in de compostbak, die mag de gemeente hebben, en ik blief hun compost niet.

(het woord Phytophthora even toevoegen aan je spellingcontrole mocht je die gebruiken. of vermijden door over aardappelziekte te spreken of idd opzoeken. lastig woord)

Spellingscontrole. Zo makkelijk kan het leven zijn als je alsmaar moeilijk loopt te doen. Dankjewel.

Geplaatst:

Bedankt voor al jullie info, leerzaam en leuk.

Kan helaas maar 10 keuzes geven, of ik moet een vragenlijst maken. Is dat misschien een goed idee? Maar met een peiling kun je meteen de resultaten zien.

Er zijn zoveel soorten aardappels, wil er meer over te weten komen. En verschillende soorten proberen en helpen behouden.

Zodra ik tijd heb zal ik alles nog eens rustig lezen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...