Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds kort zijn wij verhuisd van 3 hoog Amsterdam met balkon naar platteland met tuin. Daar zijn we erg gelukkig mee!

Uit het bodemonderzoek is gebleken dat de tuin verontreinigd is met voornamelijk Cadmium, lood en zinc en daarnaast nog PAK, kwik, minerale olie en PCBs. Misschien dat ik nog wat vergeet

De tuin zal gesanneerd moeten worden maar omdat we in Waterland wonen is er besloten om 50 cm af te graven. Ik geloof dat normaal 1 meter wordt afgegraven. Nu vraag ik mij af hoe dat zit met wortels van planten. We zullen een permacultuur tuin (eetbaar) willen creeeren maar ik heb geen idee wat de worteldiepte van lage fruitboompjes, fruitstruiken of groenten zal zijn. Bestaat er ook nog de mogelijkheid dat wortels in het waterniveau terecht komen of blijven de wortels daar vandaan? Ik twijfel nu dus of 50cm afgraven genoeg is of dat we de wortels moeten afsluiten van de grond daar onder (als dat mogelijk is? en vooral ook niet milieu onvriendelijk?).

Ditzelfde probleem bestaat ook naar de zijkanten toe. Ik wil liever dus ook geen wortels naar de buren toe aangezien de grond daar zeer waarschijnlijk niet veel beter zal zijn. Heeft er iemand een idee om dit af te zetten? En hoe diep zal dat moeten zijn?

Wat een vragen... Alle tips en info is van harte welkom!

Geplaatst:

Zo, lekker dan. Dat is echt heel erg balen zeg.

Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, maar puur op gevoel, zou ik in jouw geval die 50 cm laten voor wat hij is, de bovenste laag is wellicht zelfs beter dan de grond eronder, en er voorlopig flink wat 'onkruid' op laten groeien, en dan met name ook planten die diep wortelen en/of die bekend staan om hun werking tegen bodemverontreiniging. En dan maaien zoveel als mogelijk en het maaisel in de grijze bak. Je kan ook een stukje niet zelf inzaaien maar gewoon afwachten wat er opkomt, dat zegt ook wel het een en ander over de bodemgesteldheid. Ik zou pas voedsel gaan verbouwen op die grond als de grond op het oog (dus gezonde wormen en andere beestjes in de aarde) voldoende hersteld is EN na een nieuw (diep) bodemonderzoek. Ik denk zo dat je dan wel minstens twee of drie jaar verder bent. Als het niet veel langer is.

In de tussentijd kan je wel in verhoogde bakken met dikke bescherming onder de aarde of in makkelijke-moestuinbakken en in verticale tuintjes en in potten al van alles veilig telen. Met wat creativiteit kan je dus best wel vooruit.

Als er iemand aansprakelijk valt te stellen voor al die ellende zou ik dat zeker doen, niet vanwege de centen maar omdat het schandalig is om nieuwbouwbewoners op gifgrond te zetten. (Let ook op met je huisdieren en/of kinderen. Ik weet van peuters die vrolijk een hap aarde in hun mond douwden om eens te kijken hoe dat smaakte en een van mijn honden mag graag hele diepe kuilen graven tot ze bijna stikt van de aarde in haar neus, en later likt ze zelf netjes haar baggerpoten schoon.)

Met je buren zou ik goed overleggen, afspreken dat niemand nog verder bezig gaat met chemische zooi ook al gaan je sierplanten daar misschien beter van groeien en samenwerken aan een oplossing. Als de grond bij hen net zo rot is hebben diepe grenzen op je erfafscheiding denk ik niet heel veel nut.

Anderen hier hebben wellicht meer en betere adviezen. In elk geval heel veel succes en ondanks deze domper heel veel geluk in jullie nieuwe huis!

Geplaatst:

Tja... dit roept bij mij ook wat vragen op... Heb hier trouwens helemaal geen verstand van hoor...

Maar... het lijkt mij dat 50cm afgraven en vervangen een stuk goedkoper is dan 1m dus denk eerlijk gezegd dat dat ook wel sterk bij die beslissing heeft meegewogen bij de uitvoerende en betalende (vervuilende) partijen.

Oftewel... ik vertrouw die "Waterland"reden bij voorbaat al niet.

Zou zelf er op staan dat ze nu al voorbij die 50 cm diepte ook weer grondmonsters nemen en testen. Als die grond ook vervuild is moet die gewoon weg.

Het kan toch niet zo zijn dat ze een bovenste laagje wegschrapen en dan wat nieuwe aarde erop mikken en dan zeggen dat het schoon en veilig is???

Dus ik zou er geen genoegen mee nemen.

Verder heb ik geen idee of de hoeveelheden in jouw grond gevaarlijk zijn of niet en in hoeverre.

En hoe zit het met het grondwater daar dan? Hoe vervuild is dat?

En wat heeft er in vredesnaam op die lokatie gestaan dat het zo vervuild is?

Maar er zijn wel bepaalde planten die bepaalde vervuiling beter opnemen en dus je grond voor je reinigen/in evenwicht brengen.

Misschien moet je daar eens naar gaan zoeken?

(Hennep heeft trouwens ook die eigenschappen, ga dan wel voor de thc loze variant, anders heb je zo de politie in je tuin of de buurtschoffies ).

Sterkte met het gevecht... neem geen genoegen met halve (meter) maatregelen!! Desnoods actie ondernemen met de hele buurt oid.

Geplaatst:

Ik denk dat ee vanwege de hoge grondwaterstand is geadviseerd om slechts 50cm af te graven. Ik zou dat wel doen, zeker ookomdat je geen jaren wil wachten totdat je grond iets schoner is. Nu ligt die grond er ook al jaren en nog steeds us die zwaar vervuild. Kortom, laat de grond afgraven en verbouw dan wat je wil. Bij diepwortelende bomen en struiken zou je de vruchten kunnen laten testen op gif. Mocht je kinderen hebben, dan spelen die in ieder geval meteen op gezondere grond. En voor jezelf is het ook beter, veel mensen krijgen gezondheidsklachten van het wonen op vervuilde grond.

Overigens zou ik wel kijken waar ik de schade kan verhalen van de grondverbetering en andere kosten die je maakt. Dit is grove nalatigheid om jou als koper niet te informeren over de gifgrond. Sterkte en succes.

Geplaatst:
Ik denk dat ee vanwege de hoge grondwaterstand is geadviseerd om slechts 50cm af te graven. Ik zou dat wel doen, zeker ookomdat je geen jaren wil wachten totdat je grond iets schoner is. Nu ligt die grond er ook al jaren en nog steeds us die zwaar vervuild. Kortom, laat de grond afgraven en verbouw dan wat je wil. Bij diepwortelende bomen en struiken zou je de vruchten kunnen laten testen op gif. Mocht je kinderen hebben, dan spelen die in ieder geval meteen op gezondere grond. En voor jezelf is het ook beter, veel mensen krijgen gezondheidsklachten van het wonen op vervuilde grond.

Overigens zou ik wel kijken waar ik de schade kan verhalen van de grondverbetering en andere kosten die je maakt. Dit is grove nalatigheid om jou als koper niet te informeren over de gifgrond. Sterkte en succes.

Met wat jij zegt over wonen en spelen op gezonde grond heb je wel een punt, een kind op blote voetjes heeft dan inderdaad geen last van de zooi die dieper dan die 50 cm ligt. Dus dat is een goed argument om wel die 50 cm te laten vervangen.

Maar 'verbouwen wat je wil', dat zou ik dus niet doen. 50 cm is niks voor een vaste grote struik of boom, en dan zit je dalijk met een mooie kersenboom waarvan je zelf echt niet eet na het zien van het onderzoek, maar ondertussen vallen de vogels in je buurt dood uit de lucht omdat je kersen, en alle insecten rond die boom vol met kwik zitten. Ik roep maar wat hoor, maar op het moment dat je per ongeluk eigenaar bent geworden van gifgrond gaat het niet alleen om jezelf, maar ook om je omgeving beschermen tegen verdere akelige gevolgen.

De grote lisdodde is trouwens een plant die water zuivert door allerlei (natuurlijke en chemische) verontreiniging op te nemen. Normaal gesproken zijn veel delen van de plant ook eetbaar, maar in jouw geval is het misschien geen gek idee om een vijvertje te graven in je tuin, lisdoddes te zaaien eromheen en lekker uit te laten zaaien en de volwassen gif-verzadigde planten regelmatig te verwijderen (en niet te eten ) zodat de jonge planten kunnen groeien en het verdere vuile werk kunnen doen. Het is ook best een mooie plant, misstaat zeker niet in een permacultuurtuin. Ik heb zaden, als je interesse hebt. Ze staan hier momenteel rond een schoon stilstaand watertje in het park zaden te verspreiden als gekken, ik kan je wel zo'n hele 'sigaar' opsturen. Doe maar een PB als je er iets in ziet.

Geplaatst:

50 cm is best veel hoor.

Heeft inderdaad met je grondwaterstand te maken. Zit jouw grondwater op gemiddeld 50 cm, heeft het echt weinig zin om meer af te graven en is 50 cm voldoende.

Wortels van bomen , fruitstruiken en verdere teelt komen niet dieper dan de grondwaterspiegel. Die blijven er net boven. Tenzij het waterplanten zijn, is er geen enkele teelt die constant in het water staan aan zijn wortels verdraagd. Dat rot gewoon weg. Wortels kunnen wel een iets wisselende waterstand verdragen, bij grote droogte rijken ze wat verder en bij zeer nat trekken ze zich iets terug.

Je ziet het veel in de veengebieden in het westen van Nederland. Fruitbomen worden van oudsher op heuveltjes gepoot, gewoon om de fruitbomen meer 'droge voeten' te bieden ( dikkere laag 'droge' grond ). Veel bomen en struiken passen hun natuurlijke groeiwijze ondergronds ook aan, aan die waterspiegel he ? Tot bepaalde mate hoor, je kan geen appelboom in een half moeras willen zetten, of in een teeltlaag van 15 cm.

Ik zou er best blij mee zijn, met zo'n grondsanering. Veel succes met het tuinen op blanco grond. laat je wel goed informeren wat de herkomst is van je nwe grond, uit welk type depot het komt. Is het bv rivierklei , is het iets anders. type grond ( meestal klei ) etc ) Dan weet je vast wat je hebt.

Geplaatst:

Bij alleen Cadmium, lood en zinc dit valt onder zware metalen als er maar 50 cm gesaneerd word geen fruit soorten of diep wortelende groente verbouwen.

Deze zijn zeer gevaarlijk en gaan door capillaire werking gewoon weer omhoog naar de oppervlakte PAK {pakwaterstof en koolwaterstoffen vormt damp en ruikt naar rotte eieren en bij 100ppm dodelijk na 8 uur en heeft een halveringstijd van 2 uur}, kwik zwaar giftig metaal is vloeibaar en kan bij lage temp verdampen veroorzaakt misvormingen bij ongeboren baby en word opgeslagen in het vet weefsel , minerale olie is giftig en word door bacteriën om gezet in pak en koolwaterstoffen en PCBs en de damp ruikje als je graaft of op een hete dag.

De tuin kan je beter in een siertuin aanleggen of als je het huis net heb gekocht en dit is niet gemeld aan jullie heb je een half jaar om de koop kosteloos {ook de kosten die jullie hebben gemaakt } ongedaan maken.

Sterkte er mee

Geplaatst:

wat jammer dat je zo moet beginnen! voel met je mee!

persoonlijk zou ik geen voedsel in dergelijke tuingrond willen kweken, veel planten en boompjes wortelen dieper dan die 50 cm;

er komt bij droogte ook grondwater omhoog door capillaire werking

je wilt ook water kunnen geven, dat moet dan alleen regenwater worden

als je toch voedsel wilt kweken zou ik dat in bakken doen, met en dichte bodem, soort makkelijke moestuin

Geplaatst:

Dank allemaal voor jullie reacties! We zijn er inderdaad ook behoorlijk door van slag. Het fijne is wel dat we het huis van familie hebben kunnen kopen. Gelukkig valt dit qua kosten dan ook binnen de familie op te lossen.

Ik heb al jullie reacties gelezen en ga ze vanavond nog eens met mijn vriend doornemen. We willen gewoon een fijne eetbare en veilige tuin en we voelen ons nu ook wel verplicht om het op te lossen. Deze zooi moet gewoon weg zowel voor ons als alle andere organismen die hier leven.

Het is een grote teleurstelling maar ik hoop echt dit te kunnen oplossen en anders moeten we misschien hier toch weer vertrekken...

Ik begreep dat deze verontreinigende stoffen niet via water (regen of grondwater) uit kunnen spoelen. Als het goed is zou dus de vervuiling in het grondwater niet omhoog moeten kunnen trekken... maar ik heb op dit moment overal mijn vraagtekens bij

We zouden inderdaad de tuin diep moeten afzetten zodat wortels niet naar de buren toe groeien.

Weten jullie hoe het zit met bladeren van bomen uit tuinen van de buren? In de herfst ligt de tuin hier vol met blad van bomen. Worden deze stoffen door bomen opgenomen in het blad?

We willen inderdaad graag fruitbomen en fruitstruiken dus die 50 cm afgraven zal dan te weinig zijn. Weten jullie of het mogelijk is om een laag in de grond aan te brengen waar wortels niet door heen kunnen maar wat wel water door laat?

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Weet je waar de verontreiniging vandaan komt? Als je bovenop een oud stort zit, maakt 50 cm afgraven en vervangen misschien geen enkel verschil als de ondergrond verontreinigd blijft.

Geplaatst: (aangepast)

Bij , ooit, een eventuele verkoop van het huis en/of grond zal een koper ongetwijfeld een "schone grond verklaring" eisen. Ik snap dat bij een verkoop binnen familie daar anders mee wordt omgegaan....maar denk wel dat nu saneren en aanpakken, voor zover mogelijk, hierom in ieder geval gewenst is.

Het kweek probleem zou je kunnen oplossen door in verhoogde bakken te telen (groenten e.d.) of fruitbomen e.d. in van die fruitoogst-kisten van - schat ik - een kleine kuub. Ik zag het toegepast in Den Bosch in een buurt-tuin die was aangelegd op een voormalig industrieterrein, waarvan de grond sterk vervuild was. Dit idee:

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/kratten-en-dozen/m1012551020-fruit-kisten.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/agrarisch-aardappelen-groenten-fruit-en-vlees/m1011262710-fruit-kisten.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Verder kan ik je alleen maar aanraden om toch deskundig advies in te roepen. Niet alleen hoe de vervuiling nu is, maar ook hoe die zich de komende jaren zal ontwikkelen en te beïnvloeden lijkt me zeer relevant.

Uit het bodemonderzoek is gebleken dat de tuin verontreinigd is met voornamelijk Cadmium, lood en zink en daarnaast nog PAK, kwik, minerale olie en PCBs. Misschien dat ik nog wat vergeet

Hoeveel te veel? En wat is het gevaar van elke specifieke vervuiling? Wat is er precies wel/niet aan te doen?.......dat soort dingen zou ik heel graag heel goed willen weten in jouw situatie.

Sterkte gewenst!

Edit: Als je gaat saneren of schoonmaken, vergeet niet om ook te kijken of er subsidies of premies mogelijk zijn misschien, die helpen de onkosten wat draagbaar te houden.

aangepast door Gast

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nee het is niet helemaal duidelijk waar de verontreiniging vandaan komt. Mogelijk accu's, verfresten, puin, etc. Vroeger werd in dit gebied heel veel rotzooi gestort omdat dit een makkelijke en goedkope manier was om de boel op te hogen. Het is waterland dus alles zakt en dobbert in het water Er is in dit gebied dus veel bodem- en waterverontreiniging.

Geplaatst:

Die fruitkisten zien er mooi uit! Misschien moeten we het telen in bakken toch gaan overwegen. We waren zo blij dat we eindelijk in de volle grond konden gaan werken...

Het bedrijf waar we het onderzoek hebben gedaan, adviseren ons ook en kunnen eventueel ook sanneren. Dit bedrijf adviseert ons dus om 50cm af te graven met een worteldoek eronder als signaleerfunctie (mocht je spitten en je komt het doek tegen dan weet je dat je niet verder moet). Ik heb hier een overzicht van de concentraties.

Er zijn op vier punten monsters genomen (zie m1)

Screenshot-from-2016-01-30-13385088131454157646.png

Geplaatst:

Zit de vervuiling wel dieper dan 50cm en indien dieper is dat dan nog steeds voor alles? Is de vervuiling juist boven de grenswaarden of zeer veel erover? Dit zou voor mij ook een grote rol spelen.

Misschien kun je de grond nog ophogen door meer propere grond aan te voeren, geen idee of dit in realiteit mogelijk is bij jullie.

Ik zou met een paar fruitbomen proberen en het fruit eens laten testen. 50 cm zal voor bomen zeker niet genoeg zijn maar de vraag is ook of de vruchten het opnemen.

Je kunt natuurlijk ook voornamelijk meer oppervlakkig wortelende struiken nemen (vb: blauwe bessen, kiwibessen,...) en dieper wortelende zoals druiven links laten liggen.

Geplaatst:

Is alleen de bodem in jullie tuin vervuild, of ook die van de buren? Mochten de buren ook op vervuilde grond zitten / hebben gezeten, hoe hebben die het aangepakt? Samen sta je sterker als je de grond moet saneren.

Wisten de verkopers dat de bodem vervuild was voordat ze het huis aan jullie verkochten?

Geplaatst:

Het plaatsen van worteldoek geeft géén garantie dat de wortels hun weg daar niet doorheen vinden.

Dát weet ik dan wel weer uit ervaring.

Geplaatst:

Vooropgesteld: ik weet niets van bodemvervuiling. Zonet even geGoogled:

Poeh. Ik zie in je tabel van gemeten waarden bij Cd (cadmium) twee sterren: overschrijding van de interventiewaarde (de waarde waarboven bodemsanering zou moeten gebeuren).

Bij jou gemeten: 210 mg/kg Cd. Interventiewaarde (volgens https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Streef-_en_Interventiewaarden&redirect=no ) is die 12 mg/kg Cd.

De gemeten waarde is dus 17,5 x zoveel als de waarde waarboven de grond gesaneerd zou moet worden. Misschien heb ik een rekenfout gemaakt / me gebaseerd op onjuiste informatie.

Jammer dat het rapport niet de mate van overschrijding van de interventiewaarde vermeldt.

Cadmium: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cadmium

Wat eraan (en hoe) gedaan zou kunnen worden, dat weet ik niet.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Je berekening klopt aardig Henkg. Volgens ons adviesbureau is het 16x voor Cadmium maar misschien hebben zij een rekenfout gemaakt In het rapport staat nog veel meer gegevens. Het komt er op neer dat de bodem sterk verontreinigd is en gesanneerd moet worden. Ik wil alleen zeker weten of het haalbaar is om onze tuin gifvrij te krijgen terwijl we toch in een omgeving wonen waar veel bodemverontreiniging aanwezig is.

Het antwoord op de vraag of onze buren ook een verontreinigde bodem hebben is zeer waarschijnlijk. Het is bekend dat er rond de jaren 60 veel afval is gestort. Het is opvallend dat er echt heel weinig gesanneerd is. Het is toch een hele operatie en ik denk dat velen het liever niet willen weten wat er in hun tuingrond aanwezig is...

Weet iemand of bomen ook schadelijke stoffen opnemen en deze opslaan in hun blad. Onze buren hebben een aantal bomen waarvan de bladeren in de herft bij ons in de tuin vallen. Dat is super leuk alleen niet als hun tuin ook verontreinigd is en via het blad weer bij ons terecht komt...

Geplaatst:

Ik denk dat het blad van de bomen van je buren het minste van je problemen is, en dat je echt samen met de buurt die verontreiniging aan moet pakken. Jij kan wel 10 meter laten afgraven en schone grond in het gat gooien, maar als je naast gifgrond woont blijf je het risico van gif in jouw planten lopen.

Geplaatst:

Hoi Pippi,

Met de hele buurt of alleen de buren de verontreiniging aanpakken gaat helaas niet gebeuren. Dat is een hele dure en grote operatie. Ik probeer te achterhalen of wij ons stukje kunnen opschonen en vervolgens ook schoon kunnen houden... Zo niet dan moeten we of met bakken gaan werken of alsnog gaan verhuizen. Uiteraard zal er sowieso een sannering plaats vinden maar ik vraag mij dus af of deze voldoende is voor een gifvrije tuin.

Geplaatst:

Het is altijd fijn om meerdere visies te horen dus alle reacties zijn heel nuttig geweest. Dank allemaal. Meer ideeen zijn altijd welkom!

Ik zal dit topic up to date houden mochten we meer weten. Is mogelijk interessant voor iemand anders in de toekomst.

Geplaatst:

Dat er 50 cm word geadviseerd is omdat de grondwaterstand bij jullie erg hoog is en een diepere sanering vele malen duurder is, daar in tegen is er een grote kans dat dieper veel hogere concentraties zijn van die stoffen.

Als ze vroeger vervuilde grond storten gooide ze op het laatste moment er een laag schone grond overheen {uit het oog en uit het zicht }

Als jullie alleen saneren en de rest niet heeft alleen tijdelijk zin door de capillaire werking in de bodem en worteldoek houd geen giftige stoffen tegen.

De beste optie is inderdaad bakken met planten met afwatering aan de zijkant { wegens wortels die anders als nog de vervuilde grond in gaan}

Maar adviseer dat je een onderzoek bureau vraagt of ze ook eens lucht monsters uit de kruipruimte en kelder nemen , denk persoonlijk dat er dan ook aardig wat zal worden gemeten aan giftige dampen.

en zoals ik eerder zij sterkte er mee

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...