Ga naar inhoud

plantjes en zaadjes vorst

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Dit jaar gaan we er hier echt voor, groenten uit eigen tuin, volgens de vierkante meter moestuin. Dit jaar zouden we het liefst starten met plantjes die je kan kopen, dus met zaadjes wachten we nog liever wat tot een volgend jaartje. Is het een algemene regel dat je niets mag planten tot na de vorst zoals de vele kruiden "peterselie, basilicum,.. en sla, venkel en ga zo maar verder. Of zijn er ook groentjes die je koopt in plantjes die je toch al vroeger mag planten. Op de ene plaats lees je het zo, op de andere plaats anders en op de duur weet je het niet meer. Wat ik wel zie dat zaadjes toch al voor de laatste vorst de grond in mogen en soms, zoals spinazie en wortelen, al veel vroeger in de grond mogen voor de laatste nachtvorst.

Kunnen die dan tegen de vorst of is het zo dat zolang het zaadje niet gekiemd is dat die vorst geen kwaad kan. Ik heb zo een 100 tal vakjes van 30 op 30, dus ik kan al wat planten. Dank u wel.

Geplaatst:

welkom

veel groenten kunnen wel tegen een paar graadjes vorst maar ze groeien niet, dus het planten van plantjes heeft niet zoveel zin

plantjes in je tuin zetten doe je als beginner het best als de groei er goed in komt, vanaf een graad of 12 voor kool, sla, andijvie e.d.

zaaien bij vorst heeft dus ook geen zin want er kiemt niks. laat staan groeien

kijk gewoon op de achterkant van het zakje van wat je wilt zaaien, dat gaat het best in het begin

Geplaatst:

Welkom hier!

Wat je nu al kan doen is toch wat zakjes zaad kopen en gaan winterzaaien: https://www.moestuinforum.nl/winterzaaien-t11924.html Winterzaaien werkt wel heel verslavend, maar het is supermakkelijk en leuk.

Ik zou voor de gein ook nog wat knoflook planten (gewoon mooie dikke teentjes in de grond duwen, verder niks aan doen), je weet maar nooit of dat nog wat wordt.

Jonge plantjes nu in de grond zetten... ik zou het zelf niet aandurven, . Let ook op als je jonge plantjes gaat kopen bij een tuincentrum. Zo'n ielig plantje dat eigenlijk pas een maand later had willen kiemen en waar je zomaar 5 euri voor betaalt, kan je voor een paar centen ook zelf in je huiskamer of als winterzaaisel kunnen laten kiemen, en dan stond het niet stijf van allerlei vergif.

Geplaatst:

Als je echt alleen met plantjes wilt werken en het voor nu lastig vindt om onderscheid te maken tussen planten die wel of niet tegen kou kunnen zou ik ze vanaf half mei in je bakken gaan zetten. Dat er zo vroeg aanbod is kan fijn zijn voor mensen met een (koude) kas. Het nadeel is wel dat het aanbod in plantjes beperkt is.

Als je volgend jaar toch met zaad wilt gaan werken, zou je kunnen overwegen om dit jaar toch al een paar dingen te zaaien die vroeg kunnen. Dan hoef je ook niet alles in 1x te leren. Tuinbonen willen graag vroeg bijvoorbeeld (andere bonen weer niet, dus echt tuinbonen moet je hebben). Spinazie kan ook, maar er zijn verschillende soorten dus toch nog even op het zakje kijken. Veel keukenkruiden (maar niet allemaal) en tomaten bijvoorbeeld kunnen juist niet tegen kou, dus die sla je dan zo lang over en koopt daar plantjes van in mei.

Als de knoflook uit de winkel mediterraan is zou ik hem lekker opeten in plaats van in de grond stoppen. Of tot het voorjaar wachten, als je niet wilt dat je teentje om komt. De mooiste bollen krijg je als je in het najaar plant, dan lopen ze wat uit en daarna komt de kou van de winter er over. Als je van alles wilt proberen kun je dat doen natuurlijk, maar wil je weten hoe je zaait/plant met de grootste kans op succes dan toch even op het forum opzoeken of op het zakje kijken zoals al genoemd. Op de site van Diana staat ook veel informatie http://www.mooiemoestuin.nl/ via het menu is het handig zoeken.

Geplaatst:

Bedankt iedereen voor de hulp en de goede info, ook wat betreft websites. Het begint precies toch wat te kriebelen om toch maar met zaad te gaan werken in plaats van plantjes. Die willen soms ook niet lukken en kosten inderdaad het veelvuldige van zaad. Hmmm, nog alles eens goed doorlezen en laat de lente maar beginnen, de zin om te starten is er in ieder geval al. Thanks.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...